W grudniu hotele miejskie i pozamiejskie, w odróżnieniu od wcześniejszych miesięcy, odnotowały bardzo zbliżone obłożenie - pisze Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego w komunikacie podsumowującym wyniki ostatniej ankiety. Frekwencję w zakresie 11-50 procent uzyskało 77 procent hoteli miejskich i 75 procent pozamiejskich. Obłożenie powyżej 50 procent odnotowało tylko 12 procent hoteli z obydwu grup.
Z kolei w relacji hoteli obsługujących gości biznesowych i turystów lepiej wypadły te pierwsze, co jest wynikiem zaskakującym z uwagi na przypadający pod koniec grudnia okres świąteczno-noworoczny, sprzyjający pobytom prywatnym i rodzinnym. Obłożenie poniżej 10 procent odnotowało 22 procent hoteli wypoczynkowych i tylko 5 procent hoteli biznesowych. Również w przedziale obłożenia 11-50 procent lepiej wypadły hotele biznesowe (84 procent) niż wypoczynkowe (65 procent). Nie zmienia to jednak generalnie słabego obrazu grudnia - satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 procent uzyskało 11 procent obiektów biznesowych i 13 procent wypoczynkowych.
Lepsze wyniki wyłącznie w okresie świąteczno-noworocznym
Odpowiedzi na dodatkowe pytanie dotyczące obłożenia w czasie wyłącznie świąteczno-noworocznym potwierdzają, że ostatni tydzień grudnia i początek stycznia był okresem z umiarkowanie dobrymi wynikami. Przede wszystkim aż 46 procent hoteli nie zdecydowało się na sprzedaż pakietów w tym okresie, w tym 22 procent obiektów w grupie obsługującej gości wypoczynkowych. Satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 60 procent uzyskało tylko 22 procent hoteli ogółem i 37 procent obiektów wypoczynkowych.
Czytaj więcej
W zeszłym roku liczba członków Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego powiększyła się o 89 hoteli. Obecnie do organizacji należy 568 hoteli, czyli około 22 procent wszystkich skategoryzowanych w Polsce obiektów.
Dane dotyczące średniej ceny, tak jak w poprzednich miesiącach, wskazują na ciągłą tendencję wzrostową. Przyczyniły się do tego z jednej strony ceny specjalne w okresie świąteczno-noworocznym, ale z drugiej strony konieczność ich podnoszenia z uwagi na wysoki wskaźnik inflacji wynikający ze wzrostu wszystkich kategorii kosztów operacyjnych. Ponad połowa hoteli (56 procent) odnotowała ceny wyższe niż w grudniu 2019 roku, przy czym 21 procent osiągnęło wzrosty o więcej niż 10 procent. W wypadku 17 procent obiektów ceny nie zmieniły się, a spadek średniej ceny zanotowało 24 procent hoteli.