Amadeus: Podróże służbowe wciąż niedoceniane

40 procent firm w Polsce nie ma procedur organizacji delegacji. Polskie firmy najrzadziej wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej, korzystają też z nowoczesnych technologii do rezerwacji podróży – podaje Amadeus

Publikacja: 19.05.2017 09:33

Amadeus: Podróże służbowe wciąż niedoceniane

Foto: materiały prasowe

Badanie „Organizacja i zarządzanie podróżami służbowymi” przeprowadzone zostało wśród średnich i dużych firm w drugiej połowie 2016 roku w sześciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej: w Polsce, Czechach, na Litwie, Łotwie, Słowacji i Węgrzech.

Jak na tle innych krajów regionu plasuje się Polska? Zdaniem ekspertów Amadeusa podróże służbowe nadal stanowią niedoceniany aspekt działalności operacyjnej polskich firm. Przedsiębiorstwa często postrzegają podróże służbowe jedynie jako konieczny do poniesienia koszt, a nie inwestycję. Być może z tego powodu zarządzanie tym obszarem jest często nieuporządkowane, a pracownicy pozostawieni sami sobie, jeśli chodzi o organizowanie wyjazdu.

Amadeus podaje, że polityka podróży, czyli zestaw reguł dotyczących zamawiania usług związanych z delegacjami, obowiązuje w 57 procent polskich firm i w 62 procent firm w Europie Środkowo-Wschodniej. Politykę podróży wprowadzają przede wszystkim największe firmy oraz te, w których wyjazdy służbowe stanowią ważny aspekt działalności.

Polskie firmy najrzadziej z całej Europy Środkowo-Wschodniej korzystają też z rozwiązań informatycznych do rezerwacji podróży służbowych (28 procent wobec średnio 43 procent w krajach regionu). W Polskich firmach istnieją również rozbieżności w stosowanych i preferowanych formach płatności za podróże służbowe. W porównaniu z innymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej, w Polsce o wiele częściej niż w innych krajach (25 procent wobec 9 procent), to pracownicy płacą za podróż własną kartą, a potem rozliczają się z firmą. Preferowana forma płatności to przede wszystkim przelew.

Zdaniem autorów badania firmy bez procedur organizacji delegacji nie wykorzystują okazji do oszczędności, jakie stwarza np. związanie się umową z jedną, określoną siecią hoteli czy linią lotniczą i korzystanie ze zniżek korporacyjnych.

53 procent przebadanych przedsiębiorstw oczekuje zwiększenia przestrzegania przez pracowników zasad polityki podróży i zmniejszenia obciążenia formalnościami. Eksperci Amadeusa podają,że tam, gdzie zmiany zostały wprowadzone (określono politykę podróży i wdrożono specjalne program informatyczne) satysfakcja z zarządzania i organizacji podróży służbowych jest najwyższa.

Autorzy raportu zaznaczają, że polskie firmy, o wiele częściej niż przedsiębiorstwa w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej (42 procent wobec 28 procent), oczekują oszczędności w obszarze podróży służbowych w 2017 roku. W co trzeciej firmie wyniosą one ponad 10 procent. Większość badanych organizacji i instytucji jest też otwarta na wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych i zlecenie organizacji i zarządzania podróżami służbowymi zewnętrznej firmie (72 procent)

– Mimo postępu technologicznego, który obejmuje także sferę kontaktów służbowych, podróże biznesowe, dające możliwość bezpośrednich spotkań i zacieśniania relacji z partnerami, nadal stanowią istotny aspekt działalności firm i osiągania przez nie sukcesów – ocenia, cytowany w komunikacie prasowym, Paweł Rek, dyrektor generalny Amadeus Polska, i dyrektor regionalny Amadeusa na Europę Środkową.

Na zlecenie firmy Amadeus badanie zostało zrealizowane w drugiej połowie 2016 roku przez agencją badawczą Kantar TNS. Badanie telefoniczne (CATI) zostało przeprowadzone w firmach z krajów Europy Środkowo-Wschodniej: Polski, Czech, Rumunii, Węgier, Litwy i Łotwy. Próba objęła 1000 firm i instytucji zatrudniających powyżej 50 pracowników, wydających min. 50 tysięcy euro na delegacje lub realizujących minimum 250 podróży służbowych rocznie. Respondentami byli pracownicy firm odpowiedzialni za organizację i zarządzanie podróżami służbowymi lub osoby, które w danej firmie zostały wskazane jako najlepiej zorientowane w tym temacie. Ankieta została przeprowadzona wśród takich sektorów jak: produkcja (42 procent), usługi (24 procent), administracja (21 procent) i handel (13 procent). 61 procent ankietowanych stanowili pracownicy firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników, 31 procent – firm zatrudniających od 250 do 999 pracowników, natomiast 8 procent badanych – instytucji zatrudniających powyżej 1000 osób.

Badanie „Organizacja i zarządzanie podróżami służbowymi” przeprowadzone zostało wśród średnich i dużych firm w drugiej połowie 2016 roku w sześciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej: w Polsce, Czechach, na Litwie, Łotwie, Słowacji i Węgrzech.

Jak na tle innych krajów regionu plasuje się Polska? Zdaniem ekspertów Amadeusa podróże służbowe nadal stanowią niedoceniany aspekt działalności operacyjnej polskich firm. Przedsiębiorstwa często postrzegają podróże służbowe jedynie jako konieczny do poniesienia koszt, a nie inwestycję. Być może z tego powodu zarządzanie tym obszarem jest często nieuporządkowane, a pracownicy pozostawieni sami sobie, jeśli chodzi o organizowanie wyjazdu.

Pozostało 82% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Selfie w hiszpańskim zabytku? Już można robić, ale nie bez ograniczeń
Zanim Wyjedziesz
Obcokrajowcy zalewają Malagę. Mieszkańcy mają dość. „Śmierdzi turystą”
Zanim Wyjedziesz
Internet w telefonie na wakacjach za granicą już nie taki drogi - dzięki karcie eSIM
Zanim Wyjedziesz
Najpiękniejsze zabytkowe domy dla turystów - szukaj ich na Dolnym Śląsku i Roztoczu
Zanim Wyjedziesz
Najlepsze targi z lokalnym jedzeniem na świecie? Jeden znajduje się w Polsce