Tego lata dwa razy więcej skarg na linie lotnicze i hotele

W wakacje aż o połowę wzrosła w porównaniu z ubiegłorocznym latem liczba zgłoszeń, które wpłynęły do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Klienci skarżyli się przede wszystkim na linie lotnicze i hotele.

Publikacja: 21.09.2020 14:14

Tego lata dwa razy więcej skarg na linie lotnicze i hotele

Foto: Fot. AFP

Do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, działającego przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, trafiło w tym sezonie urlopowym dwa razy więcej skarg niż w ubiegłorocznym – wynika z podsumowania tej instytucji. Od 1 czerwca do 30 sierpnia ECK odnotowało 1974 zgłoszenia, podczas gdy w 2019 roku było ich 1287.

Prawie jedna trzecia skarg (643, w ubiegłym roku 371) dotyczyła linii lotniczych. Konsumenci skarżyli się przede wszystkim na opóźnianie zwrotu pieniędzy przez przewoźników i pośredników w sprzedaży biletów. Zdecydowanie mniej skarg wiązało się z zagubionym czy zniszczonym bagażem.

Na drugim miejscu pod względem liczby zgłoszeń znalazły się hotele. Tego lata ECK przyjęło o 65 procent więcej skarg związanych z zakwaterowaniem (236) niż w roku ubiegłym (78). Konsumenci donosili głównie o problemach z odzyskaniem wpłat, bezpłatnym anulowaniem rezerwacji (zwłaszcza tych dokonanych w opcji bezzwrotnej), zmianą terminu pobytu czy realizacją voucherów.

Z kolei skarg na wypożyczalnie samochodów wpłynęło o 70 procent mniej (28, latem ubiegłego roku 89), co jest efektem wprowadzenia ograniczeń w poruszaniu się po Unii Europejskiej.

Większość skarg i zapytań dotyczyła rezerwacji zrobionych jeszcze przed pandemią. W wielu zgłoszeniach konsumenci wyrażali chęć rezygnacji z umowy na podstawie własnych spekulacji i obaw związanych z zagrożeniem dla zdrowia w danym miejscu za kilka tygodni lub miesięcy.

CZYTAJ TEŻ: UOKiK: Dostałeś mintaja zamiast dorsza? Złóż reklamację

ECK przypomina, że klienci powinni zapoznawać się z treścią ofert i umów szczególnie pod kątem zmieniającej się sytuacji w poszczególnych krajach (wprowadzane i znoszone dynamicznie obostrzenia). Muszą mieć świadomość, jaką taryfę wybierają, na jakich zasadach mogą anulować rezerwację w wypadku na przykład zakazu lotu do danego kraju, wprowadzenia ograniczeń w poruszaniu się bądź pojawienia się obowiązków sanitarnych, na przykład przeprowadzenia testu na koronawirusa. Robiąc rezerwację, warto się upewnić, czy można zrezygnować z umowy ze względu na osobiste obawy, ale przy braku konkretnych ograniczeń, na przykład swobody podróżowania czy obostrzeń uniemożliwiających realizację usługi.

Jeżeli usługodawca w wyraźny sposób nie określa swojej polityki postępowania w nadzwyczajnych okolicznościach, warto skontaktować się z nim bezpośrednio i ustalić szczegóły na piśmie (może być e-mail) – radzi ECK.

Europejskie Centrum Konsumenckie należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net). Bezpłatnie informują one konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej i pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii i Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK pytania i skargi na nieuczciwe praktyki (na przykład zagranicznych biur podróży, hoteli, linii lotniczych, wypożyczalni samochodowych czy sklepów internetowych) przez telefon (22 55 60 118), e-mailem (ECCNET-PL@ec.europa.eu) lub osobiście w siedzibie centrum w Warszawie przy Pl. Powstańców Warszawy 1.

Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty