Reklama

Hotelarze rozczarowani wakacjami. „Jeden udany weekend to za mało”

Ponad połowa właścicieli obiektów noclegowych ocenia sezon letni jako zły lub bardzo zły, co czwarty uznaje go za średni, a tylko co piąty deklaruje pełne zadowolenie – wynika z ankiety Nocowanie.pl.

Publikacja: 02.09.2025 16:16

Hotelarze rozczarowani wakacjami. „Jeden udany weekend to za mało”

Foto: Adobe Stock

Tuż po ostatnim weekendzie wakacji portal rezerwacyjny Nocowanie.pl sprawdził nastroje panujące w branży hotelarskiej. W ankiecie wzięło udział ponad 300 właścicieli obiektów noclegowych z całego kraju, współpracujących z portalem.

Jak hotelarze oceniają wakacje 2025?

Pierwsze wnioski po zakończonych wakacjach nie napawają optymizmem – wśród właścicieli obiektów noclegowych dominuje rozczarowanie.

31 procent ankietowanych „bardzo źle” oceniło tegoroczny sezon letni, porównując go z ubiegłorocznym, z kolei za „zły” uznało go 26 procent. Neutralność zachowało 24 procent, a w pełni zadowolone jest zaledwie 19 procent badanych.

– Tegoroczne wakacje były wymagające dla obiektów noclegowych – przede wszystkim ze względu na pogodę – ale pod względem wartości rezerwacji i długości pobytów sezon okazał się udany. Za najlepszy moment sezonu należy uznać długi weekend sierpniowy, w którym większość obiektów cieszyło się niemal pełnym obłożeniem. Jeden bardzo udany weekend to za mało, by poprawić nastroje w  branży – komentuje ekspert Nocowanie.pl Agnieszka Rzeszutek, cytowana w komunikacie.

Zdaniem hotelarzy najskuteczniej przyciągały turystów w tym dość trudnym sezonie promocje cenowe (35 procent wskazań), reklama w mediach społecznościowych (32 procent) i działania w wyszukiwarkach (18 procent).

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Hotelarze pozytywnie oceniają lipiec, mimo że był słabszy od zeszłorocznego

Aż 70 procent badanych zdecydowało się utrzymać ceny na ubiegłorocznym poziomie, a 5,5 procent nawet je obniżyło. Niektórzy zainwestowali w dodatkowe atrakcje i usługi, na przykład wyżywienie, sauny i jacuzzi (19 procent), atrakcje dla dzieci (10 procent) czy rodzinne strefy relaksu (5 procent).

– Na szczególną uwagę zasługuje rosnące zainteresowanie obiektami oferującymi wyższy standard i dodatkowe udogodnienia. Turyści chętniej wybierali hotele i apartamenty z aneksami kuchennymi, atrakcjami dla dzieci czy strefami relaksu. Jednocześnie utrzymał się stabilny popyt na klasyczne formy zakwaterowania, takie jak pokoje gościnne czy domki. Dominowały krótsze pobyty – do pięciu dni (55 procent), a najliczniejszą grupę turystów stanowiły rodziny z dziećmi (58 procent). Dane Nocowanie.pl potwierdzają, że rezerwacje były w tym roku dłuższe w porównaniu z zeszłym rokiem, droższe i znacznie bardziej świadomie planowane. Średnia wartość rezerwacji wzrosła o ponad 15 procent, licząc rok do roku – dodaje Agnieszka Rzeszutek.

W odpowiedziach ankietowani wskazywali również na rosnące zainteresowanie Polską wśród zagranicznych turystów, obserwowane już w poprzednich sezonach.

52 procent ankietowanych podjęło turystów zagranicznych. W wypadku 37 procent ankietowanych obcokrajowcy stanowili mniej niż 10 procent ogólnej liczby gości, ale 9 procent badanych przyznało, że turyści zagraniczni odpowiadali za 10-20 procent całkowitej liczby rezerwacji.

Czytaj więcej

Arche otwiera dwa nowe hotele. Zaoferuje poduszkowe menu i masaż w pokoju
Reklama
Reklama

Plany i prognozy na sezon jesienno-zimowy 2025

Z ankiety wynika, że wielu hotelarzy planuje utrzymanie (67 procent) lub lekkie podwyższenie cen (22 procent) w zbliżającym się sezonie jesienno-zimowym 2025/2026. Najczęściej wskazywane inwestycje to modernizacja pokojów, poprawa infrastruktury dla rodzin i rowerzystów oraz rozbudowa stref wellness.

Do największych problemów właściciele obiektów noclegowych zaliczają mniejszą liczbę turystów (51 procent), wysokie koszty utrzymania (41 procent) i silną konkurencję (33 procent).

Około 45 procent respondentów spodziewa się podobnego obłożenia jesienią i zimą jak w ubiegłym roku. Podkreślają przy tym, że aż 95 procent turystów deklarowało zadowolenie z wyboru ich obiektu na wakacje.

Udogodnienia, które okazały się kluczowe przy wyborze noclegu na wakacje:

Lokalizacja blisko plaży lub szlaków górskich – 45 procent

Atrakcje dla dzieci – 28 procent

Wyżywienie / dostęp do kuchni – 17 procent

Reklama
Reklama

Sprzęt plażowy / rowery – 16 procent

Atrakcje w miejscowości – 15 procent

Czytaj więcej

Co goście wynoszą z hoteli, a co w nich zostawiają? Hotelarze wspominają

Tuż po ostatnim weekendzie wakacji portal rezerwacyjny Nocowanie.pl sprawdził nastroje panujące w branży hotelarskiej. W ankiecie wzięło udział ponad 300 właścicieli obiektów noclegowych z całego kraju, współpracujących z portalem.

Jak hotelarze oceniają wakacje 2025?

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Hotele
Hotelarze się buntują. „Nie jesteśmy winni kłopotom naszych miast”
Hotele
Dobry październik w hotelach. Sezon konferencji w pełni, hotelarze korzystali z popytu
Hotele
Były prezes Polskiej Organizacji Turystycznej w zarządzie Polskiego Holdingu Hotelowego
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Hotele
Arche otwiera kolejny hotel. Modernistyczne sanatorium Gwiazda Gór w nowej odsłonie
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama