Ogłoszenie w sobotę nowych gospodarczych propozycji przez Prawo i Sprawiedliwość to inicjatywa „określana przez ekonomistów jako stymulacja fiskalna gospodarki mająca przeciwdziałać negatywnemu wpływowi globalnego spowolnienia gospodarczego na krajową ekonomię". To wydarzenie może mieć istotny wpływ na koniunkturę w turystyce wyjazdowej - ocenia prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej w swoim najnowszym, cotygodniowym materiale. Nie ciągnie jednak tematu, lecz obiecuje wrócić do niego w kolejnych analizach.
Tymczasem nawiązuje do tematu poruszanego wcześniej przebiegu dynamiki sprzedaży wycieczek lotniczych w sezonie 2015/2016 na tle przebiegu „syntetycznego wskaźnika konsumenckiego będącego połączeniem wyników badań nastrojów konsumenckich prowadzonych przez Kantar Public i przez GUS".
Jak pisze, jeden z czytelników zainteresował się różnicą między [realną] dynamiką sprzedaży a dynamiką sprzedaży, jaką pokazywały raporty Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, powstające na podstawie danych z systemu rezerwacyjnego MerlinX. I wyjaśnia, że „przebieg dynamiki sprzedaży wycieczek dotyczy sprzedaży całej branży, czyli również części nieuwzględnianej w raportach, a zwłaszcza części lub całości sprzedaży biur Rainbow i TUI Poland". Ta ostatnia w pierwszej połowie sezonu jest dość wyraźnie większa od tej z raportów.

Dla lepszego zilustrowania problemu autor przedstawia dane skumulowanej sprzedaży lata z giełdowych raportów biura Rainbow i dane o sprzedaży skumulowanej z raportów PZOT w tych samych terminach.