Wettbewerbszentrale, niezależna organizacja ochrony przed nieuczciwą konkurencją zrzeszająca ponad 1,2 tysiąca firm i 800 izb oraz stowarzyszeń, złożyła skargę do sądu przeciwko Google’owi. Instytucja domagała się wprowadzenia zakazu pokazywania przez serwis – samodzielnie lub za pośrednictwem innych podmiotów – liczby gwiazdek przy prezentowaniu wyników wyszukiwania obiektów hotelowych. Praktyki te mogą być dozwolone pod warunkiem, że chodzi o oficjalną kategorią przyznaną przez stowarzyszenie hoteli Dehoga. Sąd w Berlinie przyznał organizacji rację.

CZYTAJ TEŻ: Booking.com: Apartamenty z gwiazdkami, jak hotele? Dlaczego nie.

Wettbewerbszentrale wszczęła sprawę, ponieważ Google prezentował w liście wyników obiekty z opisem „hotel trzygwiazdkowy” lub „hotel czterogwiazdkowy”. Okazało się, że w rzeczywistości nie posiadały one oficjalnej kategorii nadanej przed Dehogę. Zdaniem organizacji mogło to wprowadzać potencjalnych klientów w błąd.

Żeby uzyskać oficjalną kategorię wyrażaną liczbą gwiazdek, hotel musi spełniać szereg kryteriów. Nawet przy jednej gwiazdce jest ich kilkadziesiąt. Odnoszą się do wyposażenia pokojów czy zasad sprzątania. W Niemczech kategoryzacji poddało się 8 tysięcy hoteli, czyli prawie 40 procent wszystkich zarejestrowanych obiektów noclegowych. Dehoga kontroluje je co trzy lata.