Ruch na lotniskach rośnie nawet o kilkaset procent. Liderem południe Europy

Mimo wyższych cen biletów ruch na europejskich lotniskach rośnie. Dzieje się tak dzięki tanim liniom lotniczym i wyjazdom o charakterze turystycznym. Widać to szczególnie w mniej dotąd odwiedzanych miastach, jak Trapani, Perugia, Zadar, Tirana czy Kutaisi.

Publikacja: 08.11.2023 12:35

Ruch na lotniskach rośnie nawet o kilkaset procent. Liderem południe Europy

Foto: Materiały prasowe Air France-KLM

Ruch pasażerski w trzecim kwartale tego roku był o 12,1 procent wyższy niż przed rokiem i już tylko o 3,1 procent niższy niż przed pandemią – pisze w raporcie Rada Europejskich Portów Lotniczych (ACI Europe). Trend rosnący jest bardzo widoczny, a to oznacza, że szansa na popandemiczne odbicie w tym roku jest coraz większa.

W trzecim kwartale największy ruch lotniczy zanotował Londyn-Heathrow (+14,7 procent rok do roku i -4,7 procent wobec 2019 roku). Na drugim miejscu znalazł się Stambuł, różnica w porównaniu z liderem to tylko 200 tysięcy pasażerów. Trzeci był paryski port imienia Charles'a de Gaulle'a. W pierwszej piątce znalazły się jeszcze Amsterdam-Schiphol i Frankfurt.

Czytaj więcej

Atak niezadowolenia dziecka w samolocie? Naukowiec obliczył, jak mu zapobiec

Latem poziom sprzed pandemii przekroczyły Ateny (+10,2 procent), Stambuł-Sabiha Gökçen (+8,2 procent), Lizbona (+5,6 procent), Paryż-Orly (+8,7 procent), Palma de Mallorca (+2,9 procent), Londyn-Stansted (+1,3 procent), Dublin (+1 procent) i Antalya (+0,9 procent).

Wojna w Ukrainie dewastuje ruch

Z kolei regionalne i mniejsze porty lotnicze przekroczyły wolumen ruchu pasażerskiego w stosunku do trzeciego kwartału 2019 roku o 4 procent, co związane jest z ożywieniem segmentu wyjazdów wypoczynkowych i po Europie, a także ze znaczącego rozwoju oferty tanich linii lotniczych. W wypadku popularnych kierunków turystycznych i portów, z których korzystają ci ostatni, liczba pasażerów przekroczyła poziom z 2019 roku, w niektórych zmiany były wręcz sensacyjne. Przykładami mogą być Trapani (+378 procent), Perugia (+194 procent), Zadar (+155,7 procent), Tirana (+114,9 procent), Kutaisi (+107,4 procent), Samarkanda (+99,9 procent), Memmingen (+89,6 procent), Paryż-Beauvais (+44,5 procent), Funchal (+42,3 procent), Oviedo (+38,9 procent), Brno (+35,6 procent) i Santoryn (+30 procent).

Czytaj więcej

Nowa procedura wsiadania do samolotu. Będzie szybciej i bez przepychania

Spośród portów lotniczych w Unii Europejskiej największe ożywienie ruchu pasażerskiego w trzecim kwartale w porównaniu z 2019 rokiem odnotowano w Luksemburgu (+13,3 procent), Grecji (+12,9 procent), Portugalii (+11 procent), na Malcie (+6,5 procent) i w Chorwacji (+ 6,4 procent). Na drugim końcu skali znalazły się natomiast porty lotnicze w Finlandii (-32,8 procent) – spadki są wynikiem wojny w Ukrainie i zamknięcia rosyjskiej przestrzeni powietrznej dla unijnych przewoźników.

Nadal do wielkości sprzed czterech lat nie powróciły też Słowenia (-26,1 procent), Szwecja (-21,1 procent), Bułgaria (-19,6 procent), Niemcy (-18,3 procent), Łotwa (-16,8 procent) i Czechy (-15,6 procent).

Lotniska w pozostałej części Europy wykazywały natomiast dużą dynamikę, wyjątek stanowiły porty w Ukrainie, które od lutego 2022 roku nie obsługują żadnego komercyjnego ruchu lotniczego. Uwagę zwracają wyniki lotnisk tureckich – były one o 6 procent wyższe niż przed pandemią, z kolei w wypadku Rosji widać spadek o 0,6 procent.

Na dobrej drodze do odbicia jeszcze niedawno były też porty w Izraelu – tu różnica wobec trzeciego kwartału 2019 roku wyniosła -0,1 procent, ale proces ten został zaburzony przez wybuch wojny z Hamasem.

ACI Europe zwraca uwagę, że dobre wyniki osiągnęły też porty w Albanii (+114,9 procent), napędzane ekspansją przewoźników ultraniskokosztowych, a także w Uzbekistanie (+99,9 procent), Armenii (+70,9 procent) i Kazachstanie (+46,3 procent) – te wszystkie kraje korzystają ze zmian w ruchu w następstwie wojny między Rosją a Ukrainą.

Wyższe ceny biletów nie szkodzą

–  Szczyt sezonu letniego jeszcze bardziej przybliżył europejskie porty lotnicze do pełnego ożywienia ruchu pasażerskiego dzięki popytowi w dużej mierze przeciwstawiającemu się presji inflacyjnej i mimo znacznie wyższych cen biletów lotniczych i napięć geopolitycznych – komentuje cytowany w raporcie dyrektor generalny ACI Europe Olivier Jankovec.

Jak podkreśla, że choć ogólny obraz sytuacji jest pozytywny, widać znaczące różnice w wynikach ruchu zarówno na rynku krajowym, jak i regionalnie. Z jednej strony to wynik wojny w Ukrainie, z drugiej zmian strukturalnych na rynku lotniczym. Obecnie króluje popyt rekreacyjny i mieszany, który nadal skupia się głównie na trasach wewnątrzeuropejskich i transatlantyckich, co w dużej mierze napędzane jest zwiększaniem wolumenów przez przewoźników ultraniskokosztowych.

Jankovec tłumaczy też, że w przeciwieństwie do linii lotniczych, które mogą nagiąć swoją politykę cenową, a w konsekwencji osiągać rekordowe zyski, lotniska w dalszym ciągu zmagają się ze skutkami inflacji, której nie mogą skompensować poprzez podniesienie opłat. To powoduje, że ich rentowność pozostaje poniżej poziomu niezbędnego do inwestowania w rozwój.

Ruch pasażerski w trzecim kwartale tego roku był o 12,1 procent wyższy niż przed rokiem i już tylko o 3,1 procent niższy niż przed pandemią – pisze w raporcie Rada Europejskich Portów Lotniczych (ACI Europe). Trend rosnący jest bardzo widoczny, a to oznacza, że szansa na popandemiczne odbicie w tym roku jest coraz większa.

W trzecim kwartale największy ruch lotniczy zanotował Londyn-Heathrow (+14,7 procent rok do roku i -4,7 procent wobec 2019 roku). Na drugim miejscu znalazł się Stambuł, różnica w porównaniu z liderem to tylko 200 tysięcy pasażerów. Trzeci był paryski port imienia Charles'a de Gaulle'a. W pierwszej piątce znalazły się jeszcze Amsterdam-Schiphol i Frankfurt.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Lotniska
Przy lotnisku w Katowicach przybyło prawie 900 miejsc parkingowych
Lotniska
Nie ma już lotniczego dołka na Lotnisku Chopina. Będzie co przenosić na CPK
Lotniska
Ryanair dołącza Budapeszt do katowickiej siatki połączeń
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Lotniska
Paraliż na niemieckich lotniskach, największe strajkują. Odczuje to pół miliona pasażerów
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń