Turcja w zeszłym roku wdrożyła program certyfikacji obiektów turystycznych „Bezpieczna turystyka”. Hotele, które mają więcej niż 30 pokojów, muszą uzyskać zaświadczenie, że spełniają warunki reżimu sanitarnego opracowane przez Ministerstwo Kultury i Turystyki we współpracy z Ministerstwem Zdrowia. Program obejmuje nie tylko miejsca zakwaterowania, ale też lotniska, firmy przewozowe, atrakcje turystyczne i biura podróży. W tym roku liczba wytycznych, które trzeba spełnić, by uzyskać certyfikat, została zwiększona, ministerstwo włączyło do niego także szczepienie na covid-19 pracowników sektora.
Jak podaje gazeta „Daily Sabah” w swoim elektronicznym wydaniu, audytorzy już wyruszyli do hoteli, by sprawdzić, w jakim zakresie wytyczne są przestrzegane. Jako tak zwani tajemniczy klienci korzystają z usług wraz z innymi gośćmi, jeśli zauważają, że zasady są łamane, zgłaszają to. Niedostosowanie się do wytycznych grozi obiektowi utratą certyfikatu.
CZYTAJ TEŻ: Turcja zaczyna certyfikować hotele, lotniska, autokary
Kontrole, które mają być prowadzone regularnie, już odbywają się w regionie Antalyi, Burduru i Isparty. Taką informację przekazał koordynator na region Morza Śródziemnego w Tureckim Instytucie ds. Standaryzacji (TSE), Hasan Demirtaş, w rozmowie z agencją informacyjną Demirören News Agency. Dotąd audyty zostały przeprowadzone w 129 zarejestrowanych obiektach.
Wspomniane zasady odnoszą się do różnych etapów podróży klienta – obsługi w recepcji, posiłków w restauracji czy przebywania w częściach wspólnych. Także goście są sprawdzani na kilka sposobów, między innymi poprzez pomiar temperatury ciała przy wejściu. Obiekty zachęcają ich też do korzystania z atrakcji na wolnym powietrzu.