Tego lata dwa razy więcej skarg na linie lotnicze i hotele

W wakacje aż o połowę wzrosła w porównaniu z ubiegłorocznym latem liczba zgłoszeń, które wpłynęły do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Klienci skarżyli się przede wszystkim na linie lotnicze i hotele.

Publikacja: 21.09.2020 14:14

Tego lata dwa razy więcej skarg na linie lotnicze i hotele

Foto: Fot. AFP

Do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, działającego przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, trafiło w tym sezonie urlopowym dwa razy więcej skarg niż w ubiegłorocznym – wynika z podsumowania tej instytucji. Od 1 czerwca do 30 sierpnia ECK odnotowało 1974 zgłoszenia, podczas gdy w 2019 roku było ich 1287.

Prawie jedna trzecia skarg (643, w ubiegłym roku 371) dotyczyła linii lotniczych. Konsumenci skarżyli się przede wszystkim na opóźnianie zwrotu pieniędzy przez przewoźników i pośredników w sprzedaży biletów. Zdecydowanie mniej skarg wiązało się z zagubionym czy zniszczonym bagażem.

Na drugim miejscu pod względem liczby zgłoszeń znalazły się hotele. Tego lata ECK przyjęło o 65 procent więcej skarg związanych z zakwaterowaniem (236) niż w roku ubiegłym (78). Konsumenci donosili głównie o problemach z odzyskaniem wpłat, bezpłatnym anulowaniem rezerwacji (zwłaszcza tych dokonanych w opcji bezzwrotnej), zmianą terminu pobytu czy realizacją voucherów.

Z kolei skarg na wypożyczalnie samochodów wpłynęło o 70 procent mniej (28, latem ubiegłego roku 89), co jest efektem wprowadzenia ograniczeń w poruszaniu się po Unii Europejskiej.

Większość skarg i zapytań dotyczyła rezerwacji zrobionych jeszcze przed pandemią. W wielu zgłoszeniach konsumenci wyrażali chęć rezygnacji z umowy na podstawie własnych spekulacji i obaw związanych z zagrożeniem dla zdrowia w danym miejscu za kilka tygodni lub miesięcy.

CZYTAJ TEŻ: UOKiK: Dostałeś mintaja zamiast dorsza? Złóż reklamację

ECK przypomina, że klienci powinni zapoznawać się z treścią ofert i umów szczególnie pod kątem zmieniającej się sytuacji w poszczególnych krajach (wprowadzane i znoszone dynamicznie obostrzenia). Muszą mieć świadomość, jaką taryfę wybierają, na jakich zasadach mogą anulować rezerwację w wypadku na przykład zakazu lotu do danego kraju, wprowadzenia ograniczeń w poruszaniu się bądź pojawienia się obowiązków sanitarnych, na przykład przeprowadzenia testu na koronawirusa. Robiąc rezerwację, warto się upewnić, czy można zrezygnować z umowy ze względu na osobiste obawy, ale przy braku konkretnych ograniczeń, na przykład swobody podróżowania czy obostrzeń uniemożliwiających realizację usługi.

Jeżeli usługodawca w wyraźny sposób nie określa swojej polityki postępowania w nadzwyczajnych okolicznościach, warto skontaktować się z nim bezpośrednio i ustalić szczegóły na piśmie (może być e-mail) – radzi ECK.

Europejskie Centrum Konsumenckie należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net). Bezpłatnie informują one konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej i pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii i Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK pytania i skargi na nieuczciwe praktyki (na przykład zagranicznych biur podróży, hoteli, linii lotniczych, wypożyczalni samochodowych czy sklepów internetowych) przez telefon (22 55 60 118), e-mailem (ECCNET-PL@ec.europa.eu) lub osobiście w siedzibie centrum w Warszawie przy Pl. Powstańców Warszawy 1.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Artykuł Sponsorowany
Planujesz podróż? Oszczędzaj na paliwie – 7 sprawdzonych trików
Materiał Promocyjny
Boeing stawia na polskich inżynierów
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny