Zima w biurach podróży – wygrał Egipt. Narciarze stopnieli wraz ze śniegiem

Co trzeci polski turysta, który zimą przyszedł do biura podróży kupił wycieczkę do Egiptu. Popularne były też Malta i Hiszpania. Na narty zdecydowało się tylko 5 procent klientów, o połowę mniej niż rok wcześniej – pokazują wyniki raportu Polskiej Izby Turystyki.

Publikacja: 17.03.2023 09:23

Egipt był najpopularniejszym kierunkiem wyjazdów klientów biur podróży zimą

Egipt był najpopularniejszym kierunkiem wyjazdów klientów biur podróży zimą

Foto: Aleksander Kramarz

Polska Izba Turystyki przygotowała raport o ruchu turystów wyjeżdżających z biurami podróży zimą – od 1 grudnia 2022 roku do 31 marca 2023 roku. To pierwszy raport zimowy, wcześniej PIT podsumowywał kilka lat z rzędu ruch wakacyjny. Raport sporządzony na podstawie danych trzech agentów turystycznych – Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl – zaprezentowano podczas rozpoczętych w czwartek Międzynarodowych Targów Turystycznych ITTF Warsaw w Warszawie.

Mimo że zima kojarzy się ze śniegiem i nartami, tylko niecałe 5 procent rezerwowanych w zimie wyjazdów zorganizowanych to były wyjazdy w góry. Jak zauważa Jarosław Kałucki w Travleplanet.pl, to o połowę mniej niż przed covidem, kiedy udział narciarskich imprez wyniósł 10 procent. Jego zdaniem największe znaczenie dla tego spadku miała pogoda – po prostu w górach, i to nie tylko w Polsce, ale przede wszystkim w Dolomitach i w Alpach austriackich, długo nie było śniegu, co zniechęcało do kupowania wyjazdów z karnetami. Turyści przenieśli swoje zainteresowania na ciepłe kierunki.

Na pierwszym miejscu w rankingu ulubionych kierunków narciarskich pozostawały Włochy (47,9 procent wszystkich sprzedanych imprez narciarskich), choć w porównaniu z poprzednią zimą ich udział w rynku zmniejszył się 6,5 punktu procentowego. Zyskała natomiast druga pod tym względem Austria – 22,2 procent, wzrost o 8,4 punktu procentowego. Trzecie miejsce w rankingu zajęła Polska z udziałem 20-procentowym. Wyprzedziła czwartą Słowację, którą wybrało na zorganizowany wyjazd 3,5 procent (rok wcześniej 2,5 procent) klientów biur podróży jadących na stoki.

Zima 2022/2023 - najpopularniejsze kierunki na narty

Polska Izba Turystyki

Najpopularniejsze regiony narciarskie ostatniej zimy to Val di Sole, Zillertal Arena/Kaprun-Zell am See, Passo Tonale, Świeradów Zdrój, Jasna, Zakopane i Val di Fassa.

Co jeszcze wiadomo o tych wyjazdach? - Klienci biur podróży na narty najchętniej wybierali się w styczniu, co nie dziwi, bo w styczniu w Alpach trwa jeszcze tak zwany niski sezon, a ceny zakwaterowania były często niższe niż w podobnych obiektach w Polsce, gdzie w związku z początkiem ferii mieliśmy już wysoki sezon – tłumaczy Kałucki. - Na narty najchętniej wyjeżdżaliśmy we dwie lub w cztery osoby, przeważnie na tydzień. W sumie tej zimy ponad 20 procent wyjeżdżających stanowiły dzieci, a w okresie ferii – 30 procent, ale czteroosobowe rezerwacje nie zawsze oznaczały, że to wyjazd rodziców z dwójką pociech.

Zima 2022/2023 - kiedy na narty

Polska Izba Turystyki

Według raportu średnia cena imprezy turystycznej zimowej wykupiona w biurze podróży to 1848 złotych.. To o 23,8 procent więcej niż rok wcześniej, kiedy średnia wyniosła 1492 złote. W wypadku Austrii cena wzrosła z około 1700 złotych do 1850 złotych, są we Włoszech z 1500 złotych do prawie 2200 złotych.

W polskich górach koszt pobytu na osobę wzrósł o 34 złotych, ale i tak był o około 1000 złotych niższy niż w Austrii i o ponad 1300 złotych niż we Włoszech.

Zima 2022/2023 - średnie ceny wyjazdów na narty

Polska Izba Turystyki

Warto jednak zauważyć, że krajowe wyjazdy narciarskie z wyżywieniem HB (ok. 50 procent) cieszyły się dużo mniejszym zainteresowaniem niż na przykład w Austrii (90 procent) czy we Włoszech (blisko 80 procent) – pokazuje raport.

Również w Słowacji średni koszt narciarskiego pobytu skoczył, sale w tym wypadku trzeba wziąć pod uwagę, że spółka TMR, do której należą ośrodki narciarskie w Jasnej, Tatrzańskiej Łomnicy i Strbskim Plesie – a te przede wszystkim odwiedzają polscy narciarze – dodawały narciarzom, którzy wykupili pobyt w jej hotelach karnet gratis.

Zdecydowanie więcej klientów trzech agentów turystycznych – Wakacje.pl. Travelplanet.pl i Fly.pl – wolało spędzić zimowy urlop w ciepłych krajach. Stąd najwięcej sprzedanych wyjazdów do Egiptu (32,5 procent), na Maltę (12,3 procent), do Hiszpanii (11,3 procent), na Cypr (11,1 procent) i Turcji (7,5 procent).

Przy czym wzrósł, licząc rok do roku, udział sprzedaży Cypru (o 4,3 punktu procentowego) i Egiptu (o 3,4 punkty procentowe), ale spadła pozostałych wymienionych.

Zima 2022/2023 - najpopularniejsze kierunki ciepłe

Polska Izba Turystyki

Popularne były też kierunki dalekie, zwane też egzotycznymi. Na pierwszym miejscu Tanzania (wyspa Zanzibar), Tajlandia i Dominikana.

Średnia cena „ciepłego kierunku” na zimowy wypoczynek wyniosła 3602 złote i było to o 17 procent więcej niż przed rokiem (3076 złotych).

Zima 2022/2023 - średnie ceny wyjazdów po słońce

Polska Izba Turystyki

W tym wypadku klienci albo rezerwowali wyjazd z wyprzedzeniem dwu- (21 procent) i trzymiesięcznym lub większym (15,2 procent), albo dopiero na 10 i mniej dni przed wyjazdem (21 procent) lub w przedziale 11-21 dni (16,2 procent).

Zima 2022/2023 - kiedy klienci rezerwowali

Polska Izba Turystyki

Raport pokazuje też, że ponad połowa rezerwacji dokonanych w biurach podróży to wyjazdy dwuosobowe, a najmniej (niecałe 4 procent) rezerwowano wyjazdów jednoosobowych.

Zima 2022/2023 - liczba osób w jednej rezerwacji

Polska Izba Turystyki

Prawie 63 procent stanowiły wyjazdy tygodniowe – najbardziej popularne także latem. „Blisko 70% rezerwacji przypadające na all inclusive, co jest wartością niższą w porównaniu z sezonem letnim, to po części efekt wyboru kierunków, przy których turyści rzadko decydują się na podwyższony standard (np. Hiszpania, Cypr, Malta, gdzie dominują formuły BB/HB), ale także wysokiej pozycji Polski w zestawieniu. Zapewne dlatego wyniki odbiegają od poziomu, do którego przyzwyczaiły nas wakacje, kiedy all inclusive stanowi ponad 80 procent rezerwacji” - wyjaśniają autorzy.

Dwukrotnie częściej (niż podczas sezonu letniego) Polacy wybierali formę wyżywienia BB – na to także mogła mieć wpływ większa liczba rezerwacji pobytów w Polsce, ale i inflacja. Potwierdzeniem tego trendu jest duży odsetek wyjazdów do obiektów poza kategoryzacją.

Biura Podróży
Z Eximem na Tahiti i Bora Bora – nowość w ofercie touroperatora
Biura Podróży
Spór Itaki z Wakacje.pl: Kiedy integracja systemów rezerwacyjnych?
Biura Podróży
Traveldata: Tańsze hotele na wakacje? Najwięcej ma ich Rainbow
Biura Podróży
Zmarła Alina Dybaś-Grabowska, prezeska Turystycznej Organizacji Otwartej
Biura Podróży
Join UP!: Koniec ofert dedykowanych. 41 hoteli wraca do wszystkich agentów