Zgodnie z raportem opublikowanym przez agencję badawczą ds. sprzedaży detalicznej podróży m1nd-set, we współpracy z Międzynarodowym Zrzeszeniem Przewoźników Powietrznych (IATA) i dostawcą danych o ruchu lotniczym ARC, który pokazuje kraje o największym ruchu lotniczym, Polska zajęła 13. miejsce wśród 20 krajów, które odnotowały co najmniej 15 milionów podróży międzynarodowych w 2022 roku. Jej wynik to 19 milionów przewiezionych pasażerów.

Czytaj więcej

Iberia najpunktualniejszą linią lotniczą w Europie. LOT też w czołówce

Trzy pierwsze kraje to Stany Zjednoczone ze 132 milionami, Wielka Brytania ze 102 milionami pasażerów na pokładach i Niemcy z 87 milionami podróży międzynarodowych w zeszłym roku. Poza nimi w pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze Francja, Hiszpania, Włochy, Szwajcaria, Kanada, Holandia i Indie. Przy czym Szwajcaria, Kanada i Holandia znalazły się na liście pierwszy raz, a Indie spadły na dziesiąte miejsce z miejsca piątego w 2019 roku. Z kolei z tej grupy wypadły Korea Południowa, Japonia i Chiny – odnotowuje raport.

m1nd-set.com

Z danych wynika, że Hiszpania i Szwajcaria to jedyne dwa kraje z dziesięciu o największej liczbie podróży, które odnotowały pełne ożywienie ruchu międzynarodowego, osiągając lub nawet przekraczając poziom sprzed pandemii covidu.

Średni ruch dla dziesięciu wiodących rynków wyniósł 75 procent tego z 2019 roku, ale Francja uzyskała poziom 90 procent, a Holandia i Niemcy około 80 procent.

Jeśli chodzi o lotniska będące węzłami tranzytowymi, to prym wiodły Dubaj z 11 milionami pasażerów przesiadkowych, Frankfurt (10,5 miliona) i Amsterdam (10,5 miliona). Lotniska w Stambule i Dosze zamykają pod tym względem pierwszą piątkę z liczbą około 9 milionów w każdym.

Paryskie lotnisko Charlesa de Gaulle'a obsłużyło w 2022 roku 7 milionów pasażerów tranzytowych, czyli ponad dwie trzecie poziomu z 2019 roku. Panama City, Singapur, Madryt i Londyn Heathrow zamykają pierwszą dziesiątkę lotnisk obsługujących odpowiednio 6,5, 5,5, 5 i 4 miliony pasażerów tranzytowych.

Główne międzynarodowe węzły komunikacyjne pod względem liczby pasażerów tranzytowych w 2022 r. odzyskały około 62 procent natężenia ruchu sprzed pandemii.

m1nd-set.com

Trzeci raport rankingu m1nd-set ujawnia, że ​​20 najlepszych linii lotniczych pod względem liczby pasażerów odzyskało 81 procent ruchu w pierwszych dziesięciu miesiącach 2022 r., od stycznia do października, w porównaniu z tym samym okresem w 2019 roku.

Ryanair nadal prowadzi z nieco ponad 100 milionami pasażerów, co stanowiło wzrost w stosunku do poziomu sprzed pandemii o 104 procent.

easyjet zajmuje drugie miejsce z mniej niż połową ruchu Ryanaira, bo z 48 milionami pasażerów międzynarodowych od stycznia do października 2022 roku. W jego wypadku stanowiło to 78 procent wielkości sprzed pandemii.

Na kolejnych miejscach uplasowały się Turkish Airlines (97 procent z 2019 roku), Lufthansa (97 procent) i Emirates, odpowiednio z 34, 32 i 32 milionami pasażerów. A dalej Wizz Air, który przewiózł w pierwszych dziesięciu miesiącach 29 milionów pasażerów i odnotował powrót ruchu do około 102 procent.

Ostatnie linie lotnicze, które odnotowano w pierwszej dziesiątce zagranicznych lotów to American Airlines, Qatar Airways, Air France i British Airways. Przewiozły kolejno 26, 24, 24 i 23 miliony pasażerów od stycznia do października 2022 roku. Ten ostatni przewoźnik miał najmniejszy wskaźnik odzyskiwania pasażerów, bo zaledwie 63 procert.

Według raportu IATA z końca ubiegłego roku oczekuje się, że światowy przemysł lotniczy pierwszy raz od wybuchu pandemii koronawirusa osiągnie zysk w 2023 roku.