Jak podają autorzy raportu, wirtualna rzeczywistość (VR) nabiera coraz większego znaczenia w biznesie, inwestują w nią najwięksi gracze na rynku, którzy konsekwentnie rozwijają tę technologię i znajdują kolejne zastosowania dla produkowanych sprzętów. Z danych Profitroomu wynika, że w 2016 roku liczba sprzedanych na świecie okularów VR sięgnęła 2,5 miliona egzemplarzy, a wartość rynku wirtualnej rzeczywistości po raz pierwszy przekroczyła miliard dolarów.
– Rola i zastosowanie tej technologii dynamicznie się zmieniają. Dotychczas wykorzystywana była przede wszystkim w grach komputerowych. Obecnie firmy z branży dóbr i usług, w tym sektora hotelarskiego i turystycznego, coraz częściej widzą w niej narzędzie, dzięki, któremu mogą przyciągać klientów i budować z nimi relacje – mówi, cytowany w komunikacie prasowym, Michał Rygiel, szef działu rozwoju technologii w Deloitte Digital.
Przytaczani przez raport analitycy z Goldman Sachs twierdzą, że do 2026 roku rynek wirtualnej rzeczywistości będzie wart 110 miliardów dolarów, o 11 mld więcej niż światowy rynek telewizyjny. Liczba ta dotyczy wyłącznie sprzętu VR. Gdyby dodać do tego przewidywaną sprzedaż oprogramowania, wówczas wartość rynku ma osiągnąć już 182 mld dolarów.
Równolegle do wirtualnej rzeczywistości rozwija się rzeczywistość rozszerzona. Można ją opisać jako system, który łączy obraz ze świata rzeczywistego i obraz nałożony na niego za pomocą komputera. Zdaniem autorów raportu, dzięki rozwojowi tych technologii w 2017 roku branża turystyczna będzie mogła w znaczący sposób ułatwić wybór osobom, które chcą odwiedzić nieznane im wcześniej miejsca.
– VR i AR umożliwią przeniesienie się w daną lokalizację i zapoznanie się z jej ofertą poprzez niezwykły wirtualny świat. Przedstawiciele hoteli powinni zastanowić się nad dostarczeniem takiej możliwości użytkownikom, czyli swoim potencjalnym gościom – wyjaśnia z Marcin Dmoch, dyrektor artystyczny w Profitroom. Obecnie na rynku funkcjonują już rozwiązania, dzięki którym można przenieść się do wirtualnych wnętrz hotelu lub restauracji.