Reklama

Hotelarze: Nie zarobimy przed 2022 rokiem, albo i dłużej

Choć działa już 93 procent hoteli, a większość obniżyła ceny, nadal trudno im sprzedać choćby jedną trzecią miejsc.

Publikacja: 18.07.2020 23:08

Hotelarze: Nie zarobimy przed 2022 rokiem, albo i dłużej

Foto: Fot. Bloomberg

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego przeprowadziła między 8 a 12 lipca wśród swoich członków ankietę. Jej wyniki pokazały, że działalność wznowiła już zdecydowana większość, bo 93 procent, hoteli. Choć w czerwcu gości było więcej niż w maju, to jednak nadal średnia frekwencja w hotelach pozostaje na niskim poziomie – sześć na dziesięć obiektów miało mniej niż 30 procent zajętych miejsc. W pierwszym tygodniu wakacji (29 czerwca – 5 lipca) wskaźniki wzrosły, ale nadal połowa hoteli nie przekroczyła frekwencji 30 procent.

WYNIKI ANKIETY Z CZERWCA: IGHP: W hotelach wciąż pustki, choć ceny poszły w dół

Zdecydowana większość hoteli obniżyła ceny – pokazuje IGHP – w stosunku do tego samego okresu zeszłego roku. W czerwcu było to 60 procent obiektów, z czego 40 procent zanotowało spadek ceny większy niż 10 procent. Jedna piąta hoteli utrzymała ceny zeszłoroczne.

Na bardzo niskim poziomie utrzymuje się ruch gości zagranicznych – udział poniżej 10 procent odnotowało aż 93 procent hoteli. Podobnie wygląda sytuacja z gośćmi konferencyjnymi, których udział nie przekracza 10 procent w dziewięciu na dziesięć hoteli.

Szansa na zdecydowaną poprawę rysuje się słabo. 70 procent hoteli hoteli, które odpowiedziały na ankietę podaje, że rezerwacje na lipiec nie przekraczają u nich 40 procent pokojów. Odpowiednio dla sierpnia jest to już 84 procent hoteli, a dla września 93 procent.

Reklama
Reklama

ZOBACZ TEŻ: IGHP: Hotele się zamykają, wylała się fala zwolnień

Z ankiet wynika, że zdecydowana większość hoteli zwalniała pracowników w początkowych miesiącach epidemii. Niektóre dopiero teraz lub ponownie to robią – w czerwcu 12 procent, a w lipcu planuje wręczać wypowiedzenia 9 procent.

Ponad połowa ankietowanych hoteli, bo 56 procent, ma trudności z utrzymaniem płynności finansowej. W tej sytuacji 95 procent nie przewiduje osiągnięcia zysku z działalności operacyjnej wcześniej niż na koniec przyszłego roku, a 52 procent nie wcześniej niż w 2022 roku.

Podobnie hotele prognozują powrót do obrotów z lat 2018-2019 – 90 procent uważa, że uda im się to osiągnąć nie wcześniej niż w roku 2022, a 42 procent twierdzi wręcz, że nie wcześniej niż w 2023 roku.

W ankiecie IGHP wzięło udział 227 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. 33 procent to obiekty sieciowe. 70 procent hoteli położonych jest w miastach. Większość ankietowanych (80 proc.) to hotele liczące do 150 pokojów, a średnia wielkość obiektu wynosiła 103 pokoje.

Dominującymi formami biznesu hotelowego są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (90 proc.). Wśród ankietowanych podobną liczbę stanowią hotele obsługujące ruch biznesowy (40 proc.) i łączące segment biznesowy z turystycznym (37 proc.). Hotele specjalizujące się w turystyce wypoczynkowej stanowiły 23 procent.

Reklama
Reklama

Ankieta została przeprowadzona online 8-12 lipca 2020 roku.

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego przeprowadziła między 8 a 12 lipca wśród swoich członków ankietę. Jej wyniki pokazały, że działalność wznowiła już zdecydowana większość, bo 93 procent, hoteli. Choć w czerwcu gości było więcej niż w maju, to jednak nadal średnia frekwencja w hotelach pozostaje na niskim poziomie – sześć na dziesięć obiektów miało mniej niż 30 procent zajętych miejsc. W pierwszym tygodniu wakacji (29 czerwca – 5 lipca) wskaźniki wzrosły, ale nadal połowa hoteli nie przekroczyła frekwencji 30 procent.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Hotele
Hotelarze pozytywnie oceniają lipiec, mimo że był słabszy od zeszłorocznego
Hotele
Arche otwiera dwa nowe hotele. Zaoferuje poduszkowe menu i masaż w pokoju
Hotele
Hiszpania inwestuje w noclegi dla turystów – stawia nowe hotele, przerabia mieszkania i biura
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Hotele
Noclegi rezerwowane w TikToku? To się już dzieje, dzięki współpracy z Booking.com
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama