Robot i gogle na służbie u hotelarzy

Wirtualna rzeczywistość i sztuczna inteligencja wspomogą hotele w kontaktach z klientem – zapowiadają autorzy raportu „Hotel Marketing & Technology Trends”, przygotowanego przez Profitroom i firmę doradczą Deloitte

Publikacja: 30.01.2017 09:56

Robot i gogle na służbie u hotelarzy

Foto: Pixabay

Jak podają autorzy raportu, wirtualna rzeczywistość (VR) nabiera coraz większego znaczenia w biznesie, inwestują w nią najwięksi gracze na rynku, którzy konsekwentnie rozwijają tę technologię i znajdują kolejne zastosowania dla produkowanych sprzętów. Z danych Profitroomu wynika, że w 2016 roku liczba sprzedanych na świecie okularów VR sięgnęła 2,5 miliona egzemplarzy, a wartość rynku wirtualnej rzeczywistości po raz pierwszy przekroczyła miliard dolarów.

– Rola i zastosowanie tej technologii dynamicznie się zmieniają. Dotychczas wykorzystywana była przede wszystkim w grach komputerowych. Obecnie firmy z branży dóbr i usług, w tym sektora hotelarskiego i turystycznego, coraz częściej widzą w niej narzędzie, dzięki, któremu mogą przyciągać klientów i budować z nimi relacje – mówi, cytowany w komunikacie prasowym, Michał Rygiel, szef działu rozwoju technologii w Deloitte Digital.

Przytaczani przez raport analitycy z Goldman Sachs twierdzą, że do 2026 roku rynek wirtualnej rzeczywistości będzie wart 110 miliardów dolarów, o 11 mld więcej niż światowy rynek telewizyjny. Liczba ta dotyczy wyłącznie sprzętu VR. Gdyby dodać do tego przewidywaną sprzedaż oprogramowania, wówczas wartość rynku ma osiągnąć już 182 mld dolarów.

Równolegle do wirtualnej rzeczywistości rozwija się rzeczywistość rozszerzona. Można ją opisać jako system, który łączy obraz ze świata rzeczywistego i obraz nałożony na niego za pomocą komputera. Zdaniem autorów raportu, dzięki rozwojowi tych technologii w 2017 roku branża turystyczna będzie mogła w znaczący sposób ułatwić wybór osobom, które chcą odwiedzić nieznane im wcześniej miejsca.

– VR i AR umożliwią przeniesienie się w daną lokalizację i zapoznanie się z jej ofertą poprzez niezwykły wirtualny świat. Przedstawiciele hoteli powinni zastanowić się nad dostarczeniem takiej możliwości użytkownikom, czyli swoim potencjalnym gościom – wyjaśnia z Marcin Dmoch, dyrektor artystyczny w Profitroom. Obecnie na rynku funkcjonują już rozwiązania, dzięki którym można przenieść się do wirtualnych wnętrz hotelu lub restauracji.

Kolejną wielką rewolucją technologiczną, która obejmie swym zasięgiem branżę hotelarską, będzie zdaniem autorów raportu upowszechnienie, tzw. sztucznej inteligencji. Jej zastosowanie w marketingu może całkowicie zmienić sposób w jaki przebiega kontakt z klientem, a w przypadku hoteli może wykreować nieznane dotąd możliwości interakcji. Najlepszym przykładem będzie zmiana dotychczasowego sposobu pozyskiwania informacji na temat obiektu przez potencjalnego gościa. Za pomocą chatbotów, czyli narzędzi imitujących komunikację z człowiekiem, możliwe jest zadawanie przez konsumenta pytań i natychmiastowe otrzymywanie odpowiedzi w naturalnej formie.

Podobnie zmienia się sposób pozyskiwania informacji na temat klientów. Mimo że sama koncepcja gromadzenia danych, na podstawie których personalizowany jest przekaz marketingowy, nie jest nowa, to sztuczna inteligencja wynosi ją na nowy poziom. – Osoba zbierająca informacje na temat klienta nie musi ograniczać się jedynie do wewnętrznych źródeł, ale za pomocą inteligentnych algorytmów ma dostęp do milionów stron przetwarzających dane, włączając w to źródła takie jak: Facebook, Twitter, Instagram czy nawet wpisy na forach – mówi Rygiel.

Deloitte Digital przypomina, że w Polsce w 2016 roku 51 procent stron internetowych zostało wyświetlonych na smartfonach i tabletach. To o 5 procent więcej niż w poprzednim roku. Wzrost popularności urządzeń i technologii mobilnych nie omija również sektora hotelarskiego. Ubiegłoroczne badania Profitroom wykazały, że wizyty z urządzeń mobilnych stanowiły 40 procent ruchu na stronach internetowych hoteli. Jednocześnie użytkownicy z coraz większym zaufaniem podchodzą do rezerwowania pokoi za pośrednictwem smartfona i tabletu. Zdaniem autorów badania należy więc zadbać o to, by witryna hotelowa była przyjazna dla użytkowników mobilnych, których z roku na rok będzie coraz więcej.

Profitroom podaje, że wśród nich najprawdopodobniej będą dominować, tzw. Milenialsi. Jak podaje, w 2020 roku pokolenie osób urodzonych pomiędzy 1980 a 1994 rokiem stanowić będzie ponad 50 procent wszystkich gości hotelowych. Aby spełnić ich wymagania, również te technologiczne, hotele muszą stosować inteligentne rozwiązania, wykorzystując w głównej mierze technologie mobilne. – Klient oczekuje, że sam wybierze najbardziej dogodny sposób realizacji usługi, w zależności od jego aktualnych potrzeb. Czołowe sieci hotelowe na świecie już dawno zauważyły ten trend i tak zaczęły powstawać tzw. smart hotele” – mówi Paulina Załęska, menedżer w Profitroom. W hotelu korzystającym z nowych technologii klient może samodzielnie się zameldować i wymeldować za pośrednictwem urządzeń mobilnych, a nawet otrzymać wirtualne klucze do pokoju (mobile key). Za pomocą aplikacji można z kolei sterować klimatyzacją, oświetleniem i temperaturą w pokoju. Zdaniem autorów nadania rozwiązania te nie tylko wpływają na komfort gości, lecz także pozwolą zwiększyć efektywność pracy w hotelu.

Jak podają autorzy raportu, wirtualna rzeczywistość (VR) nabiera coraz większego znaczenia w biznesie, inwestują w nią najwięksi gracze na rynku, którzy konsekwentnie rozwijają tę technologię i znajdują kolejne zastosowania dla produkowanych sprzętów. Z danych Profitroomu wynika, że w 2016 roku liczba sprzedanych na świecie okularów VR sięgnęła 2,5 miliona egzemplarzy, a wartość rynku wirtualnej rzeczywistości po raz pierwszy przekroczyła miliard dolarów.

– Rola i zastosowanie tej technologii dynamicznie się zmieniają. Dotychczas wykorzystywana była przede wszystkim w grach komputerowych. Obecnie firmy z branży dóbr i usług, w tym sektora hotelarskiego i turystycznego, coraz częściej widzą w niej narzędzie, dzięki, któremu mogą przyciągać klientów i budować z nimi relacje – mówi, cytowany w komunikacie prasowym, Michał Rygiel, szef działu rozwoju technologii w Deloitte Digital.

Pozostało 83% artykułu
Noclegi
Ministerstwo rozwoju: We wrześniu opłata turystyczna
Noclegi
Kołobrzeski Sand zmienia się w Royal Tulip z piątą gwiazdką
Noclegi
„Zamknięte Mazury, szczyt covidowej bzdury” – hotelarze protestują pod KPRM
Noclegi
Barceló zapowiada ekspansję – szykuje 13 nowych hoteli
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Noclegi
Wyspy Kanaryjskie bez turystów. Tak pusto jeszcze nie było