Resort rozwoju: Polska potrzebuje więcej marek turystycznych

Polskie Marki Turystyczne to program, który stwarza okazję do podjęcia współpracy na rzecz popularyzacji wartych odwiedzenia miejsc i promocji dobrych praktyk w turystyce – mówi sekretarz stanu Andrzej Gut-Mostowy, zapowiadając drugą odsłonę projektu.

Publikacja: 20.07.2021 11:26

Resort rozwoju: Polska potrzebuje więcej marek turystycznych

Foto: Fot. Facebook, profil Andrzeja Guta-Mostowego

Wiceszefowie Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii Iwona Michałek i Andrzej Gut-Mostowy ogłosili na konferencji prasowej w Toruniu drugą edycję projektu Polskie Marki Turystyczne.

Jak wyjaśnia MRPiT w komunikacie prasowym, marka turystyczna, czyli atrakcyjne kulturowo, geograficznie i przyrodniczo miejsce, powinna być łatwo identyfikowalna przez turystów, wyróżniać się wysokim poziomem oferty turystycznej i pobudzać ruch turystyczny, wpisując się jednocześnie w zasady zrównoważonego rozwoju. Kryteria te spełniają Beskidy, Śląsk Cieszyński, Lublin, Kraina Lessowych Wąwozów i Toruń, które zostały pierwszymi laureatami zainicjowanego w 2018 roku projektu.

Przyznano wówczas także sześć tytułów Polska Marka Turystyczna – kandydat obszarom, które mają potencjał, aby w przyszłości stać się rozpoznawalnymi markami turystycznymi – Jurze Krakowsko-Częstochowskiej, Mazurom Zachodnim, Ziemi Świętego Krzyża, Zamościowi, Szlakowi wokół Tatr i Puszczy Białowieskiej.

CZYTAJ TEŻ: Certyfikat potwierdzi dobre praktyki przedsiębiorców turystycznych

Docelowo, czytamy dalej, tytuł Polska Marka Turystyczna ma stać się prestiżowym certyfikatem potwierdzającym jakość, atrakcyjność i unikatowość miejsca, a także narzędziem osiągania przewagi konkurencyjnej i kształtowania ruchu turystycznego, ponieważ na znaczeniu będzie zyskiwać jakość, a nie tylko skala ruchu turystycznego.

W proces tworzenia marki turystycznej powinni być zaangażowani przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego, organizacji turystycznych i branży turystycznej. Celem projektu jest stymulowanie współpracy między nimi, czego efektem byłoby ukonstytuowanie tak zwanych regionów turystycznych – jednostek kompleksowo zarządzających rozwojem i promocją turystyki na wyznaczonym obszarze.

– Turystyka to przede wszystkim usługi, czyli nowe lub dodatkowe miejsca pracy. Warto też podkreślić znaczenie jakości w turystyce, za którą stoją profesjonalne kadry. Turystyka rozwijająca się w oparciu o lokalne zasoby, odpowiednio przygotowane kadry, energię i kreatywność mieszkańców to szansa na budowanie unikalnej oferty, która przyciągnie turystów, również w miejsca obecnie mniej popularne – mówi sekretarz stanu Iwona Michałek, cytowana w komunikacie.

– Polskie Marki Turystyczne to program, który stwarza okazję do podjęcia współpracy na rzecz popularyzacji godnych polecenia i wartych odwiedzenia miejsc i promocji dobrych praktyk w turystyce – dodaje sekretarz stanu Andrzej Gut-Mostowy. – Wzorcem budowy i promocji marek turystycznych może być Toruń – laureat poprzedniego konkursu. Dzięki dywersyfikacji ruchu turystycznego miasto stało się w ostatnich latach turystycznym motorem napędowym dla całego regionu – wskazuje wiceszef MRPiT.

ZOBACZ TAKŻE: Prezes POT: Bon turystyczny ma przyszłość

O tytuł Polska Marka Turystyczna mogą ubiegać się organizacje, samorządy terytorialne i gospodarcze, instytucje, spółki, fundacje, stowarzyszenia, przedsiębiorcy prywatni, organizatorzy turystyki i inne jednostki, których statutowym celem jest promocja turystyki.

Zgłoszenia należy wysyłać poprzez formularz na stronie polskiemarkiturystyczne.gov.pl. Nabór wniosków zostanie uruchomiony w pierwszym tygodniu sierpnia.

Laureatom MRPiT oferuje między innymi wsparcie o charakterze ekspercko-doradczym, szkolenia z zakresu zarządzania, promocji, prawa i RODO, możliwość korzystania z systemu identyfikacji wizualnej projektu, promocję (między innymi prezentacje w ramach podróży studyjnych organizowanych przez Polską Organizację Turystyczną, publikacje w mediach POT, udział w krajowych kampaniach promocyjnych, takich jak „Odpoczywaj w Polsce” z 2020 roku) i włączenie do kampanii Turystyczna Szkoła (baza materiałów dydaktycznych dla nauczycieli i scenariuszy wycieczek szkolnych).

Wiceszefowie Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii Iwona Michałek i Andrzej Gut-Mostowy ogłosili na konferencji prasowej w Toruniu drugą edycję projektu Polskie Marki Turystyczne.

Jak wyjaśnia MRPiT w komunikacie prasowym, marka turystyczna, czyli atrakcyjne kulturowo, geograficznie i przyrodniczo miejsce, powinna być łatwo identyfikowalna przez turystów, wyróżniać się wysokim poziomem oferty turystycznej i pobudzać ruch turystyczny, wpisując się jednocześnie w zasady zrównoważonego rozwoju. Kryteria te spełniają Beskidy, Śląsk Cieszyński, Lublin, Kraina Lessowych Wąwozów i Toruń, które zostały pierwszymi laureatami zainicjowanego w 2018 roku projektu.

Pozostało 82% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Chorwacja zachwyca przez cały rok
Popularne Trendy
Złoty certyfikat POT. W tym roku najlepszy okazał się Bałtowski Kompleks Turystyczny
Popularne Trendy
Hiszpania bije turystyczny rekord. Co czterdziesty gość przyjechał z Polski
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Popularne Trendy
Nitras: Opłata turystyczna to głupi pomysł. Nie uzyska akceptacji póki jestem ministrem