Ruch na lotniskach rośnie nawet o kilkaset procent. Liderem południe Europy

Mimo wyższych cen biletów ruch na europejskich lotniskach rośnie. Dzieje się tak dzięki tanim liniom lotniczym i wyjazdom o charakterze turystycznym. Widać to szczególnie w mniej dotąd odwiedzanych miastach, jak Trapani, Perugia, Zadar, Tirana czy Kutaisi.

Publikacja: 08.11.2023 12:35

Ruch na lotniskach rośnie nawet o kilkaset procent. Liderem południe Europy

Foto: Materiały prasowe Air France-KLM

Ruch pasażerski w trzecim kwartale tego roku był o 12,1 procent wyższy niż przed rokiem i już tylko o 3,1 procent niższy niż przed pandemią – pisze w raporcie Rada Europejskich Portów Lotniczych (ACI Europe). Trend rosnący jest bardzo widoczny, a to oznacza, że szansa na popandemiczne odbicie w tym roku jest coraz większa.

W trzecim kwartale największy ruch lotniczy zanotował Londyn-Heathrow (+14,7 procent rok do roku i -4,7 procent wobec 2019 roku). Na drugim miejscu znalazł się Stambuł, różnica w porównaniu z liderem to tylko 200 tysięcy pasażerów. Trzeci był paryski port imienia Charles'a de Gaulle'a. W pierwszej piątce znalazły się jeszcze Amsterdam-Schiphol i Frankfurt.

Czytaj więcej

Atak niezadowolenia dziecka w samolocie? Naukowiec obliczył, jak mu zapobiec

Latem poziom sprzed pandemii przekroczyły Ateny (+10,2 procent), Stambuł-Sabiha Gökçen (+8,2 procent), Lizbona (+5,6 procent), Paryż-Orly (+8,7 procent), Palma de Mallorca (+2,9 procent), Londyn-Stansted (+1,3 procent), Dublin (+1 procent) i Antalya (+0,9 procent).

Wojna w Ukrainie dewastuje ruch

Z kolei regionalne i mniejsze porty lotnicze przekroczyły wolumen ruchu pasażerskiego w stosunku do trzeciego kwartału 2019 roku o 4 procent, co związane jest z ożywieniem segmentu wyjazdów wypoczynkowych i po Europie, a także ze znaczącego rozwoju oferty tanich linii lotniczych. W wypadku popularnych kierunków turystycznych i portów, z których korzystają ci ostatni, liczba pasażerów przekroczyła poziom z 2019 roku, w niektórych zmiany były wręcz sensacyjne. Przykładami mogą być Trapani (+378 procent), Perugia (+194 procent), Zadar (+155,7 procent), Tirana (+114,9 procent), Kutaisi (+107,4 procent), Samarkanda (+99,9 procent), Memmingen (+89,6 procent), Paryż-Beauvais (+44,5 procent), Funchal (+42,3 procent), Oviedo (+38,9 procent), Brno (+35,6 procent) i Santoryn (+30 procent).

Czytaj więcej

Nowa procedura wsiadania do samolotu. Będzie szybciej i bez przepychania

Spośród portów lotniczych w Unii Europejskiej największe ożywienie ruchu pasażerskiego w trzecim kwartale w porównaniu z 2019 rokiem odnotowano w Luksemburgu (+13,3 procent), Grecji (+12,9 procent), Portugalii (+11 procent), na Malcie (+6,5 procent) i w Chorwacji (+ 6,4 procent). Na drugim końcu skali znalazły się natomiast porty lotnicze w Finlandii (-32,8 procent) – spadki są wynikiem wojny w Ukrainie i zamknięcia rosyjskiej przestrzeni powietrznej dla unijnych przewoźników.

Nadal do wielkości sprzed czterech lat nie powróciły też Słowenia (-26,1 procent), Szwecja (-21,1 procent), Bułgaria (-19,6 procent), Niemcy (-18,3 procent), Łotwa (-16,8 procent) i Czechy (-15,6 procent).

Lotniska w pozostałej części Europy wykazywały natomiast dużą dynamikę, wyjątek stanowiły porty w Ukrainie, które od lutego 2022 roku nie obsługują żadnego komercyjnego ruchu lotniczego. Uwagę zwracają wyniki lotnisk tureckich – były one o 6 procent wyższe niż przed pandemią, z kolei w wypadku Rosji widać spadek o 0,6 procent.

Na dobrej drodze do odbicia jeszcze niedawno były też porty w Izraelu – tu różnica wobec trzeciego kwartału 2019 roku wyniosła -0,1 procent, ale proces ten został zaburzony przez wybuch wojny z Hamasem.

ACI Europe zwraca uwagę, że dobre wyniki osiągnęły też porty w Albanii (+114,9 procent), napędzane ekspansją przewoźników ultraniskokosztowych, a także w Uzbekistanie (+99,9 procent), Armenii (+70,9 procent) i Kazachstanie (+46,3 procent) – te wszystkie kraje korzystają ze zmian w ruchu w następstwie wojny między Rosją a Ukrainą.

Wyższe ceny biletów nie szkodzą

–  Szczyt sezonu letniego jeszcze bardziej przybliżył europejskie porty lotnicze do pełnego ożywienia ruchu pasażerskiego dzięki popytowi w dużej mierze przeciwstawiającemu się presji inflacyjnej i mimo znacznie wyższych cen biletów lotniczych i napięć geopolitycznych – komentuje cytowany w raporcie dyrektor generalny ACI Europe Olivier Jankovec.

Jak podkreśla, że choć ogólny obraz sytuacji jest pozytywny, widać znaczące różnice w wynikach ruchu zarówno na rynku krajowym, jak i regionalnie. Z jednej strony to wynik wojny w Ukrainie, z drugiej zmian strukturalnych na rynku lotniczym. Obecnie króluje popyt rekreacyjny i mieszany, który nadal skupia się głównie na trasach wewnątrzeuropejskich i transatlantyckich, co w dużej mierze napędzane jest zwiększaniem wolumenów przez przewoźników ultraniskokosztowych.

Jankovec tłumaczy też, że w przeciwieństwie do linii lotniczych, które mogą nagiąć swoją politykę cenową, a w konsekwencji osiągać rekordowe zyski, lotniska w dalszym ciągu zmagają się ze skutkami inflacji, której nie mogą skompensować poprzez podniesienie opłat. To powoduje, że ich rentowność pozostaje poniżej poziomu niezbędnego do inwestowania w rozwój.

Ruch pasażerski w trzecim kwartale tego roku był o 12,1 procent wyższy niż przed rokiem i już tylko o 3,1 procent niższy niż przed pandemią – pisze w raporcie Rada Europejskich Portów Lotniczych (ACI Europe). Trend rosnący jest bardzo widoczny, a to oznacza, że szansa na popandemiczne odbicie w tym roku jest coraz większa.

W trzecim kwartale największy ruch lotniczy zanotował Londyn-Heathrow (+14,7 procent rok do roku i -4,7 procent wobec 2019 roku). Na drugim miejscu znalazł się Stambuł, różnica w porównaniu z liderem to tylko 200 tysięcy pasażerów. Trzeci był paryski port imienia Charles'a de Gaulle'a. W pierwszej piątce znalazły się jeszcze Amsterdam-Schiphol i Frankfurt.

Pozostało 85% artykułu
Lotniska
Lotnisko Chopina w Warszawie – wyniki kwietnia rekordowe
Lotniska
Portugalia daje zielone światło swojemu „CPK”. Właśnie ogłosiła, gdzie powstanie
Lotniska
Najlepszy kwiecień w historii katowickiego lotniska. Milion pasażerów na liczniku
Lotniska
Jazeera Airways połączy Kraków z Kuwejtem
Lotniska
Krakowskie lotnisko coraz bliżej drugiego pasa startowego i nowego terminalu