Wypożyczalnie samochodów wreszcie szanują prawa klientów

Wiodące wypożyczalnie samochodów wprowadziły zapewniają lepszą ochronę praw konsumentów. To efekt działań Komisji Europejskiej i krajowych urzędów ochrony konsumentów

Publikacja: 20.01.2017 06:41

Wypożyczalnie samochodów wreszcie szanują prawa klientów

Foto: Bloomberg

Według KE w ubiegłym roku do Europejskich Centrów Konsumenckich wpłynęło ponad dwa tysiące skarg na wypożyczalnie samochodów. Klienci skarżyli się m.in., że w internecie cena wynajęcia samochodu była większa niż na miejscu.

W odpowiedzi na znaczny wzrost liczby skarg Komisja Europejska i krajowe urzędy ochrony konsumentów skłoniły pięć wiodących wypożyczalni samochodów – Avis, Europcar, Enterprise, Hertz i Sixt – do zmiany nieuczciwych praktyk handlowych. Teraz są one zgodne z unijnymi przepisami o ochronie konsumentów.

Zmiany te mają zapewniać, że łączna cena wynajmu samochodu będzie zawierać wszystkie obowiązkowe opłaty. Jeżeli na przykład zgodnie z przepisami danego państwa opony zimowe są obowiązkowe, ich cena będzie zawarta w cenie podstawowej.

Najważniejsze usługi związane z wynajęciem samochodu mają być opisane prostym językiem. Konsumenci otrzymają jasne informacje np. na temat stanu licznika, zasad dotyczących rozliczania paliwa, anulowania rezerwacji, czy wniesienia kaucji.

Wypożyczalnie mają też udzielać jasnych informacji, co obejmuje ubezpieczenie zawarte w podstawowej cenie wynajmu, a także na temat ubezpieczenia dodatkowego, które nie jest obowiązkowe, ale w wypadku szkody zmniejsza należność, jaką pokryć ma klient.

Konsumenci zawsze będą mieli także do wyboru możliwość wynajęcia i zwrócenia samochodu z pełnym bakiem.

W przypadku szkody mają obowiązywać jasne procedury kontrolowania auta. Zanim wypożyczalnia pobierze opłatę za naprawę, klient będzie musiał dostać uzasadnienie i dowody, że szkoda zaistniała. Będzie także miał możliwość zakwestionowania szkody przed uiszczeniem opłaty.

– To ważny dzień dla europejskich konsumentów. Zagwarantowaliśmy, że w całej UE – bez względu na miejsce – można wynająć samochód i liczyć na uczciwe traktowanie. Konsumenci w całej Europie mogą teraz korzystać z lepszej ochrony – oceniła unijna komisarz sprawiedliwości i praw konsumentów Vera Jourova.

Według KE w ubiegłym roku do Europejskich Centrów Konsumenckich wpłynęło ponad dwa tysiące skarg na wypożyczalnie samochodów. Klienci skarżyli się m.in., że w internecie cena wynajęcia samochodu była większa niż na miejscu.

W odpowiedzi na znaczny wzrost liczby skarg Komisja Europejska i krajowe urzędy ochrony konsumentów skłoniły pięć wiodących wypożyczalni samochodów – Avis, Europcar, Enterprise, Hertz i Sixt – do zmiany nieuczciwych praktyk handlowych. Teraz są one zgodne z unijnymi przepisami o ochronie konsumentów.

Zanim Wyjedziesz
Pekin: Turyści z 12 krajów nie potrzebują wiz do Chin. Czy Polska jest na liście?
Zanim Wyjedziesz
Słynna grecka plaża, o zobaczeniu której marzą turyści, pozostanie zamknięta
Zanim Wyjedziesz
W Egipcie powstaje nowy projekt turystyczny. „Zwiększy atrakcyjność Szarm el-Szejk”
Zanim Wyjedziesz
Turecki kurort ma problem. Chmary nachalnych sprzedawców atakują turystów
Zanim Wyjedziesz
Włoska firma radzi: City break po sezonie? Najtaniej jest w polskim mieście