Pochylnia Kanału Elbląskiego czeka na remont

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku rozstrzygnął przetarg na naprawę mechanizmów pochylni Kanału Elbląskiego. Usterki, które uwidoczniły się od czasu ostatniej rewitalizacji, mają być usunięte przed sezonem żeglugowym

Publikacja: 27.02.2017 09:22

Pochylnia Kanału Elbląskiego czeka na remont

Foto: Wikipedia

W przetargu jako najkorzystniejszą wybrano ofertę firmy, która zaproponowała cenę ponad 612 tysięcy złotych. Naprawa mechanizmów pochylni ma objąć m.in. nieszczelne skrzynie wodne i zawory główne, spowodowane korozją dziury na łopatach koła wodnego w Buczyńcu i doraźne zabezpieczenie wózków do przeciągania jednostek pływających.

Jak podaje rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz, umowa z wyłonionym w przetargu wykonawcą zostanie podpisana w najbliższym czasie. Prace mają być przeprowadzone i zakończone przed rozpoczęciem tegorocznego sezonu żeglugowego, czyli najpóźniej do 27 kwietnia.

Istniejący od ponad 150 lat Kanał Elbląski przeszedł niedawno gruntową rewitalizację. Zakończyła się ona w maju 2015 roku i objęła również infrastrukturę techniczną pięciu zabytkowych pochylni.

Według rzecznika wykonane wówczas prace „zostały odebrane jako przeprowadzone prawidłowo”. Jak przyznał, od dopuszczenia pochylni do użytku minęły dwa sezony żeglugowe, w trakcie których uwidoczniły się wady i usterki elementów mechanizmów. Dodał, że były one zgłaszane wykonawcy w ramach gwarancji.

Pinkiewicz zaznacza, że prace wykonane podczas rewitalizacji mają pięcioletnią gwarancję. Jego zdaniem w trakcie realizacji zgłoszeń gwarancyjnych RZGW w Gdańsku wyznaczył ostateczny termin usunięcia wad na 31 grudnia 2016 roku. – Ponieważ do tego momentu wykonawca napraw nie dokonał, zmuszeni byliśmy znaleźć wykonawstwo zastępcze. W tym celu został ogłoszony przetarg – wyjaśnia.

W ocenie rzecznika w ostatecznym rozrachunku za prace gwarancyjne zapłaci ten, kto udzielił gwarancji, czyli wykonawca rewitalizacji. – Stoimy na stanowisku, że gwarant musi wywiązać się ze swoich obowiązków – podkreśla.

Zbudowany w latach 1844-60 Kanał Elbląski łączy jeziora zachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym. Jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem – w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Statki i jachty, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne.

W ramach rewitalizacji wyremontowano pochylnie i śluzy, wzmocniono brzegi, pogłębiono niektóre odcinki i wykonano inne prace związane z funkcjonowaniem i bezpieczeństwem żeglugi. Inwestycja kosztowała ok. 111 mln złotych, z czego ponad 48 mln złotych stanowiło dofinansowanie z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. W zeszłym roku Kanał Elbląski został nagrodzony w konkursie „Zabytek Zadbany”, organizowanym przez Narodowy Instytut Dziedzictwa.

W przetargu jako najkorzystniejszą wybrano ofertę firmy, która zaproponowała cenę ponad 612 tysięcy złotych. Naprawa mechanizmów pochylni ma objąć m.in. nieszczelne skrzynie wodne i zawory główne, spowodowane korozją dziury na łopatach koła wodnego w Buczyńcu i doraźne zabezpieczenie wózków do przeciągania jednostek pływających.

Jak podaje rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz, umowa z wyłonionym w przetargu wykonawcą zostanie podpisana w najbliższym czasie. Prace mają być przeprowadzone i zakończone przed rozpoczęciem tegorocznego sezonu żeglugowego, czyli najpóźniej do 27 kwietnia.

Zanim Wyjedziesz
Paryżanie chcą zarobić na igrzyskach. Więcej mieszkań do wynajęcia
Zanim Wyjedziesz
Nowe oblicze Kairu. Stolica Egiptu chce na dłużej zatrzymać turystów
Zanim Wyjedziesz
Powodzie w Kenii. Turystów w rezerwacie Masai Mara zdejmowano z drzew
Zanim Wyjedziesz
Egipt otwiera masowo nowe hotele, restauracje i centra nurkowania. "Taka strategia"
Zanim Wyjedziesz
Najlepsze dla turystów stolice Europy. Warszawa wyprzedziła Paryż i Londyn