Chorwacja musi zainwestować w hotele

Jeśli Chorwacja chce poprawić wyniki w turystyce, musi zainwestować w hotele i inne obiekty zakwaterowania, by zagwarantować wysoką jakość usług.

Publikacja: 07.02.2020 00:50

Chorwacja musi zainwestować w hotele

Foto: Fot. Pixabay

Taką opinię przedstawił analityk Velimir Sonje podczas spotkania zorganizowanego przez Chorwacką Wspólnotę Turystyczną (HUT) – informuje tamtejsze Ministerstwo Turystyki. W tym roku organizacja rozpoczęła serię briefingów, na których zgodnie z zapowiedzią prezesa HUT Veljko Ostojica specjaliści ds. makroekonomii będą prezentować analizy i prognozy dla chorwackiej branży turystycznej. Sonje był pierwszym ekspertem, który podzielił się wynikami raportu dotyczącego wpływu poszczególnych form zakwaterowania na rozwój gospodarczy kraju. Analiza dotyczyła lat 2017-2018, kiedy w kraju było mniej niż tysiąc hoteli.

CZYTAJ TEŻ: Chorwacja jeszcze popularniejsza niż przed rokiem

– Coś jest nie tak z tą liczbą, bo Chorwacja ma wyjątkowo długą linię brzegową, o wiele dłuższą niż Cypr, na którym znajduje się 800 hoteli. Poza budową obiektów nad morzem moglibyśmy zainwestować w głębi lądu, co z pewnością przyczyniłoby się do rozwoju turystyki i gospodarki – twierdzi Sonje. Jego zdaniem to oczywiste, że hotele dają większą wartość dodaną niż inne obiekty noclegowe.

Przychody z turystyki przyjazdowej wynoszące 10 miliardów euro stanowią około 20 procent produktu krajowego brutto Chorwacji, ale nie wszyscy wiedzą, że wpływy od samych przedsiębiorstw turystycznych, które mają łączny przychód w wysokości około 20 miliardów kun (około 2,7 miliarda euro), to 5,4 PKB. Jeśli dołożyć do tego obroty firm transportowych i z innych branż pośrednio związanych z turystyką, wskaźnik ten wzrośnie do 11 procent – wskazywał Sonje.

ZOBACZ TAKŻE: Greckie hotele docenione za jakość

– Chorwacja jest specyficznym krajem, w porównaniu z innymi kierunkami turystycznymi, z powodu niewielkiego udziału hoteli w rynku zakwaterowania. Liczba łóżek hotelowych stanowi zaledwie 16 procent wszystkich dostępnych, jednocześnie w hotelach realizowanych jest 28 procent wszystkich noclegów – wyjaśniał Sonje.

Ekspert podkreślał, że te ostatnie obiekty mają mniejszy problem z sezonowością, są wykorzystywane średnio przez 150 dni w roku. Dla porównania w innych obiektach zakwaterowania wskaźnik ten jest niższy o połowę.

Taką opinię przedstawił analityk Velimir Sonje podczas spotkania zorganizowanego przez Chorwacką Wspólnotę Turystyczną (HUT) – informuje tamtejsze Ministerstwo Turystyki. W tym roku organizacja rozpoczęła serię briefingów, na których zgodnie z zapowiedzią prezesa HUT Veljko Ostojica specjaliści ds. makroekonomii będą prezentować analizy i prognozy dla chorwackiej branży turystycznej. Sonje był pierwszym ekspertem, który podzielił się wynikami raportu dotyczącego wpływu poszczególnych form zakwaterowania na rozwój gospodarczy kraju. Analiza dotyczyła lat 2017-2018, kiedy w kraju było mniej niż tysiąc hoteli.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Hotele
Grecka Grupa Mitsis zainwestuje ćwierć miliarda euro w odnowienie swoich hoteli
Hotele
Prezes HOTREC: Atutem europejskiego hotelarstwa są tradycja i gościnność. Warto się ich trzymać
Hotele
Mniej rezerwacji w hotelach na jesień. „Prawdopodobnie efekt powodzi”
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Hotele
Opłata turystyczna za niska? Greckie miasta podniosą ją samodzielnie