Za rok Malaysian Airlines jak nowe

Państwowy inwestor kontrolujący Malaysian Airlines zapowiedział ogłoszenie przez rząd planu restrukturyzacji tej linii, której sytuacja gwałtownie pogorszyła się po utracie samolotu MH370

Publikacja: 10.06.2014 16:04

Za rok Malaysian Airlines jak nowe

Foto: Bloomberg

- Malaysian Airlines ma szczególnego udziałowca, którym jest rząd - oświadczył dyrektor generalny funduszu inwestycyjnego Khazanah Azman Mokhtar, właściciela 69 proc. udziałów.

- Myślę, że to on podejmie ostateczną decyzję, a naszą rolą jest doradzanie, co należy zrobić - dodał na spotkaniu z dziennikarzami na marginesie konferencji inwestycyjnej w Kuala Lumpur. Powiedział, że rządowi bardzo zależy na sformułowaniu planu odrodzenia linii w ciągu roku, bo w tym czasie wyczerpie ona swe zasoby gotówki przewidzianej na działalność.

Przewoźnik ponosił straty w ostatnich 3 latach z powodu ostrej konkurencji miejscowej i na długich trasach. W I kwartale miał najgorszy bilans od 2 lat, bo załamała się sprzedaż biletów po utracie 8 marca samolotu lot MH370.

Od tamtej pory akcje przewoźnika staniały o 28 procent, zaufanie inwestorów osłabło wraz ze spadkiem liczby lotów i z powodu niepewności, jak Khazanah i rząd zamierzają ratować przewoźnika. Jego wartość rynkowa stopniała o 85 proc. w ciągu 5 lat do 3 mld ringgitów (937 mln dolarów), podczas gdy malezyjskiego rynku wzrosła o niemal 80 procent.

Na konferencji Azman stwierdził, że jakikolwiek plan sanacji musi uwzględnić wydajność przewoźnika, konkurencję z jaką ma do czynienia na arenie międzynarodowej i kwestię kierownictwa. Nie wdawał się w szczegóły.

Linia i jej główni udziałowcy prowadzą z bankami rozmowy o strategicznej przebudowie, która może obejmować sprzedaż części udziałów w jednostce technicznej i unowocześnienie starzejącej się floty. Opory silnego związku zawodowego wobec wcześniejszych prób restrukturyzacji przeszkodziły w realizacji planu obniżenia kosztów i zwiększenia konkurencyjności względem szybko rosnących w siłę tanich linii w rodzaju Air Asia.

Khazanah usiłował w 2012 r. zmniejszyć swój stan posiadania poprzez umowę z Air Asia o zamianie akcjami, ale głównemu związkowi zawodowemu udało się zablokować to posunięcie, pozwalające związać się z linią mającą doświadczenie w agresywnym konkurowaniu.

- Malaysian Airlines ma szczególnego udziałowca, którym jest rząd - oświadczył dyrektor generalny funduszu inwestycyjnego Khazanah Azman Mokhtar, właściciela 69 proc. udziałów.

- Myślę, że to on podejmie ostateczną decyzję, a naszą rolą jest doradzanie, co należy zrobić - dodał na spotkaniu z dziennikarzami na marginesie konferencji inwestycyjnej w Kuala Lumpur. Powiedział, że rządowi bardzo zależy na sformułowaniu planu odrodzenia linii w ciągu roku, bo w tym czasie wyczerpie ona swe zasoby gotówki przewidzianej na działalność.

Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy
Turystyka
Sun & Fun - stara marka, nowy właściciel
Materiał Promocyjny
Nowe miejsce spotkań dla biznesu i kultury w Krakowie. W kwietniu otwarcie unikalnego konceptu Stradom House
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Turystyka
Travelbay - polski startup, który wkrótce podbije Europę
Turystyka
Prezes Portów Lotniczych: Biura podróży muszą się wynieść z Lotniska Chopina