Brytyjscy turyści oszukani na 7 milionów funtów

Bloomberg

Oszuści, którzy podawali się za przedsiębiorców turystycznych, wyłudzili w zeszłym roku od brytyjskich turystów ponad 7 milionów funtów

Jak co roku brytyjska organizacja branżowa ABTA, centrum zgłaszania wyłudzeń i oszustw Action Fraud oraz fundacja Get Safe Online połączyły siły, by na progu sezonu letniego ostrzec turystów przed nieuczciwymi sprzedawcami ofert turystycznych.

Jak wynika z raportu przygotowanego przez Action Fraud i Krajowe Biuro ds. Oszustw (National Fraud Intelligence Bureau), w zeszłym roku szkodę zgłosiło ponad 5 tysięcy osób – jej łączna wartość to nieco ponad 7 milionów funtów, czyli średnio 1,38 tysiąca na osobę. Dla porównania rok wcześniej skargę wniosło 4,4 tysiąca osób, których straty wyniosły 6,7 miliona funtów. W rzeczywistości liczby te mogą być jeszcze wyższe, bo nie wszyscy poszkodowani zgłaszają, że padli ofiarą przestępstwa.

Zobacz też: „ABTA: Nie daj się oszukać w sieci”.

Szef ABTA Mark Tanzer mówi, że organizacja, którą kieruje, z bliska obserwuje skutki tych sytuacji. – Koszty nie ograniczają się tylko do kwestii finansowych, ale wywołują też silne emocje. Oszuści w precyzyjny sposób wybierają kierunki i okresy wzmożonego popytu przy ograniczonej podaży, kiedy ludzie szukają dobrych okazji. Ponieważ wiele osób dowiaduje się, że padło ich ofiarą tuż przed wyjazdem lub nawet na miejscu, znalezienie alternatywy może być trudne i drogie – dodaje.

Tony Neate z Get Safe Online podkreśla, że choć liczba oszustw rośnie, klienci nie powinni rezygnować z rezerwowania wyjazdów przez internet. Wystarczy dobrze przyjrzeć się stronom i zwrócić uwagę na niewielkie zmiany w ich wyglądzie, by ochronić się przed cyberprzestępcami. I choć opinie innych klientów są ważne, to nie należy ich przeceniać.

Warto korzystać z usług firm należących do organizacji branżowych, nie wpłacać pieniędzy na konta osób prywatnych, nawet jeśli dzięki temu ma się otrzymać zniżkę. Dobrym sposobem jest też rozliczanie się kartą kredytową, ale przede wszystkim nie wolno podejmować decyzji pod wpływem chwili, zwłaszcza jeśli coś wzbudza podejrzenia. Autorzy kampanii zalecają też, by sprawdzać warunki podróżowania, rachunki, faktury, a w przypadku podejrzanych sytuacji kontaktować się z Action Fraud.

Czytaj też: „Wycieczki szkolne pod nadzorem branży turystycznej”.

W 2018 roku pracownicy Action Fraud przyjęli ponad 5 tysięcy zgłoszeń. Najczęściej podróżni byli oszukiwani przy zakupie biletów lotniczych (53 procent), zarówno do miejsc typowo wakacyjnych, jak i miast w Afryce i Indiach, gdzie wybierali się w odwiedziny do krewnych i znajomych. Na drugim miejscu znalazło się zakwaterowanie (25 procent), przy czym w dużej mierze chodziło o wynajem luksusowych willi, najczęściej we Francji i w Hiszpanii. Część z tych obiektów rzeczywiście istnieje – oszuści sprzedawali je, ale nie zakładali rezerwacji. Na trzecim miejscu znalazły się pielgrzymki muzułmanów – tu średnia strata wyniosła prawie 10 tysięcy funtów na sprawę.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Deszcze zagoniły turystów do biur podróży

Długotrwałe deszcze i niskie ceny – to prawdopodobnie dwie bezpośrednie przyczyny dużego wzrostu sprzedaży ...

Wakacje u szczęśliwych sąsiadów

Aby poczuć atmosferę miejsc odwiedzanych przez piękną policjantkę Sagę Norén i inspektora Martina Rohde’a, ...

Transavia połączy Kraków z Eindhoven

Holenderskie tanie linie lotnicze Transavia otworzą w następnym sezonie zimowym nowe połączenie pomiędzy Krakowem ...

Pochylnia Kanału Elbląskiego czeka na remont

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku rozstrzygnął przetarg na naprawę mechanizmów pochylni Kanału Elbląskiego. ...

Wizy do Indii tanieją

Indie obniżyły ceny wiz turystycznych wydawanych elektronicznie. Ich koszt zależeć ma także od terminu ...

Nagroda dla turystycznego bloga „Grecja na żywo”

„Grecja na żywo”, blog tworzony przez pracowników Grecosa, ponownie w gronie laureat konkursu Power ...