Polski Fundusz Rozwoju: Już obsługujemy płatników VAT marży

Wyeliminowaliśmy już usterki systemu obsługującego wnioski o subwencje – zapewnił branżę turystyczną podczas wczorajszej telekonferencji prezes Polskiego Funduszu Rozwoju. Jak dodał, w ciągu dwóch tygodni uruchomi tarczę finansową dla dużych firm. Na jesień z kolei zapowiada dodatkową pomoc dla przedsiębiorców.

Publikacja: 12.05.2020 14:18

Polski Fundusz Rozwoju: Już obsługujemy płatników VAT marży

Foto: Fot. materiały prasowe

Wczoraj odbyła się telekonferencja sztabu kryzysowego branży turystycznej TUgether i Polskiego Funduszu Rozwoju, dotycząca wdrażania Tarczy Finansowej, pomocy dla dużych firm i możliwych dodatkowych form wsparcia sektora turystycznego.

PFR reprezentowali prezes Paweł Borys, wiceprezes Tomasz Piotrowicz i dyrektor departamentu PPK (Pracownicze Plany Kapitałowe) Bartosz Marczuk, zaś sztab – jego koordynator Bartosz Bieszyński i przedstawiciele zrzeszonych w nim organizacji branżowych.

CZYTAJ TEŻ: PIT daje instrukcję składania wniosków do PFR

Sztab zrelacjonował przebieg spotkania w komunikacie. System informatyczny PFR został już dostosowany do obsługi wniosków o subwencje firm odprowadzających VAT od marży i od końca zeszłego tygodnia powinien działać prawidłowo. Za podstawę do obliczania wielkości subwencji bierze poziom deklarowanych we wniosku obrotów, wcześniej natomiast „zaciągał” dane z deklaracji VAT-7 – wyjaśnia TUgether. Problemy mogły wynikać z błędu IT lub też z niezaznaczania przez przedsiębiorców pola 63 w deklaracjach VAT-7 lub VAT-7K za 2019 i 2020 rok – wtedy system nie identyfikuje firmy jako płatnika VAT marży i źle nalicza subwencję.

PFR „mocno się przygotowuje” do rozpatrywania odwołań i ponownych wniosków. Przedsiębiorcy, którzy nie zalegają ze składkami na ZUS i podatkami, przy składaniu odwołań mogą skorzystać z pomocy opiekunów w bankach. Banki mają swoje „ścieżki reklamacji”, które mogą być w tej sytuacji pomocne. Jak zapewnia PFR, z subwencji można zwracać pieniądze za usługi turystyczne, z których klienci zrezygnowali lub które zostały odwołane. Ponadto w ciągu najbliższych dwóch tygodni PFR spodziewa się uruchomienia Tarczy Finansowej dla dużych firm.

ZOBACZ TAKŻE: Co zrobić, gdy obrót wynosi 0, czyli PIT pyta, PFR odpowiada

Kolejnym tematem telekonferencji było dodatkowe wsparcie dla przedsiębiorstw turystycznych. Potrzebne będzie ono szczególnie wczesną jesienią, kiedy fundusze z PFR zaczną się wyczerpywać i upłynie 180 dni przewidzianych do zwrotu pieniędzy klientom. Kierownictwo PFR zapewniło sztab, że będzie o tym rozmawiać instytucjami rządowymi, ponieważ „PFR nie opłaca się przecież inwestować w firmy, które w ciągu 4-5 miesięcy miałyby upaść” – relacjonuje sztab. PFR nie podał jednak żadnych konkretów.

Wczoraj odbyła się telekonferencja sztabu kryzysowego branży turystycznej TUgether i Polskiego Funduszu Rozwoju, dotycząca wdrażania Tarczy Finansowej, pomocy dla dużych firm i możliwych dodatkowych form wsparcia sektora turystycznego.

PFR reprezentowali prezes Paweł Borys, wiceprezes Tomasz Piotrowicz i dyrektor departamentu PPK (Pracownicze Plany Kapitałowe) Bartosz Marczuk, zaś sztab – jego koordynator Bartosz Bieszyński i przedstawiciele zrzeszonych w nim organizacji branżowych.

Pozostało 82% artykułu
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty