W ciągu sześciu miesięcy 2022 roku Port Lotniczy Gdańsk obsłużył ponad 1,8 miliona pasażerów. To aż o 375,8 procent więcej niż w tym samym okresie 2021 roku i o 25 procent mniej niż w rekordowym roku 2019, zakończonym wynikiem 5,4 miliona podróżnych.
Tegoroczny czerwiec był niemal tak dobry jak ten sam miesiąc przed pandemią.
- Jeżeli w czerwcu tego roku obsłużyliśmy tylko o około 10 procent pasażerów mniej niż w rekordowym roku 2019, to znaczy, że wychodzimy na prostą. Po tych wynikach możemy się spodziewać, że pod koniec roku będziemy mieli około 4,5 miliona pasażerów - mówi prezes Portu Lotniczego Gdańsk Tomasz Kloskowski, cytowany w komunikacie prasowym.
- Szczególnie cieszy nas rozwój Ryanaira, który ma ponad 62 procent więcej pasażerów niż w roku 2019. Rozwijają się też połączenia krajowe. Ten ruch w porównaniu z 2019 rokiem wzrósł o prawie 20 procent. Latamy do Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Lublina, Zielonej Góry i Rzeszowa - dodaje prezes.
Czytaj więcej
Port Lotniczy Gdańsk otwiera nowy pirs, dzięki niemu pasażerowie zyskają więcej wyjść do samolotów, więcej rękawów, punktów odprawy paszportowej i miejsca do odbierania bagażu.
Największym wzięciem cieszyły się loty do Londynu (160,2 tysiąca pasażerów), Oslo (134,7 tysiąca) i Sztokholmu (105,2 tysiąca).
Odbyło się 19,4 tysiąca operacji lotniczych, czyli o 119,2 procent więcej niż od stycznia do czerwca 2021 roku.
W pierwszym półroczu Port Lotniczy Gdańsk wypracował zysk netto na poziomie 13,8 miliona złotych. Dla porównania w pierwszym półroczu roku ubiegłego zanotował 11,7 miliona złotych straty. Wynik sprzedaży w ciągu sześciu miesięcy 2022 roku to 12,3 miliona złotych.
- Pierwszy raz od prawie trzech lat zaczęliśmy zarabiać. Wracamy do starych dobrych czasów rentowności przedsiębiorstwa - komentuje Tomasz Kloskowski.
Od listopada pierwszy raz w historii lotniska będzie można latać z Gdańska dreamlinerem wyczarterowanym przez biuro podróży Rainbow do Dominikany (w piątki), Meksyku (w soboty), na Kubę (w czwartki) i do Tajlandii (w niedziele).
Z kolei Itaka będzie wozić swoich klientów z Gdańska na Zanzibar - pierwszy lot wystartuje 25 grudnia.
Siatka regularna liczy 89 połączeń na 72 lotniska, do 22 krajów (w tym do Polski), realizowanych przez 10 linii lotniczych.
Ryanair: Aarhus, Alicante, Barcelona-Reus, Billund, Birmingham, Bristol, Burgas, Chania/Kreta, Cork, Dublin, Edynburg, Göteborg, Hamburg, Kopenhaga, Korfu, Kraków, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Lublin, Malta, Manchester, Mediolan-Bergamo, Newcastle, Oslo-Torp, Pafos, Paryż-Beauvais, Piza, Santorini, Sztokholm-Arlanda, Vaxjo, Walencja, Wenecja, Wiedeń, Wilno, Wrocław, Zadar
Wizz Air: Aberdeen, Alesund, Baracelona El-Prat, Bergen, Billund, Burgas, Doncaster-Sheffield, Dortmund, Heraklion/Kreta, Goteborg, Edynburg, Eindhoven, Hamburg, Haugesund, Kolonia-Bonn, Kristiansand, Kutaisi, Larnaka, Liverpool, Londyn-Luton, Malmö, Mediolan-Bergamo, Molde, Narwik, Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp, Paryż-Beauvais, Reykjavík -Keflavik, Santorini, Split, Stavanger, Skelleftea (od listopada), Sztokholm-Skavsta, Tromso, Trondheim, Turku
LOT: Kraków, Lublin, Rzeszów, Warszawa, Zielona Góra
KLM: Amsterdam
SAS: Kopenhaga, Oslo (od września)
Lufthansa: Frankfurt, Monachium
Eurowings: Düsseldorf
SWISS: Helsinki Finnair, Zurych
Norwegian: Oslo-Gardermoen, Kopenhaga, Sztokholm-Arlanda (od października), Bergen
Czytaj więcej
Port Lotniczy Gdańsk uruchomił dwie nowe maszyny do prześwietlania bagażu, które, jak zapewnia, wykryją każde zagrożenie. Koszt zakupu i montażu to 22 miliony złotych.
Liczba pasażerów w 2022 roku:
Styczeń - 185,8 tysiąca
Luty - 197,7 tysiąca
Marzec - 246,2 tysiąca
Kwiecień - 335,1 tysiąca
Maj - 404,5 tysiąca
Czerwiec - 480,6 tysiąca