Kontrolerzy ruchu lotniczego podpisali nowe umowy z PAŻP. "Ciągłość zapewniona"

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poinformowała, że zawarła już 181 umów na nowych warunkach z kontrolerami ruchu.
To kończy trwający wiele miesięcy konflikt w łonie PAŻP między kierownictwem agencji a jej pracownikami.

Publikacja: 11.07.2022 19:42

Kontrolerzy podpisali umowy na nowych warunkach

Kontrolerzy podpisali umowy na nowych warunkach

Foto: PAŻP

"W myśl zawartego porozumienia pomiędzy Polską Agencją Żeglugi Powietrznej i Związkiem Zawodowym Kontrolerów Ruchu Lotniczego i w oparciu o nowe Regulamin Pracy i Regulamin Wynagradzania, 8 lipca br. podpisanych zostało 181 umów z kontrolerami ruchu lotniczego. Tym samym PAŻP zachowuje ciągłość zapewnienia służb ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej.

Podpisane umowy to sukces obu stron uczestniczących w rozmowach, zwieńczający proces negocjacyjny i gwarantujący pełną kontrolę polskiego nieba" - czytamy w komunikacie PAŻP.

Czytaj więcej

Agenci turystyczni: Konflikt z kontrolerami ruchu dobija turystykę

"Podpisanie umów zwieńczyło sześć miesięcy wspólnej walki o bezpieczeństwo, godność, wynagrodzenia i przyjazne warunki pracy w środowisku, które z natury jest stresogenne. Dziękujemy, że z nami byliście, wspieraliście nas na każdym kroku i wierzyliście, że odniesiemy sukces. Nasz spokój i komfort pracy ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej" - napisał z kolei w swoim komunikacie Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego.

Konflikt między kontrolerami a kierownictwem agencji wybuchł po tym, jak poprzedni prezes PAŻP ogłosił nowe warunki wynagradzania i zasady pracy. Dążył głównie do zmniejszenia wynagrodzeń i ograniczenia obsady w wieżach kontroli ruchu. Argumentował to zmniejszeniem się ruchu lotniczego nad Polską, co związane było z kryzysem wywołanym pandemią, i co za tym idzie mniejszymi przychodami PAŻP.

Kontrolerzy walczyli o większe wynagrodzenia, ale podkreślali też że zależy im na bezpieczeństwie lotów. Ich obawy potwierdziła w swojej kontroli Najwyższa Izba Kontroli, ostrzegając przed doprowadzeniem do przemęczenia kontrolerów.

Według informacji podawanej przez Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego około 200 z wszystkich 600 kontrolerów w kraju (w tym większość z Warszawy) złożyło wypowiedzenia. Groziło to paraliżem ruchu. Rząd ogłosił już nawet rozporządzenie zmniejszające ruch na lotniskach w Warszawie i Modlinie, samoloty miały latać od 1 maja tylko od 9.30 do 17 i tylko na niektórych trasach. Udało się wtedy jednak przedłużyć negocjacje. Kolejnym terminem jaki wyznaczyły sobie strony na dojście do porozumienia był 10 lipca.Ostatecznie udało się zakończyć spór 8 lipca.

Pod koniec czerwca strony poinformowały, że zaakceptowały porozumienie. czekały jeszcze na zgodę ministra infrastruktury i stanowisko mniejszych grup zawodowych i reprezentujących ich związków.

"W myśl zawartego porozumienia pomiędzy Polską Agencją Żeglugi Powietrznej i Związkiem Zawodowym Kontrolerów Ruchu Lotniczego i w oparciu o nowe Regulamin Pracy i Regulamin Wynagradzania, 8 lipca br. podpisanych zostało 181 umów z kontrolerami ruchu lotniczego. Tym samym PAŻP zachowuje ciągłość zapewnienia służb ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej.

Podpisane umowy to sukces obu stron uczestniczących w rozmowach, zwieńczający proces negocjacyjny i gwarantujący pełną kontrolę polskiego nieba" - czytamy w komunikacie PAŻP.

Pozostało 81% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Lotniska
Pegasusem z lotniska w Krakowie do Izmiru. Nowe połączenie
Lotniska
Rośnie ruch na Lotnisku Chopina. „Brakuje nam miejsc postojowych”
Lotniska
Ryanair włącza Brukselę do katowickiej siatki lotów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Lotniska
Niemcy inwestują w greckie lotniska. Wzrośnie przepustowość