Ministerstwo Turystyki Cypru od powstania w styczniu tego roku opiera strategię rozwoju sektora na podnoszeniu jakości usług i pozyskiwaniu bardziej wymagających gości. W ostatnich latach zmiany przeszła na przykład Ayia Napa – pojawiło się tam wiele hoteli i restauracji na wysokim poziomie.
Jak donosi portal Cyprus Mail, jednym z pomysłów ministra turystyki na poprawę wizerunku i konkurencyjności Cypru jest kontrola w hotelach, którą przeprowadzą specjalnie wynajęci tajemniczy klienci. Obiekty ocenią oni w oparciu o wcześniej określone kryteria.
CZYTAJ TEŻ: Minister turystyki Cypru spotka się z touroperatorami
Suma punktów będzie podstawą do przyznania odpowiedniej liczby gwiazdek. W ten sposób hotele zostaną skategoryzowane, a ocena będzie ważna przez trzy lata. Jeśli wyniki audytu będą niezadowalające (ponad 15 procent negatywnych not), ministerstwo zabierze gwiazdkę lub więcej. Kontrole mają ruszyć w lutym. Ministerstwo szacuje, że koszt tej operacji wyniesie około 300 tysięcy euro.
Ostatni raport nieistniejącej już Cypryjskiej Organizacji Turystycznej (została wchłonięta przez Ministerstwo Turystyki) wskazuje, że pod koniec zeszłego roku tylko 24 procent hoteli (59 z 243) miało licencje ważne na 2018 rok. 76 procent hoteli i 38 procent centrów rekreacyjnych działało bez licencji, bo nie spełniało przepisowych wymagań. Zgodnie z nowymi przepisami mają pięć lat na uzyskanie niezbędnych zgód, takich jak pozwolenie na budowę.