Wyeliminowaliśmy już usterki systemu obsługującego wnioski o subwencje – zapewnił branżę turystyczną podczas wczorajszej telekonferencji prezes Polskiego Funduszu Rozwoju. Jak dodał, w ciągu dwóch tygodni uruchomi tarczę finansową dla dużych firm. Na jesień z kolei zapowiada dodatkową pomoc dla przedsiębiorców.
Wczoraj odbyła się telekonferencja sztabu kryzysowego branży turystycznej TUgether i Polskiego Funduszu Rozwoju, dotycząca wdrażania Tarczy Finansowej, pomocy dla dużych firm i możliwych dodatkowych form wsparcia sektora turystycznego.
PFR reprezentowali prezes Paweł Borys, wiceprezes Tomasz Piotrowicz i dyrektor departamentu PPK (Pracownicze Plany Kapitałowe) Bartosz Marczuk, zaś sztab – jego koordynator Bartosz Bieszyński i przedstawiciele zrzeszonych w nim organizacji branżowych.
CZYTAJ TEŻ: PIT daje instrukcję składania wniosków do PFR
Sztab zrelacjonował przebieg spotkania w komunikacie. System informatyczny PFR został już dostosowany do obsługi wniosków o subwencje firm odprowadzających VAT od marży i od końca zeszłego tygodnia powinien działać prawidłowo. Za podstawę do obliczania wielkości subwencji bierze poziom deklarowanych we wniosku obrotów, wcześniej natomiast „zaciągał” dane z deklaracji VAT-7 – wyjaśnia TUgether. Problemy mogły wynikać z błędu IT lub też z niezaznaczania przez przedsiębiorców pola 63 w deklaracjach VAT-7 lub VAT-7K za 2019 i 2020 rok – wtedy system nie identyfikuje firmy jako płatnika VAT marży i źle nalicza subwencję.
PFR „mocno się przygotowuje” do rozpatrywania odwołań i ponownych wniosków. Przedsiębiorcy, którzy nie zalegają ze składkami na ZUS i podatkami, przy składaniu odwołań mogą skorzystać z pomocy opiekunów w bankach. Banki mają swoje „ścieżki reklamacji”, które mogą być w tej sytuacji pomocne. Jak zapewnia PFR, z subwencji można zwracać pieniądze za usługi turystyczne, z których klienci zrezygnowali lub które zostały odwołane. Ponadto w ciągu najbliższych dwóch tygodni PFR spodziewa się uruchomienia Tarczy Finansowej dla dużych firm.
ZOBACZ TAKŻE: Co zrobić, gdy obrót wynosi 0, czyli PIT pyta, PFR odpowiada
Kolejnym tematem telekonferencji było dodatkowe wsparcie dla przedsiębiorstw turystycznych. Potrzebne będzie ono szczególnie wczesną jesienią, kiedy fundusze z PFR zaczną się wyczerpywać i upłynie 180 dni przewidzianych do zwrotu pieniędzy klientom. Kierownictwo PFR zapewniło sztab, że będzie o tym rozmawiać instytucjami rządowymi, ponieważ „PFR nie opłaca się przecież inwestować w firmy, które w ciągu 4-5 miesięcy miałyby upaść” – relacjonuje sztab. PFR nie podał jednak żadnych konkretów.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.