Hotelarze w dobrych nastrojach. Rezerwacji po wakacjach więcej niż rok temu

Trzy czwarte hotelarzy dobrze ocenia sezon wakacyjny. Przyczyniły się do tego wyniki sierpnia, które były lepsze od lipcowych zarówno w obiektach wypoczynkowych, jak i biznesowych - pokazują wyniki ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.

Publikacja: 24.09.2024 16:07

Hotelarze w dobrych nastrojach. Rezerwacji po wakacjach więcej niż rok temu

Foto: Adobe Stock

W sierpniu, dzięki dobremu obłożeniu obiektów wypoczynkowych, hotele poprawiły wyniki w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, a tempo wzrostu cen utrzymało się na podobnym poziomie co miesiąc wcześniej – pokazuje ankieta Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, przeprowadzona wśród członków na początku września*.

Hoteli z frekwencją poniżej 30 procent było łącznie 8 procent, a obłożenie powyżej 50 procent zanotowało 85 procent obiektów (8 punktów procentowych więcej niż lipcu), w tym 60 procent powyżej 70 procent (13 pp. powyżej lipca).

Prawie trzy czwarte hoteli biznesowych uzyskało obłożenie powyżej 50 procent, w tym 38 procent powyżej 70 procent. To wyniki lepsze niż w lipcu o około 10 pp. Frekwencji 30-procentowej nie osiągnęło 13 procent hoteli.

Wśród obiektów wypoczynkowych obłożenie było jeszcze lepsze niż miesiąc temu - 94 procent hoteli zapełniło się więcej niż w połowie (o 8 pp. lepiej), w tym 78 procent miało obłożenie powyżej 70 procent. Obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 procent, było tylko 3 procent.

Czytaj więcej

Hotele w regionach dotkniętych powodzią czekają na turystów. "Nie wszystkich zalało"

Obłożenie w hotelach w wakacje lepsze niż roku temu

W jednej trzeciej hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym 16 procent obiektów zanotowało obniżenie do 5 pp. Ale połowa hoteli poprawiła obłożenie, w tym 22 procent obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. 17procent hoteli miało wyniki na tych samych poziomach co w zeszłym roku.

Podobnie jak w lipcu, hotele biznesowe w sierpniu wypadły słabiej od wypoczynkowych. Dla 33 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, z identycznym wskaźnikiem 11 proc. we wszystkich trzech grupach (wzrost do 5 pp., do 10 pp. i powyżej 10 pp.). 49 proc. hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 26 proc. stanowiła grupa z frekwencją niższą do 5 punktów procentowych.

W większości obiektów wypoczynkowych (72 proc.) wskaźnik obłożenia poprawił się, w tym najliczniejszą grupę 39 proc. stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 pp. 17 proc. obiektów pogorszyło obłożenie, z najliczniejszą grupą 8 proc. hoteli z frekwencją niższą do 5 punktów procentowych.

W sierpniu średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu utrzymało się na poziomie poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że 70 proc. hoteli (o 1 pp. więcej niż w lipcu) podniosło ceny w stosunku do sierpnia 2023 r., w tym prawie połowa (49 proc.) odnotowała wzrost do 10 proc. 30 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 16 proc. utrzymało te same ceny, a 10 proc. zanotowało spadek do 10 procent.

Czytaj więcej

Polscy hotelarze: Mamy siedem problemów do rozwiązania

Wakacje hotelarzy na plusie

Trzy czwarte hoteli ocenia sezon wakacyjny dobrze, w tym jedna trzecia poniżej oczekiwań. 15 proc. obiektów oceniło go źle, a dla 11 proc. nie ma on istotnego znaczenia.

Co zrozumiałe, oceny różnią się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe. 54 proc. tych pierwszych ocenia wakacje dobrze (28 proc. poniżej oczekiwań), 21 proc. źle, a dla jednej czwartej nie mają one znaczenia.

94 proc. obiektów wypoczynkowych ocenia wakacje dobrze (53 proc. poniżej oczekiwań), żaden hotel nie zaznaczył odpowiedzi „źle” i dla 3 proc. nie mają one znaczenia.

Pozytywne prognozy na tygodnie po wakacjach

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na wrzesień są na wyższym poziomie niż miesiąc temu dla sierpnia. Wynika to przede wszystkim ze znacznie lepszych prognoz w hotelach biznesowych, ale również z dobrych prognoz w obiektach wypoczynkowych pomimo zakończenia okresu wakacji.

21 proc. hoteli (o 3 pp. mniej niż w lipcu) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. ma połowa obiektów (o 9 pp. więcej niż w lipcu). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc., wyniosła 30 proc.

Czytaj więcej

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego ma nowego sekretarza generalnego

21 proc. hoteli biznesowych nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 40 proc. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc. jest podobna i wynosi 39 proc.

Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 61 proc. z frekwencją powyżej 50 proc., w tym jedna czwarta jest zapełniona w więcej niż 70 proc., a obiektów z obłożeniem poniżej 30 proc. jest 22 proc.

*W ankiecie przeprowadzonej online od 1 do 6 września wzięło udział 159 hoteli ze wszystkich województw. 70 proc. z nich to hotele miejskie, jedna trzecia sieciowe, 38 proc. biznesowe, 23 proc. specjalizujące się w turystyce wypoczynkowej, 39 proc. łączące segment biznesowy z turystycznym. 84 proc. ankietowanych hoteli ma nie więcej niż 150 pokojów, 61 proc. mniej niż 100 (średnio 93 pokoje).

W sierpniu, dzięki dobremu obłożeniu obiektów wypoczynkowych, hotele poprawiły wyniki w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, a tempo wzrostu cen utrzymało się na podobnym poziomie co miesiąc wcześniej – pokazuje ankieta Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, przeprowadzona wśród członków na początku września*.

Hoteli z frekwencją poniżej 30 procent było łącznie 8 procent, a obłożenie powyżej 50 procent zanotowało 85 procent obiektów (8 punktów procentowych więcej niż lipcu), w tym 60 procent powyżej 70 procent (13 pp. powyżej lipca).

Pozostało 89% artykułu
Hotele
Pomorze Zachodnie: Nie zamykamy się na zimę. Jesteśmy już kierunkiem całorocznym
Hotele
Apele odniosły skutek - masowe odwoływanie pobytów na południu Polski ustało
Hotele
Barcelona likwiduje mieszkania wakacyjne. Woli hotele
Hotele
Polscy hotelarze: Mamy siedem problemów do rozwiązania
Hotele
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego ma nowego sekretarza generalnego