Według KE w ubiegłym roku do Europejskich Centrów Konsumenckich wpłynęło ponad dwa tysiące skarg na wypożyczalnie samochodów. Klienci skarżyli się m.in., że w internecie cena wynajęcia samochodu była większa niż na miejscu.
W odpowiedzi na znaczny wzrost liczby skarg Komisja Europejska i krajowe urzędy ochrony konsumentów skłoniły pięć wiodących wypożyczalni samochodów – Avis, Europcar, Enterprise, Hertz i Sixt – do zmiany nieuczciwych praktyk handlowych. Teraz są one zgodne z unijnymi przepisami o ochronie konsumentów.
Zmiany te mają zapewniać, że łączna cena wynajmu samochodu będzie zawierać wszystkie obowiązkowe opłaty. Jeżeli na przykład zgodnie z przepisami danego państwa opony zimowe są obowiązkowe, ich cena będzie zawarta w cenie podstawowej.
Najważniejsze usługi związane z wynajęciem samochodu mają być opisane prostym językiem. Konsumenci otrzymają jasne informacje np. na temat stanu licznika, zasad dotyczących rozliczania paliwa, anulowania rezerwacji, czy wniesienia kaucji.
Wypożyczalnie mają też udzielać jasnych informacji, co obejmuje ubezpieczenie zawarte w podstawowej cenie wynajmu, a także na temat ubezpieczenia dodatkowego, które nie jest obowiązkowe, ale w wypadku szkody zmniejsza należność, jaką pokryć ma klient.