Reklama

Niemiecka turystyka podsumowuje miniony sezon i odkrywa plany na 2022 rok

Rok 2021 nie przyniósł odbicia niemieckiej turystyce. Straciła ona 3,1 procent noclegów w porównaniu z rokiem 2020. Polacy znaleźli się na trzecim miejscu najliczniejszej grupy gości. W tym roku Niemcy będą się u nas promować kulturą, przyrodą i lokalnością.

Publikacja: 03.04.2022 13:19

Spotkanie prowadził Tomasz Pędzik z polskiego biura DZT

Spotkanie prowadził Tomasz Pędzik z polskiego biura DZT

Foto: Filip Frydrykiewicz

Polskie biuro Niemieckiej Centrali Turystyki (DZT) w Warszawie przedstawiło dziennikarzom podczas konferencji wyniki i zmiany ostatnich dwóch lat w niemieckiej turystyce.

Rok 2021 był jednym z najgorszych w niemieckiej turystyce w ostatnich latach. Straciła ona 3,1 procent noclegów (niemiecka branża turystyczna noclegi uznaje za najlepszy miernik ruchu turystycznego) w porównaniu z rokiem 2020. - To wynik głównie długiego zamknięcia kraju spowodowanego pandemią, turystyka ruszyła praktycznie dopiero w połowie maja - tłumaczył dyrektor DZT w Polsce Tomasz Pędzik.

Czytaj więcej

Ministrowie turystyki: Europa ma być wiodącym celem zrównoważonych podróży

Do roku 2020 liczba noclegów turystów  rosła co roku o kilka procent. Rekord padł w roku 2019, kiedy zanotowano 89,9 miliona wykupionych noclegów. W pierwszym roku pandemicznym ta liczba spadła do 32 milionów, a w 2021 jeszcze o kolejnych 3,1 procent.

Zdecydowana większość, bo prawie 85 procent noclegów to zasługa gości z Europy. Spadek w tej grupie był też najmniejszy – 59,2 procent. Najmocniej ucierpiały podróże z Australii (spadek o 85,5 procent) i z Azji (81,6 procent).

Reklama
Reklama

Ucierpiał ruch turystyczny z krajów, które zwykle były ważnymi rynkami źródłowymi dla Niemiec – z Holandii, Szwajcarii, Danii, Wielkiej Brytanii i Rosji.

Trzecie miejsce Polaków

W 2021 roku polscy turyści wykupili w Niemczech 2,6 miliona noclegów, o 900 tysięcy mniej niż przed pandemią i o 14 procent więcej niż w roku 2020. To dało im trzecie miejsce po Holendrach z wynikiem 4,7 miliona noclegów i Szwajcarach z 2,6 miliona noclegów, a przed Austriakami z 1,9 miliona i Amerykanami z 1,8 miliona.

Turyści najchętniej odwiedzali duże miasta. Branża turystyczna w Niemczech ma nawet swoje określenie na nie - „magic cities”. Pięć najczęściej odwiedzanych to Monachium, Frankfurt, Hamburg, Kolonia i Duesseldorf.  Berlin nie jest brany pod uwagę w tych statystykach ze względu na jego status landu.

Do miast przyciągają turystów w dużej mierze cele biznesowe, dlatego ubytek gości był tam szczególnie widoczny - w roku 2020 od 74,7 procent w Monachium do 69,7 procent w Hamburgu. 

Foto: Niemiecka Centrala Turystyki (DZT)

Reklama
Reklama

Stosunkowo dobrze broniły się miejscowości uzdrowiskowe, które miały w 2020 roku 10-procentowy udział w całym ruchu turystycznym. Zanotowano w nich spadek liczby noclegów o 55,2 procent.

- Mimo pandemii turyści nie stracili dobrej opinii o walorach Niemiec, jako celu podróży. Wręcz przeciwnie DZT zanotowała niewielki wzrost ich zadowolenia – z 1,8 do 1,9 w skali od 1 do 6, w której 1 to opinia „zdecydowanie zadowolony”, a 6 „rozczarowany”. Na 2 podróżni ocenili stosunek jakości usług do ceny i gastronomię, a na 1,9 zakwaterowanie i „różnorodność i jakość oferty”.

Najwięcej, bo 54 procent gości zadeklarowało w 2020 roku jako cel podróży chęć spędzenia w Niemczech urlopu. Na drugim miejscu byli ci, którzy mówili, że przyjechali odwiedzić rodzinę lub przyjaciół (25 procent), a na trzecim ci, którzy znaleźli się w Niemczech z powodów służbowych (21 procent).

Co ciekawe, podróże z kategorii „do rodziny” były odporniejsze na spadek (o 52 procent, licząc rok do roku), niż urlopowe (o 64 procent) i biznesowe (o 63 procent).

Foto: Niemiecka Centrala Turystyki (DZT)

- Pandemia spowodowała też odmłodzenie turysty – zauważa Pędzik. - Chodzi o to, że proporcjonalnie grupa starszych podróżnych, tych powyżej 55 roku życia, straciła więcej udziału w ogólnej puli. Prawdopodobnie bali się zagrożenia i mniej wyjeżdżali niż zwykle – dodaje.

Reklama
Reklama

Skąd turyści czerpali wiedzę planując wyjazd do Niemiec? Tu nie ma zaskoczenia. 82 procent mówi, że z internetu, 24 procent, że od znajomych i rodziny, a 18 procent, że z biura podróży.

Pokrywają się z tymi danymi informacje o formie rezerwowania noclegów. Przez internet robi to 83 procent ankietowanych, bezpośrednio 27 procent, a 18 procent w biurze podróży.

Foto: Niemiecka Centrala Turystyki (DZT)

Głównym środkiem transportu turystów jadących do Niemiec pozostawał w 2020 roku (dane za okres styczeń – sierpień) samochód (12,7 miliona), na drugim miejscu znalazł się samolot (6,2 miliona), a dalej kolej (2,1 miliona) i autobus (1,4 miliona). Najmocniej w 2021 roku spadły przejazdy autobusem (minus 71 procent) i samolotem (minus 68 procent).

Polacy nie odpuszczają

Reklama
Reklama

Bardzo trwałą grupą gości w Niemczech okazali się Polacy. - W 2021 roku Polska aż do grudnia nie była wpisana przez Instytut Kocha na listę krajów wysokiego ryzyka – zauważa Pędzik.

O ile średni spadek ruchu turystycznego liczony w noclegach wyniósł w porównaniu z 2019 rokiem 68 procent, o tyle z Polski tylko 35 procent. Co więcej – w 2021 roku liczba noclegów rezerwowanych przez Polaków wzrosła o 14 procent wobec liczby z 2020 roku i wyniosła w sumie prawie 2,6 miliona.

Wcześniej, w latach 2011 – 2019, przyjazdy z Polski rosły dynamicznie i urosły w tym czasie o 106 procent.

Pędzik jest pod wrażeniem sprawności polskich organizatorów turystyki, którzy zabierali grupy na zwiedzanie jarmarków adwentowych. - Kiedy okazywało się, że jakieś miasto odwoływało tę imprezę, oni przekierowywali swoich klientów do innego miasta, w którym jarmark działał – wyjaśnia.

Generalnie Polacy jeździli do Niemiec spędzić urlop (38 procent) i w interesach (27 procent). Jedna trzecia (35 procent) miała inne cele. Duża większość (60 procent) zostawała na dłużej niż cztery noclegi. Według Pędzika widać nadal duży potencjał rynku polskiego z punktu widzenia turystyki niemieckiej, gdyż aż jedna piąta (19 procent) gości z Polski była w 2020 roku pierwszy raz w tym kraju.

Reklama
Reklama

Foto: Niemiecka Centrala Turystyki (DZT)

Do którego landu Polacy najchętniej wyjeżdżali? Od lat ten ranking wygrywa Bawaria (461 tysięcy). Za nią uplasowały się Północna Nadrenia-Westfalia (252 tys.) i Hesja (231 tys., nowa na trzecim miejscu). Pierwszą dziesiątkę tworzyły jeszcze w 2020 roku: Badenia-Wirtenbergia, Berlin, Dolna Saksonia, Brandenburgia (wyprzedziła Saksonię) i Saksonia.

Czym przyciągnąć turystę w tym roku?

Niemiecka Centrala Turystyki pokazuje też, że według badań CBOS Niemcy to piąty kierunek urlopowych planów podróżowych Polaków po Włoszech (13 procent deklaracji), Chorwacji (12 procent), Hiszpanii (11 procent) i Grecji (10 procent).

Według innych badań 62 procent mieszkańców dużych miast planuje podróż za granicę w Europie, a 37 procent - europejski city break. Z kolei 20 procent ankietowanych chciałoby spędzić urlop na łonie natury.

Reklama
Reklama

DZT planuje w tym roku kontynuować w Polsce kampanię z cyklu „German.Local.Culture”, która skupia się na promowaniu mniejszych miast i lokalnych atrakcji, w tym lokalnych wyrobów rzemieślniczych, tradycji, kuchni, przyrody.

Czytaj więcej

100 najpopularniejszych celów turystycznych w Niemczech. Wygrywa miniaturowy świat

Jak mówi prezes DZT Petra Hedorfer, cytowana w materiałach tej instytucji, „po dwóch latach od wybuchu pandemii i w obliczu straszliwej wojny w Ukrainie przed branżą turystyczną piętrzą się gigantyczne wyzwania. Szczególnie w tej sytuacji ważne jest, aby dać przykład przyjaznej turystyki, która jednoczy narody i szczyci się kosmopolityzmem i tolerancją. Kampania German.Local.Culture. jest właśnie wyrazem takiego zgodnego współistnienia pokoleń, tradycji i różnych wpływów kulturowych. Prezentuje niezliczone motywy podróży i tym samym promuje Niemcy, jako miejsce na dłuższy pobyt wakacyjny, idealny jednakowo dla miłośników kultury, jak i rodzin i amatorów aktywnego wypoczynku”.

Szczególny nacisk DZT położy na obszary swoich partnerów: Berlina, Brandenburgii, Saksonii i Saksonii-Anhalt, a także na Niemcy północne: Bremę, Hamburg, Dolną Saksonię, Meklemburgię-Pomorze, Szlezwik-Holsztyn i Lubekę.

W tych regionach na pierwszy plan mają wysuwać się turystyka zrównoważona, wiejska, blisko natury, w tym parków narodowych i krajobrazowych. Inne dziedziny jakie będzie wymieniał w swoich akcjach DZT to „zamki i pałace”, turystyka miejska, „przyroda i wypoczynek”. 10 października planuje przeprowadzić duże warsztaty dla przedstawicieli branży turystycznej z Niemiec i Polski.

Czytaj więcej

Międzynarodowy ranking potwierdza markę Niemiec w turystyce. Podobają się zabytki

DZT pochwalił się też nowymi atrakcjami turystycznymi, które mają się otworzyć w tym roku w Niemczech. Wśród nich wymienił muzeum kultury japońskiej Samurai Art Museum w Berlinie (otwarcie 8 maja 2022 roku), platformę widokową na terenie po lotnisku Tempelhof (jesień 2022), klasztor Neuzelle, „ Barokowy cud Brandenburgii“, w któremu po renowacji przywrócono dawne funkcje, w tym ogród, żeby jak najlepiej oddać dawne życie zakonników. Na wyjątkowe wystawy zaproszą BLG Forum Bremen w Bremie, gdzie będzie można zobaczyć kilkaset kopii prac Banksy'ego i Drezno, które z okazji 300 rocznicy urodzin Bernarda Bellotta zwanego Canalettem pokaże w Zwingerze jego obrazy dokumentujące życie XVIII-wiecznych miast, w których artysta mieszkał (od 21 maja do 28 sierpnia 2022 roku).

Polskie biuro Niemieckiej Centrali Turystyki (DZT) w Warszawie przedstawiło dziennikarzom podczas konferencji wyniki i zmiany ostatnich dwóch lat w niemieckiej turystyce.

Rok 2021 był jednym z najgorszych w niemieckiej turystyce w ostatnich latach. Straciła ona 3,1 procent noclegów (niemiecka branża turystyczna noclegi uznaje za najlepszy miernik ruchu turystycznego) w porównaniu z rokiem 2020. - To wynik głównie długiego zamknięcia kraju spowodowanego pandemią, turystyka ruszyła praktycznie dopiero w połowie maja - tłumaczył dyrektor DZT w Polsce Tomasz Pędzik.

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Reklama
Apartamenty
Mieszkania wakacyjne odzyskują klientów. Najszybciej w Grecji i Portugalii
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Popularne Trendy
Francuzi i Brytyjczycy szykują się na wielkie greckie wakacje
Nowe Trendy
Czarnek: Dzięki programowi "Poznaj Polskę" 300 tysięcy dzieci ruszy w podróż
Popularne Trendy
Agenci turystyczni to najważniejsi partnerzy Hiszpanii. Pomogą ją odkryć
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biura Podróży
Grecos poszerza ofertę. Na lato 2022 ma dwa nowe kierunki i 62 nowe hotele
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama