Reklama
Rozwiń
Reklama

Za rok Malaysian Airlines jak nowe

Państwowy inwestor kontrolujący Malaysian Airlines zapowiedział ogłoszenie przez rząd planu restrukturyzacji tej linii, której sytuacja gwałtownie pogorszyła się po utracie samolotu MH370

Publikacja: 10.06.2014 16:04

Za rok Malaysian Airlines jak nowe

Foto: Bloomberg

- Malaysian Airlines ma szczególnego udziałowca, którym jest rząd - oświadczył dyrektor generalny funduszu inwestycyjnego Khazanah Azman Mokhtar, właściciela 69 proc. udziałów.

- Myślę, że to on podejmie ostateczną decyzję, a naszą rolą jest doradzanie, co należy zrobić - dodał na spotkaniu z dziennikarzami na marginesie konferencji inwestycyjnej w Kuala Lumpur. Powiedział, że rządowi bardzo zależy na sformułowaniu planu odrodzenia linii w ciągu roku, bo w tym czasie wyczerpie ona swe zasoby gotówki przewidzianej na działalność.

Przewoźnik ponosił straty w ostatnich 3 latach z powodu ostrej konkurencji miejscowej i na długich trasach. W I kwartale miał najgorszy bilans od 2 lat, bo załamała się sprzedaż biletów po utracie 8 marca samolotu lot MH370.

Od tamtej pory akcje przewoźnika staniały o 28 procent, zaufanie inwestorów osłabło wraz ze spadkiem liczby lotów i z powodu niepewności, jak Khazanah i rząd zamierzają ratować przewoźnika. Jego wartość rynkowa stopniała o 85 proc. w ciągu 5 lat do 3 mld ringgitów (937 mln dolarów), podczas gdy malezyjskiego rynku wzrosła o niemal 80 procent.

Na konferencji Azman stwierdził, że jakikolwiek plan sanacji musi uwzględnić wydajność przewoźnika, konkurencję z jaką ma do czynienia na arenie międzynarodowej i kwestię kierownictwa. Nie wdawał się w szczegóły.

Reklama
Reklama

Linia i jej główni udziałowcy prowadzą z bankami rozmowy o strategicznej przebudowie, która może obejmować sprzedaż części udziałów w jednostce technicznej i unowocześnienie starzejącej się floty. Opory silnego związku zawodowego wobec wcześniejszych prób restrukturyzacji przeszkodziły w realizacji planu obniżenia kosztów i zwiększenia konkurencyjności względem szybko rosnących w siłę tanich linii w rodzaju Air Asia.

Khazanah usiłował w 2012 r. zmniejszyć swój stan posiadania poprzez umowę z Air Asia o zamianie akcjami, ale głównemu związkowi zawodowemu udało się zablokować to posunięcie, pozwalające związać się z linią mającą doświadczenie w agresywnym konkurowaniu.

- Malaysian Airlines ma szczególnego udziałowca, którym jest rząd - oświadczył dyrektor generalny funduszu inwestycyjnego Khazanah Azman Mokhtar, właściciela 69 proc. udziałów.

- Myślę, że to on podejmie ostateczną decyzję, a naszą rolą jest doradzanie, co należy zrobić - dodał na spotkaniu z dziennikarzami na marginesie konferencji inwestycyjnej w Kuala Lumpur. Powiedział, że rządowi bardzo zależy na sformułowaniu planu odrodzenia linii w ciągu roku, bo w tym czasie wyczerpie ona swe zasoby gotówki przewidzianej na działalność.

Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Turystyka
Dolina Sanu i Wisły: pięć perełek, które zaskakują
Turystyka
Wizz Air uruchamia nowe połączenie. Popularny kurort dostępny bezpośrednio z Warszawy
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Turystyka
Kruche imperium „Królowej Zakopanego”
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama