IGHP: Hotelarze w coraz gorszych nastrojach

Fot. AFP

Stan rezerwacji na październik nieprzekraczający 40 procent notuje aż 87 procent hoteli, a na listopad i grudzień odpowiednio 96 i 98 procent. Brak pespektyw pogorszył nastroje u ponad połowy hotelarzy.

Obłożenie hoteli we wrześniu było, tak jak w sierpniu, zróżnicowane – wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. 31 procent obiektów odnotowało średnią frekwencję poniżej 30 procent, u prawie połowy (45 procent) ankietowanych wyniosła ona od 31 do 60 procent, a w co czwartym obiekcie (24 procent) powyżej 60 procent. To gorsze wyniki niż w ubiegłym miesiącu, bo więcej obiektów znalazło się w grupie drugiej kosztem trzeciej – wskazuje IGHP.

Nadal widoczna jest duża różnica między hotelami w miastach i poza nimi. Udział hoteli pozamiejskich w trzeciej grupie (obłożenie powyżej 60 procent) wyniósł 41 procent, podczas gdy hotele w miastach w tej samej grupie stanowiły tylko 18 procent. Wskazuje to z jednej strony na przedłużenie sezonu wakacyjnego w hotelach pobytowych, z drugiej na kłopoty z popytem w hotelach miejskich.

CZYTAJ TEŻ: IGHP: Po wakacjach hotele dalej pod kreską

Spadła również średnia cena za nocleg. We wrześniu ponad 60 procent hoteli miało ceny niższe niż w ubiegłym roku, przy czym w 40 procentach z nich spadły one o więcej niż 10 procent. 14 procent hoteli utrzymało średnie ceny na ubiegłorocznym poziomie.

Niewielka pozostaje liczba gości zagranicznych – w 75 procentach hoteli ich udział nie przekroczył 10 procent (tak jak w sierpniu).

Bezruch w branży MICE

W pierwszym po wakacjach miesiącu biznesowym nie widać wzrostu popytu w przemyśle spotkań (MICE). Aż 80 procent hoteli zadeklarowało, że jego udział we wrześniowych przychodach był nie większy niż 10 procent. Nastąpiła natomiast niewielka poprawa w przyjęciach rodzinnych, w tym weselach, ale nadal prawie 60 procent hoteli wskazuje, że ich udział w sprzedaży nie przekroczył 10 procent.

Złe prognozy na jesień i zimę

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na kolejne miesiące wskazują na utrzymującą się dużą niepewność na rynku usług hotelowych, tendencję odkładania do ostatniej chwili decyzji zakupowych i brak perspektyw odbudowy ruchu biznesowego, w tym MICE, który w poprzednich latach kwitł w miesiącach jesiennych.

Stan rezerwacji na październik nieprzekraczający 40 procent notuje aż 87 procent hoteli, a na listopad i grudzień odpowiednio 96 i 98 procent (z czego 70 i 72 procent ma zarezerwowanych mniej niż 10 procent łóżek).

Mniej zwolnień pracowników

Zdecydowana większość hoteli przeprowadziła restrukturyzację zatrudnienia w pierwszych miesiącach epidemii. Tylko 12,5 procent hoteli wypowiedziało umowy o pracę we wrześniu, ale jednocześnie 21,5 procent planuje takie działania w ostatnim kwartale roku. Wyhamowała również tendencja rozwiązywania umów o pracę z inicjatywy pracowników. We wrześniu już tylko 14,5 procent hoteli potwierdziło takie przypadki, a w 38 procentach hoteli takie sytuacje w ogóle się nie miały miejsca.

Hotelarze w coraz gorszych nastrojach

40 procent ankietowanych hoteli ma trudności z utrzymaniem płynności finansowej. 92 procent nie przewiduje osiągnięcia zysku z działalności operacyjnej wcześniej niż pod koniec 2021 roku, 66 procent nie wcześniej niż w 2022 roku. 94 procent hoteli prognozuje powrót do poziomu przychodów z lat 2018-19 nie wcześniej niż w roku 2022. Z tym właśnie rokiem 47 procent obiektów wiąże największe oczekiwania.

Nastroje w branży są jednak coraz gorsze. U 34 procent hotelarzy nie zmieniły się one w porównaniu z sierpniem, ale aż u 60 procent są one bardziej pesymistyczne. Zdecydowana większość przedsiębiorców oczekuje pomocy państwa – na pytanie o potrzebę wprowadzenia programu wsparcia sektorowego dla hotelarstwa „tak” odpowiedziało 97 procent ankietowanych.

Bon nie poprawił sytuacji

W najnowszym badaniu IGHP hotele ponownie oceniły efektywność programu „Polski Bon Turystyczny”. 32 procent zadeklarowało, że udział w ogóle sprzedaży pobytów zrealizowanych wyłącznie dzięki wprowadzeniu bonu był zerowy, a 60 procent, że nie przekroczył 10 procent.

ZOBACZ TAKŻE: IGHP: Hotele nie liczą już na zyski

Równie słabo oceniana jest realna pomoc bonu w kreowaniu popytu poza okresami typowymi dla indywidualnego ruchu turystycznego (wakacje, ferie) – tylko 15 procent hoteli widzi taką szansę.

Hotelarze źle oceniają banki

Rozmowy z bankami o restrukturyzacji kredytów i uzyskaniu nowego finansowania w ciągu ostatnich trzech miesięcy prowadziło 30 procent hoteli. W 93 procentach wypadków takie rozmowy inicjowały hotele. Dla 68 procent zakończyły się one pozytywnym rezultatem, w tym w szczególności przesunięciem spłaty kapitału (31 procent) lub innym rozwiązaniem (32 procent). Przesunięcie spłaty odsetek udało się uzyskać 7 procentom obiektów. W pozostałych 32 procentach rozmowy zakończyły się fiaskiem. Z kolei rozmowy w sprawie pozyskania nowego finansowania prowadziła jeszcze mniejsza grupa hoteli – 19 procent. Dla 45 procent z nich zakończyły się one pozytywnie.

Warto zwrócić uwagę, pisze IGHP, że 60 procent ankietowanych hoteli (niezależnie czy prowadziły rozmowy z bankami, czy nie) negatywnie oceniło wolę rozwiązania problemu braku płynności przez banki – to, jak się wydaje, bardzo wysoki wskaźnik. Okazuje się jednak, że również w wypadku pozytywnych rezultatów rozmów na temat restrukturyzacji kredytów duża część hoteli (43 procent) negatywnie oceniła banki.

W ankiecie IGHP przeprowadzonej online od 6 do 11 października wzięły udział 253 hotele ze wszystkich województw – 68 proc z nich to obiekty miejskie, 29 procent sieciowe, 80 procent ma nie więcej niż 150 pokoi (średnio 95), 83 procent to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

UIA połączą Warszawę z Winnicą

Ukraińskie Linie Lotnicze UIA po 8 miesiącach przerwy ponownie uruchomiły połączenie z Warszawy do ...

Tysiące Europejczyków czekają na powrót do domów

Prawie 80 tysięcy obywateli Unii Europejskiej, przebywających w różnych częściach świata, ma problem z ...

Turyści coraz wcześniej rezerwują Grecję

Nawet o 30 procent wzrosła liczba wczesnych rezerwacji wypoczynku w Grecji. Tamtejsze ministerstwo turystyki ...

Cena wycieczki nie może być orientacyjna

Niemiecki TUI podawał w jednym z katalogów orientacyjne ceny wycieczek w formie skali a ...

Prezes Rainbow: Urośniemy w tym roku o 10 procent

Wyniki Rainbowa za sezon letni będą zaskakująco dobre, a upadek Nackermanna to szansa dla ...

Niemiecki TUI kusi agentów prowizją za lato 2021

Vouchery zamiast zwrotu pieniędzy i wczesny start ofert na lato 2021 roku, za sprzedaż ...