Sondaż. Niektórzy boją się wcześnie kupować wycieczki, podają kilka powodów

Polacy już planują przyszłoroczne podróże zagraniczne, niektórzy zamierzają wyjechać więcej niż raz. Nieco ponad połowa rozważa zakupy w ramach przedsprzedaży, choć nie bez obaw - wynika z ogólnopolskich badań przeprowadzonych na zlecenie Wakacje.pl.

Publikacja: 20.10.2022 13:30

Sondaż. Niektórzy boją się wcześnie kupować wycieczki, podają kilka powodów

Foto: AFP, Giuseppe Cacace

- Z naszych badań wynika, że na przestrzeni najbliższych 12 miesięcy 46 procent Polaków, którzy podróżowali do innych krajów w poprzednich latach, zamierza wyjechać za granicę przynajmniej raz. 20 procent deklaruje, że zrealizuje dwa wyjazdy, a 4 procent, że trzy lub więcej. To oznacza, że w ciągu roku niemal jedna czwarta badanych zamierza podróżować w celach turystycznych kilka razy - mówi dyrektor marketingu i członek zarządu Wakacje.pl Katarzyna Walczak, cytowana w komunikacie firmy.

Wakacje.pl

Badania mówią, że Polacy chętnie udadzą się na wypoczynek nie tylko w wakacje, ale także w majowy i czerwcowy długi weekend.

54 procent ankietowanych planujących zagraniczny wyjazd rozważa zakup oferty w ramach przedsprzedaży. Są to zazwyczaj osoby o większych dochodach i podróżujące z dziećmi.

Czytaj więcej

Traveldata: Ceny wakacji znają tylko jeden kierunek - w górę

Wakacje.pl przyjrzały się cenom wycieczek zorganizowanych na przyszłe wakacje i zestawiły je z ofertami last minute z minionego sezonu. Okazuje się, że zazwyczaj wycieczki w przedsprzedaży są o kilkanaście procent tańsze od kupowanych w ostatniej chwili. Największe różnice widać w grupie dalekich krajów - w wypadku Tajlandii sięgają one 41 procent na korzyść tych zamawianych obecnie z terminem wylotu w sierpniu 2023 roku, a Maroka - 38 procent. Tańsze w przedsprzedaży są również najpopularniejsze kierunki wakacyjne - Turcja o 15 procent, Grecja o 19 procent, Hiszpania o 17 procent, a Bułgaria o 12 procent.

Wakacje.pl

- Już w czasie pandemii ceny rosły wraz ze zbliżaniem się daty wylotu, w tym roku trend ten jeszcze się umocnił. Porównanie ofert z przedsprzedaży z ofertami last minute dostępnymi w minione wakacje potwierdza, że szybka decyzja to oszczędności liczone w setkach, a w wypadku podróży rodzinnych nawet w tysiącach złotych. Zaoszczędzone pieniądze można przeznaczyć na zwiedzanie lub inne atrakcje na miejscu - zwraca uwagę wiceprezes ds. sprzedaży w Wakacje.pl Krzysztof Zych.

Mimo tych korzyści, nie wszyscy klienci są przekonani do kupowania wyjazdów z dużym wyprzedzeniem. Wakacje.pl chciały poznać powody, które powstrzymują Polaków przed wczesnym rezerwowaniem podróży. 39 procent pytanych obawia się, że w ostatniej chwili będzie musiało zmienić termin wyjazdu, a 38 procent nie może planować podróży z tak dużym wyprzedzeniem z powodów zawodowych. Inni natomiast boją się powrotu pandemii albo odwołania lub podniesienia ceny przez biuro podróży.

Wakacje.pl

Jak mówi dyrektor produktu w Wakacje.pl Jolanta Kołodziejczyk, obawy te są nieuzasadnione. - W ramach wczesnej rezerwacji dostępne są gwarancje najniższej ceny i niezmienności ceny, a także elastyczne zasady rezerwacji, które, w zależności od oferty, pozwalają zmienić termin podróży, kierunek lub uczestników wyjazdu do kilkunastu dni przed jego rozpoczęciem. Można także wykupić ubezpieczenie od kosztów rezygnacji, które uchroni przed stratą wpłaconych pieniędzy w sytuacji, gdyby wydarzyło się coś niespodziewanego, jak choroba czy utrata pracy. Warto też pamiętać, że jeśli touroperator zmieni jakiś element umowy, klient ma prawo zrezygnować z rezerwacji bez ponoszenia kosztów - przypomina Kołodziejczyk.

Z badania wynika też, że 68 procent Polaków w czasie urlopu najchętniej łączy wypoczynek ze zwiedzaniem, 35 procent stawia na relaks przy basenie lub na plaży, a 15 procent przede wszystkim zwiedza.

Wakacje.pl

Już w minione wakacje praktycznie wszystkie kraje, do których Polacy zazwyczaj wyjeżdżają na urlop, były otwarte, w większości z nich nie obowiązywały już obostrzenia pandemiczne. Podobnie będzie w przyszłym roku, ale, jak pokazują dane sprzedażowe Wakacje.pl, w rankingu popularności może dojść do przesunięć.

Latem przyszłego roku, tak jak i w tym sezonie, liderem zorganizowanej turystyki wyjazdowej pozostanie Turcja. Grecja, według prognoz, utrzyma drugą pozycję. Na miejsce trzecie, które tego lata należało do Hiszpanii, wskoczy natomiast Tunezja.

Kraj ten, przed laty bardzo popularny wśród polskich turystów, w pandemii wprowadził bardzo restrykcyjne zasady wjazdu, dlatego na jakiś czas zniknął z programów biur podróży.

W przyszłym roku nadal królować będą wyjazdy siedmiodniowe, choć widać całkiem spore zainteresowanie niestandardową długością pobytu. Na 8-12 dni chce się wybrać 34 procent badanych.

Wakacje.pl

Wakacje.pl zapytały, czym Polacy się kierują, wybierając wyjazd zagraniczny. Okazuje się, że dla 61 procent badanych najważniejszy jest stosunek ceny do jakości. Istotne znaczenie mają też opinie o hotelu i reputacja miejsca, do którego się wybierają. Turyści chętnie sprawdzają opinie o organizatorze i co można robić w odwiedzanym miejscu.

Wakacje.pl

- Badania pokazują, że dla Polaków znaczenie ma nie tyle cena wyjazdu, co jakość i zakres usług, które za swoje pieniądze otrzymają. Ponieważ chcą je dobrze zainwestować, biorą pod uwagę też rekomendacje innych dotyczące miejsc, które zamierzają odwiedzić - podsumowuje Katarzyna Walczak.

O badaniu:

Próba Polaków w wieku 20-65 lat, którzy kiedykolwiek wyjechali za granicę w celach turystycznych i sami decydują lub współdecydują o szczegółach związanych z wyjazdem.

Podział próby na osoby nieplanujące wyjazdu w ciągu najbliższych 12 miesięcy (N=379) i planujące taki wyjazd (N=860)

Całkowita liczebność próby - N=1239

Termin realizacji badania - wrzesień 2022

- Z naszych badań wynika, że na przestrzeni najbliższych 12 miesięcy 46 procent Polaków, którzy podróżowali do innych krajów w poprzednich latach, zamierza wyjechać za granicę przynajmniej raz. 20 procent deklaruje, że zrealizuje dwa wyjazdy, a 4 procent, że trzy lub więcej. To oznacza, że w ciągu roku niemal jedna czwarta badanych zamierza podróżować w celach turystycznych kilka razy - mówi dyrektor marketingu i członek zarządu Wakacje.pl Katarzyna Walczak, cytowana w komunikacie firmy.

Pozostało 91% artykułu
Biura Podróży
Niemcy na zimę wybierają Wyspy Kanaryjskie, Egipt i Malediwy
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Biura Podróży
Brytyjczycy nie rezygnują z wakacji, ale żeby było taniej, planują je na maj
Biura Podróży
Prezes Sun&Fun Holidays: Polecimy z Radomia do Tunezji i Bułgarii
Biura Podróży
Przyszłość agentów turystycznych? Łączenie sprzedaży stacjonarnej z internetową
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Biura Podróży
ESky z rekordowym zyskiem. "Dynamiczne pakiety idą znakomicie"