Chorwacja musi zainwestować w hotele

Jeśli Chorwacja chce poprawić wyniki w turystyce, musi zainwestować w hotele i inne obiekty zakwaterowania, by zagwarantować wysoką jakość usług.

Publikacja: 07.02.2020 00:50

Chorwacja musi zainwestować w hotele

Foto: Fot. Pixabay

Taką opinię przedstawił analityk Velimir Sonje podczas spotkania zorganizowanego przez Chorwacką Wspólnotę Turystyczną (HUT) – informuje tamtejsze Ministerstwo Turystyki. W tym roku organizacja rozpoczęła serię briefingów, na których zgodnie z zapowiedzią prezesa HUT Veljko Ostojica specjaliści ds. makroekonomii będą prezentować analizy i prognozy dla chorwackiej branży turystycznej. Sonje był pierwszym ekspertem, który podzielił się wynikami raportu dotyczącego wpływu poszczególnych form zakwaterowania na rozwój gospodarczy kraju. Analiza dotyczyła lat 2017-2018, kiedy w kraju było mniej niż tysiąc hoteli.

CZYTAJ TEŻ: Chorwacja jeszcze popularniejsza niż przed rokiem

– Coś jest nie tak z tą liczbą, bo Chorwacja ma wyjątkowo długą linię brzegową, o wiele dłuższą niż Cypr, na którym znajduje się 800 hoteli. Poza budową obiektów nad morzem moglibyśmy zainwestować w głębi lądu, co z pewnością przyczyniłoby się do rozwoju turystyki i gospodarki – twierdzi Sonje. Jego zdaniem to oczywiste, że hotele dają większą wartość dodaną niż inne obiekty noclegowe.

Przychody z turystyki przyjazdowej wynoszące 10 miliardów euro stanowią około 20 procent produktu krajowego brutto Chorwacji, ale nie wszyscy wiedzą, że wpływy od samych przedsiębiorstw turystycznych, które mają łączny przychód w wysokości około 20 miliardów kun (około 2,7 miliarda euro), to 5,4 PKB. Jeśli dołożyć do tego obroty firm transportowych i z innych branż pośrednio związanych z turystyką, wskaźnik ten wzrośnie do 11 procent – wskazywał Sonje.

ZOBACZ TAKŻE: Greckie hotele docenione za jakość

– Chorwacja jest specyficznym krajem, w porównaniu z innymi kierunkami turystycznymi, z powodu niewielkiego udziału hoteli w rynku zakwaterowania. Liczba łóżek hotelowych stanowi zaledwie 16 procent wszystkich dostępnych, jednocześnie w hotelach realizowanych jest 28 procent wszystkich noclegów – wyjaśniał Sonje.

Ekspert podkreślał, że te ostatnie obiekty mają mniejszy problem z sezonowością, są wykorzystywane średnio przez 150 dni w roku. Dla porównania w innych obiektach zakwaterowania wskaźnik ten jest niższy o połowę.

Taką opinię przedstawił analityk Velimir Sonje podczas spotkania zorganizowanego przez Chorwacką Wspólnotę Turystyczną (HUT) – informuje tamtejsze Ministerstwo Turystyki. W tym roku organizacja rozpoczęła serię briefingów, na których zgodnie z zapowiedzią prezesa HUT Veljko Ostojica specjaliści ds. makroekonomii będą prezentować analizy i prognozy dla chorwackiej branży turystycznej. Sonje był pierwszym ekspertem, który podzielił się wynikami raportu dotyczącego wpływu poszczególnych form zakwaterowania na rozwój gospodarczy kraju. Analiza dotyczyła lat 2017-2018, kiedy w kraju było mniej niż tysiąc hoteli.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Hotele
Nocleg w hotelu z Ikei? Sieć handlowa otworzyła właśnie pierwszy obiekt w Hiszpanii
Hotele
Weekend w domu wakacyjnym za 2 złote. Platforma z noclegami ogłasza akcję dla rodzin
Hotele
Hotelarze z Hiszpanii i Francji będą razem walczyć w sądzie z Bookingiem
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Hotele
Majówka okiem hotelarzy. Sam nocleg to za mało, goście oczekują pełnego pakietu usług
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont