EU Ecolabel to inicjatywa dobrowolna, która ma zachęcić przedsiębiorców w UE do produkowania wyrobów bądź oferowania usług bardziej przyjaznych dla środowiska. Europejska etykieta ekologiczna gwarantuje, że dany produkt spełnia wysokie standardy ekologiczne i zdrowotne. Oznakowanie honorowane jest we wszystkich krajach Wspólnoty.
„EU Ecolabel została ustanowiona po to, żeby informować konsumentów, które produkty i usługi są przyjazne środowisku” – tłumaczą unijni urzędnicy.
Dotychczas etykiety ekologiczne przyznawane były określonej grupie produktów, przede wszystkim artykułom kosmetycznym, środkom czystości, detergentom, ale też spłuczkom i telewizorom. Od ubiegłego roku na unijnej liście znalazły się także komputery, meble i obuwie. Teraz Komisja Europejska stworzyła osobną grupę usług, czyli „zakwaterowanie turystyczne”, i przedstawiła dla niej nowe kryteria ekologiczne.
O certyfikat mogą ubiegać się zarówno hotele i pensjonaty, jak i kempingi, oferujące zakwaterowanie np. w namiotach, przyczepach kempingowych i bungalowach. Przy przyznawaniu etykiety pod uwagę brana jest też jakość dodatkowych usług w obiekcie turystycznym, w tym m.in. gastronomicznych, dostępu do obiektów sportowych (np. boiska) lub terenów zielonych, pomieszczenia do organizowania imprez (np. konferencji), sanitariatów, kuchni czy pralni.
Producenci starający się o certyfikat EU Ecolabel muszą udowodnić, że ich produkty bądź usługi spełniają wyśrubowane warunki, a zwłaszcza nie mają szkodliwego wpływu na środowisko.