Takie informacje przynosi podsumowanie przygotowane przez Polską Izbę Turystyki na podstawie danych dostarczonych przez jej trzech członków – dwie największe sieci agencyjne w kraju, Travelplanet.pl i Wakacje.pl, oraz dużego internetowego sprzedawcę Fly.pl.
- Polacy coraz lepiej zarabiają, koszty paliwa są niskie, a siła nabywcza złotego nieco wzrosła, szczególnie w drugiej części wakacji - tak prezes PIT Paweł Niewiadomski uzasadniał podczas konferencji prasowej zwiększone zainteresowanie Polaków wyjazdami z biurami podróży.
Prezentowany podczas spotkania raport PIT obejmuje dane ze sprzedaży wyjazdów na dzień 16 sierpnia.Pod uwagę wzięto rezerwacje obejmujące wyjazdy między 28 kwietnia (początek sezonu letniego) a 31 sierpnia tego roku. Jak zapewniał Niewiadomski, raport nie rości sobie pretensji do całościowego opisania rynku turystyki wyjazdowej, lecz raczej do pokazania fotografii na koniec wakacji szkolnych. - Chodzi jedynie o wskazanie trendów, nie o ostateczne podsumowanie. Często media pytają nas o różne dane, chcieliśmy im je uprzystępnić. Nie konkurujemy z innymi raportami, na przykład Polskiego Związku Organizatorów Turystyki czy Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata - zastrzegał.
Zarazem jak podkreślała rzeczniczka PIT Marzena Markowska, PIT starał się bardzo rzetelnie przygotować informacje. Powstały one na podstawie średniej ważonej z dostarczonych przez trzy firmy danych. „Zebrane dane zostały tak przetworzone, aby reprezentowały przekrojowo polski rynek letnich podróży zorganizowanych. Ze względu na równomierny udział oferty największych polskich touroperatorów, dane są reprezentatywne dla całego rynku" - napisała w raporcie.
Co trzecia oferta turystyczna (35 procent) sprzedana przez wymienionych agentów, dotyczyła wyjazdu do Grecji. To dwa razy więcej niż do drugiego na tej liście kraju – Bułgarii (14,3 procent). Tuż za Bułgarią w rankingu popularnych kierunków uplasowała się Hiszpania (13,7 proc.), a dalej: Turcja (9,5 proc.), Egipt (7,1 proc.), Włochy (3,6 proc.) i Chorwacja (2,5 proc.).