Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego przeprowadziła między 8 a 12 lipca wśród swoich członków ankietę. Jej wyniki pokazały, że działalność wznowiła już zdecydowana większość, bo 93 procent, hoteli. Choć w czerwcu gości było więcej niż w maju, to jednak nadal średnia frekwencja w hotelach pozostaje na niskim poziomie – sześć na dziesięć obiektów miało mniej niż 30 procent zajętych miejsc. W pierwszym tygodniu wakacji (29 czerwca – 5 lipca) wskaźniki wzrosły, ale nadal połowa hoteli nie przekroczyła frekwencji 30 procent.

WYNIKI ANKIETY Z CZERWCA: IGHP: W hotelach wciąż pustki, choć ceny poszły w dół

Zdecydowana większość hoteli obniżyła ceny – pokazuje IGHP – w stosunku do tego samego okresu zeszłego roku. W czerwcu było to 60 procent obiektów, z czego 40 procent zanotowało spadek ceny większy niż 10 procent. Jedna piąta hoteli utrzymała ceny zeszłoroczne.

Na bardzo niskim poziomie utrzymuje się ruch gości zagranicznych – udział poniżej 10 procent odnotowało aż 93 procent hoteli. Podobnie wygląda sytuacja z gośćmi konferencyjnymi, których udział nie przekracza 10 procent w dziewięciu na dziesięć hoteli.

Szansa na zdecydowaną poprawę rysuje się słabo. 70 procent hoteli hoteli, które odpowiedziały na ankietę podaje, że rezerwacje na lipiec nie przekraczają u nich 40 procent pokojów. Odpowiednio dla sierpnia jest to już 84 procent hoteli, a dla września 93 procent.

ZOBACZ TEŻ: IGHP: Hotele się zamykają, wylała się fala zwolnień

Z ankiet wynika, że zdecydowana większość hoteli zwalniała pracowników w początkowych miesiącach epidemii. Niektóre dopiero teraz lub ponownie to robią – w czerwcu 12 procent, a w lipcu planuje wręczać wypowiedzenia 9 procent.

Ponad połowa ankietowanych hoteli, bo 56 procent, ma trudności z utrzymaniem płynności finansowej. W tej sytuacji 95 procent nie przewiduje osiągnięcia zysku z działalności operacyjnej wcześniej niż na koniec przyszłego roku, a 52 procent nie wcześniej niż w 2022 roku.

Podobnie hotele prognozują powrót do obrotów z lat 2018-2019 – 90 procent uważa, że uda im się to osiągnąć nie wcześniej niż w roku 2022, a 42 procent twierdzi wręcz, że nie wcześniej niż w 2023 roku.

W ankiecie IGHP wzięło udział 227 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. 33 procent to obiekty sieciowe. 70 procent hoteli położonych jest w miastach. Większość ankietowanych (80 proc.) to hotele liczące do 150 pokojów, a średnia wielkość obiektu wynosiła 103 pokoje.

Dominującymi formami biznesu hotelowego są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (90 proc.). Wśród ankietowanych podobną liczbę stanowią hotele obsługujące ruch biznesowy (40 proc.) i łączące segment biznesowy z turystycznym (37 proc.). Hotele specjalizujące się w turystyce wypoczynkowej stanowiły 23 procent.

Ankieta została przeprowadzona online 8-12 lipca 2020 roku.