Prezes Polskiej Izby Turystyki: Bądźmy ambasadorami Polski. To się opłaci

Musimy namawiać swoich klientów, żeby byli ambasadorami swojego kraju. Zyska wizerunek kraju, a co za tym idzie wzrośnie zainteresowanie turystów przyjazdem do Polski. Branża turystyczna zyska też na zaangażowaniu się w zrównoważony rozwój - proponuje prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski i ogłasza "Program ambasadorski".

Publikacja: 22.03.2024 17:46

Paweł Niewiadomski pierwszy raz przedstawił publicznie propozycję "Prgramu ambasadorskiego"

Paweł Niewiadomski pierwszy raz przedstawił publicznie propozycję "Prgramu ambasadorskiego"

Foto: Filip Frydrykiewicz

Prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski wystąpił z projektem, który nazwał "Programem ambasadorskim" podczas konferencji pod tytułem „Turystyka przyjazdowa w Polsce: Nowe horyzonty i wyzwania” zorganizowanej przez oddział turystyki przyjazdowej Polskiej Izby Turystyki i Polską Organizację Turystyczną w środę w Warszawie. Wzięli w niej udział menedżerowie biur podróży specjalizujących się w obsługiwaniu turystów przyjeżdżających do Polski, urzędnicy Ministerstwa Sportu i Turystyki i Polskiej Organizacji Turystycznej.

Czytaj więcej

Sławomir Nitras: Mój cel - zwiększyć trzykrotnie wydatki państwa na turystykę

Jak zaznaczył Niewiadomski, pierwszy raz przedstawia publicznie swoją propozycję. Chciałby, żeby stała się ona inicjatywą całej branży turystycznej, a szczególnie członków Polskiej Izby Turystyki. Jego zdaniem wpisuje się bowiem w zasady zrównoważonego rozwoju gospodarki, a jej podjęcie świadczyłoby o dojrzałości całej branży turystycznej.

Ponieważ - tłumaczył - większość członków PIT to przedsiębiorstwa działające w segmencie turystyki wyjazdowej, touroperatorzy, agenci turystyczni, linie lotnicze - a teraz szczególnie cierpi segment turystyki przyjazdowej (w wyniku pandemii i wojny na Ukrainie nie odbudował się ruch turystyczny z zagranicy, szczególnie grupowy i biznesowy) ci pierwsi mogliby zaangażować się w pomoc tym drugim.

Prezes zamierza przedstawić swój program do akceptacji Polskiej Izbie Turystyki

Prezes zamierza przedstawić swój program do akceptacji Polskiej Izbie Turystyki

Foto: Filip Frydrykiewicz

Każdy turysta ambasadorem Polski

Wystarczy, żeby na swoich stronach internetowych, profilach w mediach społecznościowych, katalogach i wydawnictwach (na przykład LOT mógłby to robić w swoim magazynie pokładowym), zachęcali Polaków, by, kiedy jadą za granicę, pamiętali, że są ambasadorami swojego kraju. Byli otwarci, tolerancyjni, z szacunkiem odnosili się do tradycji, zwyczajów, religii innych ludzi. Żeby szanowali środowisko naturalne (nie śmieć na plaży i na szlakach, nie przywoź niedozwolonych pamiątek), prawo mieszkańców odwiedzanych miejsc do spokoju i dbali o klimat (nie zużywaj za dużo wody pod prysznicem, wyłączaj światło, nie nadużywaj klimatyzacji, korzystaj z naczyń wielorazowych, nie marnuj jedzenia — lepsze mniejsze porcje, ale zjadane w całości, zastanów się, może nie musisz wynajmować samochodu, wystarczy, że pojedziesz autobusem z innymi). I żeby przy okazji spotkań z mieszkańcami innych krajów, zapraszali ich do odwiedzenia Polski.

- Jednym słowem, żeby zostawiali jak najlepsze wrażenia, wzbudzali zaufanie, a co za tym idzie także poczucie bezpieczeństwa. O tym, że kwestia bezpieczeństwa jest dzisiaj kluczowa przy wyborze kierunku podróży nikogo chyba przekonywać nie trzeba - tłumaczy Niewiadomski.

- Rocznie za granicę wyjeżdża z biurami podróży ponad pięć milionów Polaków. To pięć milionów okazji do pokazania Polski od jak najlepszej strony i to w sposób autentyczny, bezpośredni - podkreśla prezes PIT.

Czytaj więcej

Branża turystyczna ma zadania dla nowego rządu. "Przydałby się bon turystyczny"

Bez zrównoważenia nie będzie biznesu w turystyce

Jest też drugi argument za zastosowaniem "Programu ambasadorskiego" - wymogi zrównoważonego rozwoju. Te zasady to nie fanaberia czy moda, tłumaczył Niewiadomski, ale konkretne warunki, których nieprzestrzeganie może słono kosztować przedsiębiorców turystycznych. Jeśli w porę się nie dostosują, nie pokażą, że zachowują się odpowiedzialnie, nikt na świecie nie będzie chciał z nimi współpracować. Już dzisiaj wiele firm zagranicznych uzależnia podpisanie kontraktu od zadeklarowania przez potencjalnego partnera lub kontrahenta starań na rzecz zrównoważonego rozwoju."Program ambasadorski" mógłby być argumentem w takiej rozmowie - pokazaniem, że firma przykłada wagę do wspólnych wartości.

Niewiadomski postuluje też przyjęcie przez polskie firmy turystyczne ogólnych zasad zarządzania składających się na ESG (skrót od angielskich terminów environmental, social responsibility i corporate governance), czyli zarządzanie biznesem ze zwróceniem szczególnej uwagi na wpływ na środowisko naturalne, społeczne otoczenie i ład korporacyjny, a także na położenie nacisku na te elementy w kontaktach z kontrahentami.

Czytaj więcej

Znana sieć hoteli ogranicza marnowanie jedzenia. Pokaże, że dba o środowisko

Niewiadomski zamierza z "Programem ambasadorskim" wystąpić podczas walnego zgromadzenia członków PIT w maju. Zgromadzeni będą wtedy dyskutować o problemach branży turystycznej, wyłonią też nowe władze swojej organizacji. Niewiadomski będzie czwarty raz kandydować na prezesa. W nieoficjalnych rozmowach typowany jest na faworyta wyborów, być może będzie nawet jedynym kandydatem na tę funkcję.

Prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski wystąpił z projektem, który nazwał "Programem ambasadorskim" podczas konferencji pod tytułem „Turystyka przyjazdowa w Polsce: Nowe horyzonty i wyzwania” zorganizowanej przez oddział turystyki przyjazdowej Polskiej Izby Turystyki i Polską Organizację Turystyczną w środę w Warszawie. Wzięli w niej udział menedżerowie biur podróży specjalizujących się w obsługiwaniu turystów przyjeżdżających do Polski, urzędnicy Ministerstwa Sportu i Turystyki i Polskiej Organizacji Turystycznej.

Pozostało 91% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Nowe Trendy
Morsowanie, biegówki, spa... - Sopot zachęca w reklamie do przyjazdu po sezonie
Nowe Trendy
Tunezja świętuje turystyczny rekord i nagradza polskie biura podróży
Nowe Trendy
Koszykarz i kolarka promują polskie atrakcje turystyczne. 200 milionów odsłon w Europie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Nowe Trendy
Egipt chce dotrzeć do młodych turystów. Szuka pomocy w Google'u