Rekordowy styczeń w biurach podróży. Polacy letnie wakacje kupują zimą

W styczniu biura podróży sprzedały 283 tysiące imprez turystycznych dla 756 tysięcy klientów. To rekordowa wielkość, przewyższająca tę z 2019 roku o 17 procent, a z 2023 roku o 13 procent.

Publikacja: 08.03.2024 13:59

To był rekordowy styczeń w historii biur podróży. Przeważała sprzedaż wyjazdów czarterowych

To był rekordowy styczeń w historii biur podróży. Przeważała sprzedaż wyjazdów czarterowych

Foto: Aleksander Kramarz

Styczeń zakończył się w biurach podróży znakomitym wynikiem pod względem liczby obsłużonych klientów – pokazują dane Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Biura podróży zawarły 283 tysiące umów na wyjazdy 756 tysięcy klientów. Oznacza to, że klientów było więcej niż w styczniu 2019 roku o 17 procent, a w porównaniu z rekordowym styczniem 2023 roku o 13 procent.

Dla porównania – w 2019 roku było to 646 tysięcy podróżnych, a w 2023 670 tysięcy.

Czytaj więcej

Lawina wakacyjnych wyjazdów. Wiemy, ilu Polaków odwiedziło biura podróży

Sprzedaż czarterów wzrosła niemal o jedną czwartą

Najwięcej rezerwacji zrobili turyści, którzy wybrali podróż czarterem – 498 tysięcy. To o 23 procent większa liczba niż przed rokiem (403 tysiące) i o 70 procent większa niż przed pandemią (293 tysiące).

Na drugim miejscu byli turyści korzystający z innego środka transportu niż lot czarterowy, czyli z samolotu rejsowego lub z autokaru. Ich liczba sięgnęła 154 tysięcy. Trzecią i ostatnią – w statystykach TFG - grupę stanowili klienci, którzy postanowili udać się z biurem podróży na wypoczynek w kraju lub na wycieczkę po Polsce (w tej kategorii są też zsumowane wyjazdy do państw sąsiednich). Było ich 104 tysiące.

Pierwsza kategoria podróżnych wzrosła wobec tego samego okresu roku 2023 o 23 procent, druga o 11 procent, a trzecia zmalała o 19 procent.

Jeśli wytyczyć granicę między klientami udającymi się za granicę, a tymi krajowymi (plus bliska zagranica), to sumując dwie pierwsze kategorie otrzymamy 652 tysiące do 104 tysięcy.

Wakacje 2024 napędziły sprzedaż w biurach podróży

Na naszą prośbę Turystyczny Fundusz Gwarancyjny podsumował również sprzedaż w biurach podróży, porównując okres czterech miesięcy - od października 2023 roku do końca stycznia 2024 roku. W tym czasie touroperatorzy mieli w sprzedaży imprezy turystyczne na trzy sezony – kończący się sezon letni 2023 (trwał do połowy listopada), sezon zimowy 2023/2024 i sezon letni 2024. Można z dużym prawdopodobieństwem na podstawie tych danych można ocenić przebieg tak zwanej przedsprzedaży. Wypada ona korzystnie – cztery miesiące od października 2023 roku do stycznia 2024 roku przyniosły 15 procent wzrostu w porównaniu z okresem październik 2022 – styczeń 2023. Przy czym w czarterach wzrost wyniósł 28 procent, a w „innych środkach transportu” 19 procent. Tylko sprzedaż „kraju i bliskiej zagranicy” odnotowała spadek rok do roku o 10 procent.

Czytaj więcej

Ceny wakacji odporne na inflację. W biurach podróży nawet taniej niż rok temu

Z innych danych gromadzonych przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny wynika, że organizatorzy wyjazdów zasilili w styczniu konto funduszu sumą 9,3 miliona złotych z tytułu składek (średnia wyniosła 12,22 złotego). Była to też rekordowa w historii TFG wpłata za jeden miesiąc. W efekcie na koniec stycznia zgromadzona na koncie suma przekroczyła 350 milionów złotych, a dokładnie wyniosła 350,4 miliona złotych.

W styczniu przybyło 68 nowych organizatorów turystyki. 24 wykreśliło się z rejestru na własne życzenie, a 4 wykreślili marszałkowie województw na wniosek TFG lub z własnej inicjatywy. Dlatego bilans na koniec stycznia wyniósł 4831 podmioty, o 40 więcej niż na koniec grudnia, kiedy w centralnej ewidencji było zarejestrowanych 4791 firm.

Czytaj więcej

Niemiecki touroperator: Apetyt na podróże nie maleje
Biura Podróży
Traveldata: Tańsze hotele na wakacje? Najwięcej ma ich Rainbow
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Biura Podróży
Zmarła Alina Dybaś-Grabowska, prezeska Turystycznej Organizacji Otwartej
Biura Podróży
Join UP!: Koniec ofert dedykowanych. 41 hoteli wraca do wszystkich agentów
Biura Podróży
TUI szuka ludzi do pracy. Ma tysiąc wakatów i propozycję pracy zdalnej
Biura Podróży
Anex: Kończymy z ofertami dedykowanymi. Każdy agent turystyczny tak samo ważny