World Travel Forum to prywatna organizacja z siedzibą w Stambule, której głównym celem jest rozwijanie turystyki na całym świecie. Raz do roku, w lutym, organizuje w Stambule światowy zjazd pod auspicjami Prezydenta Republiki Turcji. Tegoroczny odbył się od 16 do 18 lutego i zgromadził delegatów oraz gości z 25 krajów, z dominacją reprezentantów resortów turystyki i samej branży z krajów afrykańskich i azjatyckich.
Odwrócimy Jedwabny Szlak
Forum było przede wszystkim pretekstem do zaprezentowania ostatnich 15 lat tureckiej partii rządzącej. Premier Binali Yildirim w przeszło półgodzinnym wystąpieniu podkreślał, że turystyka nie jest dla jego rządu jedynie cennym wkładem w gospodarkę, ale „kulturalną interakcją”, wzmacniającą więzi między narodem a jego dziedzictwem.
– Lata rządów mojej partii zaowocowały odnowieniem 5 tysięcy zabytków, w tym 220 muzeów – podkreślał Binali Yildirim. – Liczba lotnisk wzrosła do 55, a teraz budujemy największe lotnisko świata, mogące obsłużyć 150 mln pasażerów rocznie, co pozwoli nam stać się nowym hubem światowej awiacji. W 2002 roku nasze lotniska obsłużyły 8 milionów pasażerów krajowych, a po 15 latach mamy wynik 160 milionów pasażerów krajowych i zagranicznych. W 2002 roku pasażerów tranzytowych było mniej niż milion, teraz ich liczba wzrosła do 40 milionów. Jedwabny Szlak przez wieki pozwalał na rozwój handlu między Azją a Europą. Teraz my odwracamy jego bieg – dodał.
Wspomniał też o dwóch spektakularnych inwestycjach, jakimi było otwarcie w zeszłym roku mostu Sułtana Selima Groźnego nad Bosforem, obecnie najdłuższego wiszącego mostu kolejowego na świecie i eurotunelu. W planach jest też most nad cieśniną Dardanele. Nota bene – pomysł nie jest nowy – sięga czasów Kserksesa. – Docelowo każdą prowincję chcemy przekształcić w atrakcję turystyczną – wtórował premierowi minister kultury i turystyki Nabi Avci.
Kolejne osiągnięcia wymieniał Mehmed Şimşek z gabinetu premiera: 23 tysiące kilometrów autostrad, 439 kilometrów miejskiej sieci kolejowej, 1,2 miliona łóżek w turystycznych obiektach noclegowych, 723 hotele pięciogwiazdkowe. W planach mających jeszcze podnieść atrakcyjność Turcji dla turysty są: budowa czterech linii szybkich kolei na trasach: Ankara-Izmir, Ankara-Sivas, Bursa-Bilecik i Konya-Karaman, pięć nitek autostrad, w tym sztandarowa Północna Marmara, i sześć nowych lotnisk, w tym w zachodniej Antalyi.