Hotelarze w dobrych nastrojach. Rezerwacji po wakacjach więcej niż rok temu

Trzy czwarte hotelarzy dobrze ocenia sezon wakacyjny. Przyczyniły się do tego wyniki sierpnia, które były lepsze od lipcowych zarówno w obiektach wypoczynkowych, jak i biznesowych.

Publikacja: 24.09.2024 16:07

Hotelarze w dobrych nastrojach. Rezerwacji po wakacjach więcej niż rok temu

Foto: Adobe Stock

W sierpniu, dzięki dobrym wynikom obiektów wypoczynkowych, hotele poprawiły obłożenie w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, a tempo wzrostu cen utrzymało się na podobnym poziomie co miesiąc wcześniej - wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, przeprowadzonej na początku września.

Hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. było łącznie 8 proc., natomiast obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 85 proc. obiektów (8 pp. więcej niż lipcu), w tym 60 proc. powyżej 70 proc. (13 pp. powyżej lipca).

Prawie trzy czwarte hoteli biznesowych uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 38 proc. powyżej 70 proc. To wyniki lepsze niż w lipcu o ok. 10 pp. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 13 proc. hoteli.

Wśród obiektów wypoczynkowych obłożenie było jeszcze lepsze niż miesiąc temu - 94 proc. hoteli zapełniło się więcej niż w połowie (o 8 pp. lepiej), w tym 78 proc. miało obłożenie powyżej 70 proc. Obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było tylko 3 proc.

Czytaj więcej

Hotele w regionach dotkniętych powodzią czekają na turystów. "Nie wszystkich zalało"

Obłożenie lepsze niż roku temu

W jednej trzeciej hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym 16 proc. obiektów zanotowało obniżenie do 5 pp. Ale połowa hoteli poprawiła obłożenie, w tym 22 proc. obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. 17 proc. hoteli miało wyniki na tych samych poziomach co w zeszłym roku.

Podobnie jak w lipcu, hotele biznesowe w sierpniu wypadły słabiej od wypoczynkowych. Dla 33 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, z identycznym wskaźnikiem 11 proc. we wszystkich trzech grupach (wzrost do 5 pp., do 10 pp. i powyżej 10 pp.). 49 proc. hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 26 proc. stanowiła grupa z frekwencją niższą do 5 pp.

W większości obiektów wypoczynkowych (72 proc.) wskaźnik obłożenia poprawił się, w tym najliczniejszą grupę 39 proc. stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 pp. 17 proc. obiektów pogorszyło obłożenie, z najliczniejszą grupą 8 proc. hoteli z frekwencją niższą do 5 pp.

W sierpniu średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu utrzymało się na poziomie poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że 70 proc. hoteli (o 1 pp. więcej niż w lipcu) podniosło ceny w stosunku do sierpnia 2023 r., w tym prawie połowa (49 proc.) odnotowała wzrost do 10 proc. 30 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 16 proc. utrzymało te same ceny, a 10 proc. zanotowało spadek do 10 proc.

Czytaj więcej

Polscy hotelarze: Mamy siedem problemów do rozwiązania

Wakacje na plusie

Trzy czwarte hoteli ocenia sezon wakacyjny dobrze, w tym jedna trzecia poniżej oczekiwań. 15 proc. obiektów oceniło go źle, a dla 11 proc. nie ma on istotnego znaczenia.

Co zrozumiałe, oceny różnią się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe. 54 proc. tych pierwszych ocenia wakacje dobrze (28 proc. poniżej oczekiwań), 21 proc. źle, a dla jednej czwartej nie mają one znaczenia.

94 proc. obiektów wypoczynkowych ocenia wakacje dobrze (53 proc. poniżej oczekiwań), żaden hotel nie zaznaczył odpowiedzi „źle” i dla 3 proc. nie mają one znaczenia.

Pozytywne prognozy

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na wrzesień są na wyższym poziomie niż miesiąc temu dla sierpnia. Wynika to przede wszystkim ze znacznie lepszych prognoz w hotelach biznesowych, ale również z dobrych prognoz w obiektach wypoczynkowych pomimo zakończenia okresu wakacji.

21 proc. hoteli (o 3 pp. mniej niż w lipcu) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. ma połowa obiektów (o 9 pp. więcej niż w lipcu). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc., wyniosła 30 proc.

Czytaj więcej

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego ma nowego sekretarza generalnego

21 proc. hoteli biznesowych nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 40 proc. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc. jest podobna i wynosi 39 proc.

Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 61 proc. z frekwencją powyżej 50 proc., w tym jedna czwarta jest zapełniona w więcej niż 70 proc., a obiektów z obłożeniem poniżej 30 proc. jest 22 proc.

W ankiecie przeprowadzonej online od 1 do 6 września wzięło udział 159 hoteli ze wszystkich województw. 70 proc. z nich to hotele miejskie, jedna trzecia sieciowe, 38 proc. biznesowe, 23 proc. specjalizujące się w turystyce wypoczynkowej, 39 proc. łączące segment biznesowy z turystycznym. 84 proc. ankietowanych hoteli ma nie więcej niż 150 pokojów, 61 proc. mniej niż 100 (średnio 93 pokoje).

W sierpniu, dzięki dobrym wynikom obiektów wypoczynkowych, hotele poprawiły obłożenie w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, a tempo wzrostu cen utrzymało się na podobnym poziomie co miesiąc wcześniej - wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, przeprowadzonej na początku września.

Hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. było łącznie 8 proc., natomiast obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 85 proc. obiektów (8 pp. więcej niż lipcu), w tym 60 proc. powyżej 70 proc. (13 pp. powyżej lipca).

Pozostało 90% artykułu
Hotele
Barcelona likwiduje mieszkania wakacyjne. Woli hotele
Hotele
Polscy hotelarze: Mamy siedem problemów do rozwiązania
Hotele
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego ma nowego sekretarza generalnego
Hotele
Polska będzie miała turystyczny rekord - najdłuższy hotel w Europie. Nie nad morzem
Hotele
Zmiany w kierownictwie popularnego portalu z noclegami