Forum nad Bosforem: Turcja jest bezpieczna

Pokojowe przeciwstawianie się terroryzmowi, plany rozwoju turystyki w Turcji, największe zagrożenia dla branży i nowe trendy wśród podróżnych były głównymi tematami World Travel Forum nad Bosforem

Publikacja: 21.02.2017 11:26

Forum nad Bosforem: Turcja jest bezpieczna

Foto: Anna Kłossowska

World Travel Forum to prywatna organizacja z siedzibą w Stambule, której głównym celem jest rozwijanie turystyki na całym świecie. Raz do roku, w lutym, organizuje w Stambule światowy zjazd pod auspicjami Prezydenta Republiki Turcji. Tegoroczny odbył się od 16 do 18 lutego i zgromadził delegatów oraz gości z 25 krajów, z dominacją reprezentantów resortów turystyki i samej branży z krajów afrykańskich i azjatyckich.

Odwrócimy Jedwabny Szlak

Forum było przede wszystkim pretekstem do zaprezentowania ostatnich 15 lat tureckiej partii rządzącej. Premier Binali Yildirim w przeszło półgodzinnym wystąpieniu podkreślał, że turystyka nie jest dla jego rządu jedynie cennym wkładem w gospodarkę, ale „kulturalną interakcją”, wzmacniającą więzi między narodem a jego dziedzictwem.

– Lata rządów mojej partii zaowocowały odnowieniem 5 tysięcy zabytków, w tym 220 muzeów – podkreślał Binali Yildirim. – Liczba lotnisk wzrosła do 55, a teraz budujemy największe lotnisko świata, mogące obsłużyć 150 mln pasażerów rocznie, co pozwoli nam stać się nowym hubem światowej awiacji. W 2002 roku nasze lotniska obsłużyły 8 milionów pasażerów krajowych, a po 15 latach mamy wynik 160 milionów pasażerów krajowych i zagranicznych. W 2002 roku pasażerów tranzytowych było mniej niż milion, teraz ich liczba wzrosła do 40 milionów. Jedwabny Szlak przez wieki pozwalał na rozwój handlu między Azją a Europą. Teraz my odwracamy jego bieg – dodał.

Wspomniał też o dwóch spektakularnych inwestycjach, jakimi było otwarcie w zeszłym roku mostu Sułtana Selima Groźnego nad Bosforem, obecnie najdłuższego wiszącego mostu kolejowego na świecie i eurotunelu. W planach jest też most nad cieśniną Dardanele. Nota bene – pomysł nie jest nowy – sięga czasów Kserksesa. – Docelowo każdą prowincję chcemy przekształcić w atrakcję turystyczną – wtórował premierowi minister kultury i turystyki Nabi Avci.

Kolejne osiągnięcia wymieniał Mehmed Şimşek z gabinetu premiera: 23 tysiące kilometrów autostrad, 439 kilometrów miejskiej sieci kolejowej, 1,2 miliona łóżek w turystycznych obiektach noclegowych, 723 hotele pięciogwiazdkowe. W planach mających jeszcze podnieść atrakcyjność Turcji dla turysty są: budowa czterech linii szybkich kolei na trasach: Ankara-Izmir, Ankara-Sivas, Bursa-Bilecik i Konya-Karaman, pięć nitek autostrad, w tym sztandarowa Północna Marmara, i sześć nowych lotnisk, w tym w zachodniej Antalyi.

Jak dowiedziała się Turystyka.rp.pl, resort turystyki przewiduje w tym roku ponad 30 mln turystów, a zgodnie z rządową Strategią Rozwoju Turystyki (obowiązującą do 2023 roku) za sześć lat Turcja powinna odnotować wizytę 50 milionów turystów i 50 miliardów dolarów przychodu z turystyki.

Sam Stambuł, który przed dwoma laty odwiedziło 10 milionów przyjezdnych, w 2023 roku może nawet podwoić tę liczbę. – W 2016 roku zorganizowaliśmy 60 kongresów międzynarodowych, które skupiły 56 tysięcy zainteresowanych oraz 420 kongresów krajowych ze 125 tysiącami uczestników – powiedziała Turystyce.rp.pl Ayça Şentop z Biura Kongresów i Turystyki Stambułu. – Teraz naszym celem są właśnie klienci biznesowi, bo zwykli turyści już nasze miasto znają. Dlatego wybudowaliśmy siedem nowoczesnych obiektów do obsługi takich wydarzeń, a delegaci mogą wybierać spośród 194 hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych – dodała.

Pokonać terroryzm

Zagrożenia dla turystyki, wynikające przede wszystkim z terroryzmu, były naturalnym motywem przewodnim konferencji. – To nie jest problem Turcji, ale świata – przekonywał premier Yildirim. – Turcja jest tak samo bezpieczna jak Stany Zjednoczone. Terroryzmowi musimy się przeciwstawiać, przestrzegając uniwersalnych wartości: wsparcia w potrzebie i solidarności – mówił Yildrim. W podobnym tonie wypowiadał się Jack Straw, minister spraw zagranicznych i wewnętrznych w rządzie Margaret Thatcher.

Konieczność bliskiej, międzynarodowej współpracy jako panaceum na terror podkreślał też dr Michael Frenzel, były prezes TUI, doradca ds. planowania strategicznego OTI Holding, tu występujący jako ambasador Światowej Organizacji Turystyki Narodów Zjednoczonych.

– Poprzez swoje akcje terroryści dążą, abyśmy przestali podróżować, aby nas zamknąć w domach – zauważył Yusuf Acibiber, specjalista ds. bezpieczeństwa, który czuwał nad wprowadzaniem najnowszych rozwiązań z tej dziedziny w portach lotniczych. – Dlatego musimy, zwłaszcza ze względu na położenie geograficzne, szczególnie dużo uwagi i zaangażowania poświęcić kwestiom bezpieczeństwa. Stosujemy już światowe standardy: autostrady wyposażyliśmy w punkty kontrolne, na lotniskach mamy system podwójnej kontroli: krajowej i międzynarodowej. Uważam jednak, że zapewnienie bezpieczeństwa nie jest jedynie zadaniem państwa. Na przykład hotelarze powinni ograniczyć ryzyko dla swoich gości. Tak samo organizacje turystyczne – dodał.

Wirtualna rzeczywistość w turystyce

Na forum nie mogło zabraknąć tematu mediów społecznościowych. Sean Gardner, wiceprzewodniczący Digital Media i członek zarządu WTF, przekonywał, że stosowania wirtualnej rzeczywistości w turystyce nie powinno się ograniczać wyłącznie do funkcji street view. Jego zdaniem pokazywanie całych filmików albo „podglądanie” miasta w czasie realnym jest potężnym narzędziem komunikacji.

– W ten sposób można zainspirować ludzi do podróżowania, do zobaczenia konkretnego miejsca – wtórował Glen Gilmore, według Forbesa jeden z 20 największych liderów opinii w zakresie mediów społecznościowych na świecie. – Mało tego, przekonać, że w danym miejscu jest bezpiecznie. Tak, jak ja to właśnie zrobiłem, spacerując dwie godziny po Stambule i wrzucając zdjęcia oraz filmiki do internetu. Pokazałem piękne, pełne życia miasto, gdzie nie ma żadnego zagrożenia – dodał Gilmore.

– Media społecznościowe zmuszają nas do lepszego obsługiwania klientów, bo komunikując się z nami tą drogą pokazują, co im się w naszym obiekcie podoba, a co nie – podkreślał Juan Andres Milleiro, dyrektor dziełu mediów społecznościowych w NH Hotel Group. – To też dobre narzędzia promocji nie tylko oferty czy pakietów, ale również własnych imprez o lokalnym zasięgu – dodał.

Tanie hotele namieszają w turystyce

Wśród największych zagrożeń dla turystyki uczestnicy forum wymieniali ekonomię współdziałania i tanie sieci hotelowe z Azji, zalewające światowy rynek noclegów.

– Wśród nich są chińskie 7 Days Inn operujące w Europie, Greek Tree Inns Hotel Management Group, którego filia Green Tree Hospitality Group działa już w USA, czy Huazhu Hotels Group Ltd we Francji – wymieniał turecki wicepremier Mehmed Simsek. Warto jednak dodać, że grupa Huazhu jest marką Accoru.

Wielu prelegentów wymieniało kwestię wiz i międzynarodowe sankcje jako kolejne zagrożenia dla rozwoju turystyki. – Restrykcje administracji Trumpa oznaczają zamykanie granic, a w efekcie spadek przyjazdów i mniejsze wpływy do budżetu – zaznaczał dr Michael Frenzel.

– Nie ukrywam, że nałożone na nas unijne sankcje początkowo uderzyły w rosyjską turystykę, ale teraz straty rekompensują nam turyści coraz szerzej napływający z Azji – mówił Sphilko Sergey Pavlovich, przewodniczący Rosyjskiej Unii Przemysłu Podróży. – W roku 2016 w stosunku do roku 2015 przyjazdy z Chin wzrosły o 15 procent, z Korei o 19 procent, z Iranu o 71 procent, z Wietnamu o 50 procent, z Indii o 18 procent – wyliczał. Te statystyki pokazują jeden z wiodących teraz trzech trendów turystyki wskazanych przez Frenzela – coraz większy udział w turystyce rynków północnoazjatyckich. Kolejne dwa to zmiana cyfrowa, dzięki której praktycznie wszystkie działania w turystyce odbywają się już w sieci, oraz tak zwana gospodarka doświadczenia, czyli większe wymagania klienta, który chce otrzymać bardziej różnorodny produkt turystyczny, nie ograniczony do morza i plaży.

OTI Holding z nagrodą

Ostatniego dnia podczas uroczystej gali WTF w Hotelu Kempiński rozdano nagrody branżowe w 35 kategoriach. Za najlepszy system rezerwacji lotniczych uznano Amadeusa, za najlepsze usługi hotelowe wyróżniono moskiewskiego Ritza, a Grand Cevahir Hotel Convention Center w Stambule otrzymał laury jako najlepszy hotel dla konferencji i kongresów. Coral Travel otrzymało zaś nagrodę dla „doskonałej grupy turystycznej” za wkład w rozwój światowej turystyki.

– Program forum był szeroki i bogaty – oceniał Kaan Ergun, dyrektor generalny biura podróży Coral Travel Wezyr Holidays. – Dla nas była to okazja, aby w czasie forum zaprosić naszych gości na uroczystą kolację z okazji 25-lecia OTI Holding i pokazać piękno Stambułu – dodał. OTI Holding był jednym z głównych sponsorów WTF.

– To forum umożliwiło mi poznać statystyki mówiące o światowym ruchu turystycznym, ale także przyjrzeć się bliżej Turcji, która zmaga się z zagrożeniem terrorystycznym – mówiła Joanna Kucińska, właścicielka katowickiego biura podróży Travel Cafe. – Dzięki OTI Holding zwiedziłam turystyczne atrakcje Stambułu i odnotowałam, że są one otoczone dyskretną, ale skuteczną ochroną policji – dodała. Rzeczywiście, zarówno Pałac Topkapi, jak Hagia Sophia i Błękitny Meczet czy Cysterna, ale i Grand Bazar otaczają bramki z fotokomórkami, a na ulicach stoją niewielkie pojazdy opancerzone.

– Forum w Istambule było dobrym przyczynkiem do poprawy opinii, jak również naszego wyobrażenia jako branży o Turcji jako trzeciej sile kierunków czarterowych – zauważył dyrektor Fly.pl Maciej Nykiel. – Po 15 latach, kiedy Turcja była ulubionym kierunkiem czarterowym Polaków, wydarzenia dwóch ostatnich lat, a zwłaszcza 2016 roku, znacząco ją zmarginalizowały. Z tego punktu widzenia ważne było, aby móc się osobiście przekonać, czy i co robią władze tureckie dla bezpieczeństwa tego kraju. Stosunek jakości do ceny najlepiej kształtuje się właśnie w hotelach Riwiery Tureckiej, ale strach przed działaniami terrorystycznymi sprawia, że turyści first minute zrezygnowali w tym roku masowo z wyjazdów do Turcji. Wysokiej rangi urzędnicy tureccy, a przede wszystkim obecność samego premiera oraz jego przemówienie, zachęciły mnie, aby ponownie rekomendować ten kierunek moim klientom – podsumował Nykiel.

World Travel Forum to prywatna organizacja z siedzibą w Stambule, której głównym celem jest rozwijanie turystyki na całym świecie. Raz do roku, w lutym, organizuje w Stambule światowy zjazd pod auspicjami Prezydenta Republiki Turcji. Tegoroczny odbył się od 16 do 18 lutego i zgromadził delegatów oraz gości z 25 krajów, z dominacją reprezentantów resortów turystyki i samej branży z krajów afrykańskich i azjatyckich.

Odwrócimy Jedwabny Szlak

Pozostało 95% artykułu
Materiał Promocyjny
Boeing stawia na polskich inżynierów
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty