Łąki, ogrody i pergole na lotnisku w Katowicach. Ochronią przed upałami i ulewami

Dzięki współpracy Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego i spółki Investeko zazieleni się przestrzeń przed terminalami pasażerskimi lotniska w Katowicach - powstaną łąki, ogrody, pergole i zielone ściany z pnączy. Projekt finansuje Unia Europejska i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Publikacja: 07.06.2022 19:43

Łąki, ogrody i pergole na lotnisku w Katowicach. Ochronią przed upałami i ulewami

Foto: Materiały prasowe

Nieprzepuszczalne nawierzchnie utwardzone o powierzchni do 2260 metrów kwadratowych, które znajdują się bezpośrednio przed terminalami pasażerskimi i sąsiadującym z nimi głównym lotniskowym parkingiem, zmienią się w łąki i ogrody deszczowe - informuje w komunikacie Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL), które zarządza katowickim portem lotniczym.

Czytaj więcej

Katowice Airport: 2,3 miliona podróżnych w 2021 roku, ponad połowa latała czarterami

Trawniki na parkingu przed terminalami o powierzchni do 835 metrów kwadratowych, które obecnie są obszarami o niskim poziomie różnorodności biologicznej, również zamienione zostaną na ogrody deszczowe i łąki, tym samym przywrócona zostanie ich pierwotna bioróżnorodność.

W ramach inwestycji, planowanej na rok 2023, przed terminalami pasażerskimi powstaną również zielone ściany z pnączy i pergole. Zastosowane rozwiązania pozwolą obniżyć odczuwalną temperaturę w czasie coraz częstszych upałów i zwiększyć bezpieczeństwo obiektu w wypadku deszczów nawalnych i nagłych powodzi.

Działania zaplanowane na pyrzowickim lotnisku to jeden z elementów projektu LIFE Archiclima, w który obok spółki Investeko zaangażowane są również Europejskie Forum Odpowiedzialności Ekologicznej i spółka Investeko Serwis. Całość założeń projektowych przedstawionych Komisji Europejskiej przez to konsorcjum zdobyła uznanie i dotację na lata 2021-2025 w ramach instrumentu finansowego LIFE.

Foto: Materiały prasowe

Makieta lotniska w Katowicach przed i po wdrożeniu projektu LIFE Archiclima

Makieta lotniska w Katowicach przed i po wdrożeniu projektu LIFE Archiclima

Foto: Materiały prasowe

- Nauka potwierdza, że zmiany klimatu występują z coraz większą intensywnością. Archiclima to przedsięwzięcie, którego celem jest wsparcie adaptacji do zmian klimatu w Polsce - mówi manager projektu LIFE Archiclima Łukasz Łapiński, cytowany w komunikacie. - Ostatnie lata przyzwyczaiły nas do częstych niebezpiecznych zjawisk naturalnych takich jak nawalne deszcze, powodzie miejskie, fale upałów, susze, intensywne wiatry i gwałtowne burze. Negatywne skutki tych zjawisk niszczą infrastrukturę i powodują straty dla środowiska, biznesu i społeczeństwa. Archiclima powstała, aby wesprzeć zarządców i właścicieli nieruchomości z całej Polski w budowaniu odporności z wykorzystaniem rozwiązań opartych na przyrodzie. W porcie lotniczym powstaną przykładowe rozwiązania demonstracyjne, które mają zaprezentować możliwości, jakie daje zarządcom projekt Archiclima - wyjaśnia Łapiński.

- Od wielu lat, przygotowując projekty inwestycyjne w Katowice Airport, zwracamy uwagę na ochronę środowiska. W najbliższych latach temu zagadnieniu poświęcimy jeszcze większą uwagę, dlatego nawiązaliśmy współpracę ze spółką Investeko. Chcemy, żeby przestrzeń przed infrastrukturą terminalową pyrzowickiego lotniska była jeszcze przyjaźniejsza dla pasażerów i optymalnie przygotowana na gwałtowne zjawiska atmosferyczne, stąd decyzja o zmianie jej aranżacji przy wykorzystaniu rozwiązań opartych na przyrodzie - dodaje prezes GTL Artur Tomasik.

LIFE Archiclima to projekt nowatorski w Europie pod względem zakresu i rozciągłości - czytamy w komunikacie. Docelowo ma zostać wdrożony w 32 obiektach wielkopowierzchniowych. W jego ramach przewidziano kompleksowe oceny przystosowania obiektów do zmian klimatu i określenie obszarów potrzebnej i możliwej adaptacji istniejącej infrastruktury z wykorzystaniem rozwiązań opartych na przyrodzie (ang. nature-based solutions). Wprowadzony zostanie nowy, europejski system ekologicznego oznakowania obiektów odpornych na zmiany klimatu o nazwie Resilient. Zwieńczeniem jest plan adaptacji szyty na miarę dla każdego obiektu z projektem architektonicznym, który pozwoli zapewnić bezpieczeństwo i zmniejszyć negatywny wpływ infrastruktury na klimat.

Czytaj więcej

Katowice: Dynamiczna odbudowa ruchu. W czarterach pierwszy kierunek to Marsa Alam

Rozwiązania oparte na przyrodzie mają potwierdzony, dobroczynny wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo i dobrostan ludzi poprzez lepszą jakość powietrza, redukcję efektu miejskiej wyspy ciepła, zwiększenie liczby miejsc relaksu, wypoczynku, spotkań towarzyskich i różnorodnych aktywności. W dobie powszechnej „betonozy” Archiclima reprezentuje podejście całkowicie odwrotne - to wielowymiarowy program przywracania natury i wprowadzania życia tam, gdzie dzisiaj go nie ma. Realizacja na lotnisku im. Wojciecha Korfantego ma zademonstrować zarządcom nieruchomości, że inwestycja w rozwiązania oparte na przyrodzie to już dzisiaj standard, który nie tylko jest odpowiedzią na wyzwania związane ze zmianami klimatu, ale także podnosi atrakcyjność przestrzeni.

Nieprzepuszczalne nawierzchnie utwardzone o powierzchni do 2260 metrów kwadratowych, które znajdują się bezpośrednio przed terminalami pasażerskimi i sąsiadującym z nimi głównym lotniskowym parkingiem, zmienią się w łąki i ogrody deszczowe - informuje w komunikacie Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL), które zarządza katowickim portem lotniczym.

Trawniki na parkingu przed terminalami o powierzchni do 835 metrów kwadratowych, które obecnie są obszarami o niskim poziomie różnorodności biologicznej, również zamienione zostaną na ogrody deszczowe i łąki, tym samym przywrócona zostanie ich pierwotna bioróżnorodność.

Pozostało 88% artykułu
Lotniska
Hiszpańscy kontrolerzy lotniczy przeciążeni pracą. Grożą strajkiem
Transport
Wielki chaos zapanował na ważnych lotniskach w Europie
Kolej
Szybkie koleje wjeżdżają do Egiptu. Będzie połączenie z Hurghady do Luksoru
Transport
Droga benzyna wpycha podróżnych do pociągów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Linie Lotnicze
Corendon Airlines: Dodajemy więcej przelotów do Turcji. Wymusza to popyt