Hoper zainwestuje pieniądze japońskiego giganta

Fot. materiały prasowe

Sumitomo Corporation, jedna z największych firm w Japonii, kupiła za 8,5 miliona złotych 12 procent akcji w spółce Teroplan, właściciela platformy e-podróżnik.pl i przewozów pod marką Hoper.

Firma zamierza przeznaczyć pieniądze na rozwój sieci busów, które wożą pasażerów z miasta do miasta pod marką Hoper. Innowacyjność tej formy podróżowania polega na tym, że klient, a nie przewoźnik, wskazuje miejsce, w którym chce wysiąść, na przykład dom, hotel lub sanatorium.

Teroplan jest właścicielem e-podróżnik.pl (platforma podpowiada, jakim środkiem transportu dojechać do wyznaczonego celu, sprzedaje bilety kolejowe i autobusowe). Działa na polskim rynku od ponad 10 lat i dostarcza rozwiązań technologicznych branży transportu pasażerskiego. Od dwóch lat Teroplan rozwija też pod marką Hoper usługę międzymiastowych przewozów od drzwi do drzwi (ang. door-to-door).

– Wsiadanie i wysiadanie jest możliwe w każdej, nawet bardzo małej miejscowości na trasie – wyjaśnia prezes Teroplanu Andrzej Soroczyński, cytowany w komunikacie firmy. – Pasażerowie docierają do celu bez przesiadek i dźwigania bagaży. Hoper jest formą współdzielonego przejazdu, który oferuje pasażerom komfort jazdy samochodem, w cenie biletu komunikacji publicznej. Ten rodzaj transportu może być także remedium na „białe plamy komunikacyjne”, powstające w wyniku zamykania mało dochodowych regularnych połączeń autobusowych i kolejowych.

ZOBACZ TEŻ: 70 przewoźników wjechało na platformę SuperPKS

W 2019 roku z tej formy transportu skorzystało ponad 40 tysięcy pasażerów na 13 trasach. To i „zarządzanie przedsięwzięciem z wykorzystaniem zaawansowanej technologii przekonało w głównej mierze japońskiego inwestora do kupienia akcji Teroplanu – czytamy w komunikacie.

Środki pozyskane z nowej emisji akcji, spółka zainwestuje przede wszystkim w rozwój Hopera w Polsce i za granicą. – W ciągu dwóch najbliższych lat planujemy objąć siatką połączeń całą Polskę. A docelowo chcemy, aby usługa była dostępna także w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej – na początku w Serbii i na Ukrainie, gdzie już teraz Teroplan oferuje lokalne wersje e-podróżnik.pl – tłumaczy Soroczyński.

– Znaczną część pozyskanych środków przeznaczymy także na rozwój technologii wspierającej zarządzanie Hoperem, w tym między innymi automatyzację procesu planowania tras czy zarządzania pojazdami. W tych działaniach Teroplan w dalszym ciągu będzie ściśle współpracować z Uniwersytetem Jagiellońskim – dodaje prezes.

To już drugi inwestor pozyskany w niespełna rok. W marcu 2019 roku do grona akcjonariuszy firmy dołączyła Wirtualna Polska Holding S.A., która nabyła akcje spółki za 7,7 mln złotych.

CZYTAJ TEŻ: Wirtualna Polska wchodzi do e-podróżnika.pl

Sumitomo Corporation istnieje od XVII wieku, kiedy Masumoto Sumitomo założył sklep z książkami i lekami. Obecnie Sumitomo Corporation to jeden z największych japońskich konglomeratów, który ma udziały w 929 firmach wielu branż, m. in. surowcowej, automotive, lotniczej, infrastruktury, energetyki, mediów i nieruchomości. W ostatnich latach Sumitomo zainwestowało w szereg start-upów związanych z mobilnością w tym: Rivian’a, Gogoro, Turo, Vulog’a czy AppyWay.

Jak mówi Dominik Słonecki, wicedyrektor w Sumitomo Deutschland, jego firma zdecydowała się zainwestować w Teroplan ze względu na innowacyjną usługę Hoper, która „rozwiązuje istotny problem społeczny związany z dostępnością do taniego i bezpiecznego podróżowania”. Jego zdaniem Hoper, będąc uzupełnieniem tradycyjnych przewozów autobusowych i kolejowych, pasuje do realiów Europy Środkowo-Wschodniej. A przy tym może być wykorzystany w usługach z wykorzystaniem pojazdów autonomicznych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Adria zawiesza loty. Premier wysłał samolot po siatkarzy

Największa słoweńska linia lotnicza, Adria Airways, zawiesiła wszystkie rejsy. Przewoźnik twierdzi, że zaprzestanie działalności ...

Od jutra zakaz nocnych wędrówek po Tatrach

Od środy 1 marca – a nie, jak dotychczas, od 1 kwietnia – do ...

Agencie, prześwietl swojego kontrahenta

Agenci turystyczni powinni sprawdzać swoich partnerów biznesowych – twierdzi brytyjska firma Profit, która we ...

TFG: W sierpniu biura podróży lekko przyhamowały

W sierpniu biura podróży sprzedały mniej wycieczek niż w lipcu. Hamowanie nie było duże, ...

ITB: Prima Holiday zapowiada podwojenie biznesu

Więcej miejsc w hotelach w Turcji, Bułgarii i Albanii. Nowe kierunki na przyszły sezon ...

Rejsy po Nilu znów popularne

Ponad 100 statków turystycznych pływa obecnie po Nilu. Wzrost sprzedaży wycieczek po Nilu, w ...