Badanie: Większość Polaków oszczędza, by wyjechać na wakacje

Ponad dwie trzecie Polaków (65 procent) planuje w tym roku wyruszyć w wakacyjną podróż - wynika z badania Payback Opinion Poll przeprowadzonego u progu letniego sezonu urlopowego przez firmę Payback. Dla 32 procent będzie to jedyny wyjazd rekreacyjny w roku.

Publikacja: 05.07.2024 17:00

Badanie: Większość Polaków oszczędza, by wyjechać na wakacje

Foto: PAP, Marcin Bielecki

41 procent respondentów wyjedzie za granicę, kierunki krajowe wskazało 38 procent - podaje firma Payback w informacji prasowej podsumowującej wyniki badania. Duża popularność podróży zagranicznych może wynikać z przekonania, że są one tańsze od krajowych - uważa tak 34 procent osób, z kolei zdaniem 32 procent koszty są porównywalne.

Tylko 9 procent badanych przyznało, że jeszcze nie wie, gdzie spędzi urlop.

W grupie, która nie planuje podróży latem, najczęstszą przyczyną rezygnacji z wyjazdów są szeroko rozumiane kwestie finansowe, takie jak inne pilne wydatki czy zbyt wysokie ceny. Łącznie takich argumentów użyło aż 66 procent badanych.

8 procent deklaruje, że generalnie nie podróżuje w sezonie letnim, a 6,5 procent planuje podróż w innym terminie.

Czytaj więcej

Gdzie turysta w wakacje nie wyda majątku? Brytyjczycy mają swój ranking

Cały rok oszczędności dla chwili wypoczynku

30 procent Polaków planuje zamknąć budżet wakacyjnego wyjazdu w przedziale 2500-4000 złotych na osobę. Niewiele mniej, bo 28 procent respondentów zadeklarowało wydatki od 1000 do 2500 złotych.

Tegoroczne wakacyjne budżety będą na podobnym poziomie jak rok temu (48 procent wskazań) lub wyższym (44 procent). Zaledwie 8 procent osób zadeklarowało zmniejszenie swojego wakacyjnego budżetu.

Zdecydowanie najwięcej pieniędzy Polacy wydadzą na zakwaterowanie (43 procent) i wyżywienie (33 procent), dużą część budżetu pochłoną również atrakcje, takie jak wynajęcie sprzętu sportowego czy bilety wstępu (24 procent).

Aby móc pozwolić sobie na urlop, większość (63 procent) Polaków oszczędza w ciągu roku. W grupie oszczędzających dominują osoby, które odkładają pieniądze przez pełne 12 miesięcy (68 procent). Stosunkowo dużo ludzi rozpoczyna oszczędzanie pieniędzy na lato z półrocznym wyprzedzeniem (21 procent).

Najczęściej stosowaną taktyką jest odkładnie co miesiąc wyznaczonej kwoty (24 procent) i szukanie oszczędności w bieżących wydatkach, np. poprzez korzystanie z rabatów oferowanych w ramach programów lojalnościowych (18 procent).

Większość Polaków organizuje wakacje samodzielnie

Ponad połowa Polaków (52 procent) planuje swoje wakacje z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, a 22 procent miesiąc przed ich rozpoczęciem.

Prawie 80 procent respondentów deklaruje, że najczęściej organizuje swoje wyjazdy samodzielnie lub wspólnie ze znajomymi, zaś 20 procent korzysta z usług biur podróży. W zdecydowanej większości Polacy rezerwują przez internet (72 procent) albo e-mail lub telefon (20 procent).

Przy podejmowaniu decyzji o wyborze oferty Polacy zwracają uwagę na rabaty i promocje - dla 53 procent badanych są one kluczowe, dla 43 kluczowe zaś, ale nie decydujące.

Stosunkowo dużą popularnością cieszą się ubezpieczenia podróżne, które zawsze wykupuje 36 procent podróżujących, a 41 procent robi to w zależności od kierunku wyjazdu.

Czytaj więcej

Polacy polubili ubezpieczenia turystyczne. „Cieszy rosnąca świadomość”

Przy ocenie wakacyjnych ofert respondenci najczęściej biorą pod uwagę stosunek jakości do ceny (38 procent), standard zakwaterowania (30 procent) i atrakcje w miejscu docelowym (27 procent). Zdecydowanie najrzadziej wskazywanym elementem oceny była najniższa cena (7 procent).

Rekomendacja znajomych najlepszą reklamą

Najważniejszymi źródłami inspiracji przy wyborze celu wakacyjnej podróży są rekomendacje znajomych (34 procent) i opinie z mediów społecznościowych (26 procent). Co ciekawe, bardzo mała grupa ludzi czerpie inspiracje z tradycyjnych mediów — zarówno prasy i telewizji, jak i filmów i seriali (po 4 procent).

Podczas podróży krajowych najczęściej wybieranymi miejscami noclegu są hotele (24 procent), mieszkania i apartamenty (15 procent) oraz pensjonaty (15 procent). Dużą popularnością cieszy się również nocowanie u rodziny i znajomych (14,5 procent) oraz domki letniskowe (14 procent).

W podróżach zagranicznych zdecydowanie najpopularniejsze są hotele, na które decyduje się ponad połowa Polaków (54 procent) oraz apartamenty i mieszkania (30 procent).

Niezależnie od kierunku podróży największe znaczenie dla podróżujących przy wyborze zakwaterowania mają kwestie finansowe (39 procent), bliskość atrakcji (27 procent), spokój (23 procent) i możliwość organizacji czasu według własnych upodobań (21 procent).

Badanie zostało przeprowadzone pod koniec czerwca metodą CAVI na próbie ponad 400 respondentów w wieku 18-65 lat.

41 procent respondentów wyjedzie za granicę, kierunki krajowe wskazało 38 procent - podaje firma Payback w informacji prasowej podsumowującej wyniki badania. Duża popularność podróży zagranicznych może wynikać z przekonania, że są one tańsze od krajowych - uważa tak 34 procent osób, z kolei zdaniem 32 procent koszty są porównywalne.

Tylko 9 procent badanych przyznało, że jeszcze nie wie, gdzie spędzi urlop.

Pozostało 91% artykułu
Popularne Trendy
Na Santorynie „rzeczywiście bywa tłoczono”. „Ale to można wyregulować limitami”
Popularne Trendy
Nie przybywa turystów w Egipcie. "Przez wojnę na Ukrainie"
Popularne Trendy
Grecja poprawia ustawę turystyczną. W turystyce ma być sprawniej i nowocześniej
Popularne Trendy
Majorka na drodze do kolejnego rekordu w odwiedzinach turystów
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Popularne Trendy
Certyfikaty dla najlepszych atrakcji turystycznych. Rusza 21. edycja konkursu
Materiał Promocyjny
Jak Lidl Polska wspiera polskich producentów i eksport ich produktów?