Zima w biurach podróży – wygrał Egipt. Narciarze stopnieli wraz ze śniegiem

Co trzeci polski turysta, który zimą przyszedł do biura podróży kupił wycieczkę do Egiptu. Popularne były też Malta i Hiszpania. Na narty zdecydowało się tylko 5 procent klientów, o połowę mniej niż rok wcześniej – pokazują wyniki raportu Polskiej Izby Turystyki.

Publikacja: 17.03.2023 09:23

Egipt był najpopularniejszym kierunkiem wyjazdów klientów biur podróży zimą

Egipt był najpopularniejszym kierunkiem wyjazdów klientów biur podróży zimą

Foto: Aleksander Kramarz

Polska Izba Turystyki przygotowała raport o ruchu turystów wyjeżdżających z biurami podróży zimą – od 1 grudnia 2022 roku do 31 marca 2023 roku. To pierwszy raport zimowy, wcześniej PIT podsumowywał kilka lat z rzędu ruch wakacyjny. Raport sporządzony na podstawie danych trzech agentów turystycznych – Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl – zaprezentowano podczas rozpoczętych w czwartek Międzynarodowych Targów Turystycznych ITTF Warsaw w Warszawie.

Mimo że zima kojarzy się ze śniegiem i nartami, tylko niecałe 5 procent rezerwowanych w zimie wyjazdów zorganizowanych to były wyjazdy w góry. Jak zauważa Jarosław Kałucki w Travleplanet.pl, to o połowę mniej niż przed covidem, kiedy udział narciarskich imprez wyniósł 10 procent. Jego zdaniem największe znaczenie dla tego spadku miała pogoda – po prostu w górach, i to nie tylko w Polsce, ale przede wszystkim w Dolomitach i w Alpach austriackich, długo nie było śniegu, co zniechęcało do kupowania wyjazdów z karnetami. Turyści przenieśli swoje zainteresowania na ciepłe kierunki.

Na pierwszym miejscu w rankingu ulubionych kierunków narciarskich pozostawały Włochy (47,9 procent wszystkich sprzedanych imprez narciarskich), choć w porównaniu z poprzednią zimą ich udział w rynku zmniejszył się 6,5 punktu procentowego. Zyskała natomiast druga pod tym względem Austria – 22,2 procent, wzrost o 8,4 punktu procentowego. Trzecie miejsce w rankingu zajęła Polska z udziałem 20-procentowym. Wyprzedziła czwartą Słowację, którą wybrało na zorganizowany wyjazd 3,5 procent (rok wcześniej 2,5 procent) klientów biur podróży jadących na stoki.

Zima 2022/2023 - najpopularniejsze kierunki na narty

Foto: Polska Izba Turystyki

Najpopularniejsze regiony narciarskie ostatniej zimy to Val di Sole, Zillertal Arena/Kaprun-Zell am See, Passo Tonale, Świeradów Zdrój, Jasna, Zakopane i Val di Fassa.

Co jeszcze wiadomo o tych wyjazdach? - Klienci biur podróży na narty najchętniej wybierali się w styczniu, co nie dziwi, bo w styczniu w Alpach trwa jeszcze tak zwany niski sezon, a ceny zakwaterowania były często niższe niż w podobnych obiektach w Polsce, gdzie w związku z początkiem ferii mieliśmy już wysoki sezon – tłumaczy Kałucki. - Na narty najchętniej wyjeżdżaliśmy we dwie lub w cztery osoby, przeważnie na tydzień. W sumie tej zimy ponad 20 procent wyjeżdżających stanowiły dzieci, a w okresie ferii – 30 procent, ale czteroosobowe rezerwacje nie zawsze oznaczały, że to wyjazd rodziców z dwójką pociech.

Zima 2022/2023 - kiedy na narty

Foto: Polska Izba Turystyki

Według raportu średnia cena imprezy turystycznej zimowej wykupiona w biurze podróży to 1848 złotych.. To o 23,8 procent więcej niż rok wcześniej, kiedy średnia wyniosła 1492 złote. W wypadku Austrii cena wzrosła z około 1700 złotych do 1850 złotych, są we Włoszech z 1500 złotych do prawie 2200 złotych.

W polskich górach koszt pobytu na osobę wzrósł o 34 złotych, ale i tak był o około 1000 złotych niższy niż w Austrii i o ponad 1300 złotych niż we Włoszech.

Zima 2022/2023 - średnie ceny wyjazdów na narty

Foto: Polska Izba Turystyki

Warto jednak zauważyć, że krajowe wyjazdy narciarskie z wyżywieniem HB (ok. 50 procent) cieszyły się dużo mniejszym zainteresowaniem niż na przykład w Austrii (90 procent) czy we Włoszech (blisko 80 procent) – pokazuje raport.

Również w Słowacji średni koszt narciarskiego pobytu skoczył, sale w tym wypadku trzeba wziąć pod uwagę, że spółka TMR, do której należą ośrodki narciarskie w Jasnej, Tatrzańskiej Łomnicy i Strbskim Plesie – a te przede wszystkim odwiedzają polscy narciarze – dodawały narciarzom, którzy wykupili pobyt w jej hotelach karnet gratis.

Zdecydowanie więcej klientów trzech agentów turystycznych – Wakacje.pl. Travelplanet.pl i Fly.pl – wolało spędzić zimowy urlop w ciepłych krajach. Stąd najwięcej sprzedanych wyjazdów do Egiptu (32,5 procent), na Maltę (12,3 procent), do Hiszpanii (11,3 procent), na Cypr (11,1 procent) i Turcji (7,5 procent).

Przy czym wzrósł, licząc rok do roku, udział sprzedaży Cypru (o 4,3 punktu procentowego) i Egiptu (o 3,4 punkty procentowe), ale spadła pozostałych wymienionych.

Zima 2022/2023 - najpopularniejsze kierunki ciepłe

Foto: Polska Izba Turystyki

Popularne były też kierunki dalekie, zwane też egzotycznymi. Na pierwszym miejscu Tanzania (wyspa Zanzibar), Tajlandia i Dominikana.

Średnia cena „ciepłego kierunku” na zimowy wypoczynek wyniosła 3602 złote i było to o 17 procent więcej niż przed rokiem (3076 złotych).

Zima 2022/2023 - średnie ceny wyjazdów po słońce

Foto: Polska Izba Turystyki

W tym wypadku klienci albo rezerwowali wyjazd z wyprzedzeniem dwu- (21 procent) i trzymiesięcznym lub większym (15,2 procent), albo dopiero na 10 i mniej dni przed wyjazdem (21 procent) lub w przedziale 11-21 dni (16,2 procent).

Zima 2022/2023 - kiedy klienci rezerwowali

Foto: Polska Izba Turystyki

Raport pokazuje też, że ponad połowa rezerwacji dokonanych w biurach podróży to wyjazdy dwuosobowe, a najmniej (niecałe 4 procent) rezerwowano wyjazdów jednoosobowych.

Zima 2022/2023 - liczba osób w jednej rezerwacji

Foto: Polska Izba Turystyki

Prawie 63 procent stanowiły wyjazdy tygodniowe – najbardziej popularne także latem. „Blisko 70% rezerwacji przypadające na all inclusive, co jest wartością niższą w porównaniu z sezonem letnim, to po części efekt wyboru kierunków, przy których turyści rzadko decydują się na podwyższony standard (np. Hiszpania, Cypr, Malta, gdzie dominują formuły BB/HB), ale także wysokiej pozycji Polski w zestawieniu. Zapewne dlatego wyniki odbiegają od poziomu, do którego przyzwyczaiły nas wakacje, kiedy all inclusive stanowi ponad 80 procent rezerwacji” - wyjaśniają autorzy.

Dwukrotnie częściej (niż podczas sezonu letniego) Polacy wybierali formę wyżywienia BB – na to także mogła mieć wpływ większa liczba rezerwacji pobytów w Polsce, ale i inflacja. Potwierdzeniem tego trendu jest duży odsetek wyjazdów do obiektów poza kategoryzacją.

Polska Izba Turystyki przygotowała raport o ruchu turystów wyjeżdżających z biurami podróży zimą – od 1 grudnia 2022 roku do 31 marca 2023 roku. To pierwszy raport zimowy, wcześniej PIT podsumowywał kilka lat z rzędu ruch wakacyjny. Raport sporządzony na podstawie danych trzech agentów turystycznych – Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl – zaprezentowano podczas rozpoczętych w czwartek Międzynarodowych Targów Turystycznych ITTF Warsaw w Warszawie.

Mimo że zima kojarzy się ze śniegiem i nartami, tylko niecałe 5 procent rezerwowanych w zimie wyjazdów zorganizowanych to były wyjazdy w góry. Jak zauważa Jarosław Kałucki w Travleplanet.pl, to o połowę mniej niż przed covidem, kiedy udział narciarskich imprez wyniósł 10 procent. Jego zdaniem największe znaczenie dla tego spadku miała pogoda – po prostu w górach, i to nie tylko w Polsce, ale przede wszystkim w Dolomitach i w Alpach austriackich, długo nie było śniegu, co zniechęcało do kupowania wyjazdów z karnetami. Turyści przenieśli swoje zainteresowania na ciepłe kierunki.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce ma nowy, dziewięcioosobowy zarząd
Biura Podróży
Rząd będzie deregulował turystykę. Zielone światło dla projektu biur podróży
Biura Podróży
Wycieczki zorganizowane? Młodzi turyści lubią je bardziej niż starsi. "Widzą więcej"
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biura Podróży
Ceny wakacji w Grecji, Turcji i Bułgarii wspięły się na nowe szczyty