Polska platforma turystyczna eSky.pl kupiła znaną brytyjską markę Thomas Cook

- Podpisaliśmy wczoraj umowę z chińskim właścicielem na zakup najstarszego biura podróży na świecie, Thomasa Cooka - ogłosił prezes eSky.pl Łukasz Habaj. Potwierdził tym samym informacje wcześniej płynące z rynku brytyjskiego, o których pisała Turystyka.rp.pl, że polski touroperator internetowy negocjuje zakup brytyjskiej marki.

Publikacja: 05.09.2024 11:14

Przyszłość eSky.pl prezes Łukasz Habaj widzi w rozwoju pakietowania dynamicznego

Przyszłość eSky.pl prezes Łukasz Habaj widzi w rozwoju pakietowania dynamicznego

Foto: eSky.pl

Polska platforma internetowa, sprzedająca bilety lotnicze i pakietująca wycieczki w systemie dynamicznym (lot plus nocleg), eSky.pl kupiła od chińskiego koncernu Fosun Tourism Group biuro podróży Thomas Cook.

Czytaj więcej

Polski eSky.pl kupi od Chińczyków brytyjską markę turystyczną Thomas Cook?

Tomas Cook, najstarsze i największe biuro podróży na świecie upadło w 2018 roku. Markę kupił wtedy chiński Fosun, ówczesny udziałowiec Thomasa Cooka. Od tamtego czasu firma prowadziła działalność na małą skalę. 

Thomas Cook ikona turystyki w Wielkiej Brytanii

Jak mówi jednak współtwórca i prezes eSky.p Łukasz Habaj, marka Thomas Cook jest drugą pod względem rozpoznawalności na rynku turystycznym Wielkiej Brytanii po marce jet2holiday (największego w Wielkiej Brytanii biura podróży). ESky.pl uzyskał dwa lata temu uprawnienia biura podróży na rynku brytyjskim i z powodzeniem sprzedaje tam swoje wycieczki i bilety lotnicze.

Prezes Łukasz Habaj przedstawił swoją firmę: Esky.pl działa od 20 lat, obecny jest na 50 rynkach, za

Prezes Łukasz Habaj przedstawił swoją firmę: Esky.pl działa od 20 lat, obecny jest na 50 rynkach, zatrudnia 700 osób, sprzedaje bilety 550 linii lotniczych i ma dostęp do 1,7 obiektów noclegowych na świecie

Foto: eSky.pl

Habaj uważa, że eSky.pl jest lepiej zaawansowany technologicznie niż konkurencja brytyjska. Popularna, rozpoznawalna marka pomoże mu więc w rozwinięciu działalności na bardzo dynamicznym rynku, o potencjale trzykrotnie większym niż rynek polski.

Habaj przyznaje zarazem, że marka Thomas Cook nie będzie wykorzystywana w Polsce. Zainwestowaliśmy w markę eSky.pl, która jest dobrze rozpoznawalna, nie planujemy w krótkim terminie zagospodarowania tego ruchu na rynku polskim – mówi Habaj pytany o znaczenie zakupu dla działań jego firmy w kraju.

Polski klient touroperatora może zyskać jednak na większej skali, w jakiej będzie teraz działać polska spółka. Do zalet zakupu Habaj zalicza też dostęp do około 80-osobowego zespołu Thomasa Cooka i jego kompetencji, dostęp do bazy klientów i generalną synergię, jaka wyniknie z połączenia sił polskiej i brytyjskiej spółki, w tym pozycji negocjacyjnej (więcej można zyskać kontraktując usługi i hotele, kiedy występuje się pod znanym brandem).

Ile jest warta legenda turystyki Thomas Coook?

Podczas konferencji prasowej dziennikarze pytali też prezesa eSky.pl o cenę transakcji. - Nie mogę podać wysokości transakcji, ale mogę powiedzieć, że cena była bardzo atrakcyjna. 40 milionów dolarów, jaką podaje Fosun, nie jest adekwatna do końca. Zakup wpłynie na wartość naszej spółki, przyniesie korzyści akcjonariuszom - deklarował.

Habaj zapowiedział, że jego celem jest wejście eSky.pl do pierwszej trójki największych firm sprzedających pakiety dynamiczne w Europie. W tym roku chce obsłużyć 100 tysięcy klientów, a w przyszłym – 300 tysięcy.  Przychody ze sprzedaży pakietów dynamicznych w tym roku mają sięgnąć 160 milionów złotych, a w przyszłym już miliard złotych.

– Synergia niemal dwustuletniego dziedzictwa i doświadczenia marki Thomas Cook z technologią i rozumieniem potrzeb współczesnych konsumentów w eSky pozwoli umocnić naszą pozycję na zachodzie Europy, a także zwiększy elastyczność naszej oferty. Dzięki przejęciu wejdziemy do czołówki firm sprzedających pakiety dynamiczne w Wielkiej Brytanii. Przy okazji wypromujemy więc polski biznes na arenie międzynarodowej – przekonuje prezes eSky.pl.

– Przejęcie brytyjskiego biura podróży przyniesie korzyści klientom z rynków, na których działa obecnie Thomas Cook i wesprze naszą działalność na lokalnych rynkach w naszym regionie Europy. Nacisk położymy na wymianę wiedzy, doświadczeń i produktów, przy czym szczególną uwagę zwrócimy na rozwój w pakietach dynamicznych. W rezultacie każdy klient korzystający z usług obu firm będzie cieszyć się kompleksową ofertą typu city break i wakacje. Pozwala to zaplanować podróż do dowolnego miejsca, zgodnie z indywidualnymi preferencjami i bez ograniczeń, które znamy z oferty tradycyjnych touroperatorów – wyjaśnia Habaj.

180 lat historii Thomasa Cooka

W 1841 roku Brytyjczyk Thomas Cook wpadł na pomysł zorganizowania pierwszej wycieczki w Anglii. Przedsięwzięcie to zapoczątkowało rozwój turystyki zorganizowanej, a także długotrwały proces budowy jednej z największych firm turystycznych na świecie. Ponad 180 lat później marka Thomas Cook przechodzi pod skrzydła nowego właściciela – polska Grupa eSky zamierza wesprzeć brytyjską markę w dalszym rozwoju i wykorzystać jej doświadczenie do umocnienia swojej pozycji w Wielkiej Brytanii oraz Europie Zachodniej. Kroki te utorują drogę dla eSky, by wejść w czołówkę firm sprzedających pakiety dynamiczne w Europie.

W 2020 roku Thomas Cook – niespełna rok od ogłoszenia upadłości jako touroperator – powrócił z rozbudowaną ofertą w segmencie Online Travel Agencies. Do tej pory marka należała do funduszu inwestycyjnego Fosun Tourism Group, który jest również właścicielem takich globalnych marek jak np. Club Med obsługującej ok. 70 resortów all-inclusive.

Obecnie Thomas Cook jest w czołówce wśród brytyjskich platform podróży pod kątem wskaźników znajomości marki i zaufania. W wyniku przejęcia firma zyska dostęp do portfolio lotniczego eSky składającego się z ponad 500 przewoźników regularnych i low-cost, takich jak m.in. Lufthansa Group czy Ryanair. Co za tym idzie, klienci skorzystają z atrakcyjnych ofert różnych linii, co przełoży się na wzrost konkurencyjności marki i produktu pakietowego oferowanego przez Thomas Cook.

eSky – 20 lat doświadczeń

Platforma podróży eSky to firma zakorzeniona w branży e-commerce, która działa obecnie w ponad 50 krajach w Europie, obu Amerykach oraz w Afryce. Dzięki inwestycjom w technologię firma stworzyła m.in. pierwszą w regionie wyszukiwarkę do porównywania i rezerwacji ofert linii lotniczych – eSky Travel Search uruchomioną w 2008 r. Rok później firma otworzyła pierwsze zagraniczne oddziały w Bułgarii i Rumunii, a w 2016 r. jako jedna z pierwszych w branży uruchomiła aplikację mobilną. W 2022 Grupa eSky weszła w segment pakietów dynamicznych, czyli produkt łączący loty i hotele w jednej rezerwacji. Globalna perspektywa i analizowanie trendów w czasie rzeczywistym dają jej wgląd w potrzeby klientów na lokalnych rynkach, do których dociera z wykorzystywaniem najnowszych technologii. Kolejną silną stroną Grupy eSky jest performance marketing i również w tym obszarze planuje ona wesprzeć przejętą markę.

Decyzja o akwizycji wynika ze strategii Grupy eSky. W ostatnich latach firma bowiem najbardziej inwestowała w pakiety dynamiczne City Break i Wakacje. Są one alternatywą dla oferty tradycyjnych touroperatorów, a w rozumieniu przepisów prawa zorganizowaną wycieczką, która objęta jest ochroną TFG. Dzięki temu produktowi polska spółka zamierza przeprowadzić transformację firmy z platformy głównie lotniczej w VTO (ang. Virtual Travel Orchestrator). Wesprze się w tym procesie silną marką Thomas Cook, która szczyci się know-how w turystyce zorganizowanej. Przejęcie marki otworzy Grupie eSky.pl drzwi do innych rynków Europy Zachodniej.

Akwizycja Thomasa Cooka to element strategii eSky.pl

Przejęcie Thomas Cook stanowi kolejny istotny krok w globalnej ekspansji i umacnia pozycję Grupy eSky na wysoko rozwiniętym rynku brytyjskim, z którego udział w przychodach firmy jest największy spośród wszystkich krajów zachodnioeuropejskich odpowiadających za 40 proc. sprzedaży Grupy w 2023 r. Firma nie wyklucza wprowadzenia przejętej marki na rynek Polski i do krajów Europy Środkowo-Wschodniej w przyszłości – informuje polska platforma.

– Akwizycja Thomasa Cooka jest elementem strategii buy&build budującej wartość i wpisuje się w długoterminowy cel eSky: rozwijania segmentu pakietów dynamicznych oraz ekspansji zagranicznej. Poprzez oferowanie elastycznych pakietów City Break i Wakacji chcemy dostarczać Polakom i klientom eSky w całej Europie bardziej elastyczną i konkurencyjną cenowo ofertę niż tradycyjne biura podróży. Przejęcie najstarszej marki turystycznej na świecie umocni pozycję eSky na rynkach zagranicznych, w szczególności na największym rynku turystycznym w Europie, czyli rynku brytyjskim. Dzięki tej akwizycji łączna sprzedaż pakietów turystycznych w eSky ma szansę w przyszłym roku przekroczyć wartość miliarda złotych i utrzymać trzycyfrową dynamikę wzrostu – mówi Michał Górecki, senior investment partner MCI Capital, większościowego udziałowca eSky.pl.

Umowa między Grupą eSky a funduszem Fosun Tourism Group dotyczy przejęcia marki Thomas Cook z wyjątkiem jej działalności w Chinach i Indiach.

Polska platforma internetowa, sprzedająca bilety lotnicze i pakietująca wycieczki w systemie dynamicznym (lot plus nocleg), eSky.pl kupiła od chińskiego koncernu Fosun Tourism Group biuro podróży Thomas Cook.

Tomas Cook, najstarsze i największe biuro podróży na świecie upadło w 2018 roku. Markę kupił wtedy chiński Fosun, ówczesny udziałowiec Thomasa Cooka. Od tamtego czasu firma prowadziła działalność na małą skalę. 

Pozostało 95% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Grecos: To był udany sezon. Urośliśmy o jedną piątą
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej