Niemcy silne na turystycznej mapie Europy

Niemcy utrzymały w 2016 roku pozycję drugiego najczęściej odwiedzanego przez turystów kraju w Europie. Wyprzedziła je tylko Hiszpania

Publikacja: 15.05.2017 09:55

Niemcy silne na turystycznej mapie Europy

Foto: Filip Frydrykiewicz

Jak podaje World Travel Monitor (wg. analizy wykonanej przez Instytut Badań Rynkowych IPK International), Niemcy zajmują drugie miejsce wśród najpopularniejszych w Europie celów turystycznych z 53,6 mln gości (plus 3 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym). Na pierwszym miejscu umocniła się Hiszpania z 61,9 mln podróży (wzrost o 9 procent). Na trzecim miejscu pozostaje Francja ze spadkiem 4 procent, do 37,6 mln podróży. Na kolejnych miejscach uplasowały się kolejno Włochy (36,2 mln) i Austria (27,4 mln podróży) – zauważa w swoim komunikacie Niemiecka Centrala Turystyki (DZT).

– W trudnych warunkach udało nam się obronić pozycję lidera w kategorii turystyki miejskiej i turystyki kulturalnej – komentuje cytowana w komunikacie prezes DZT Petra Hedorfer. – Na podstawie gruntownych analiz rynku, ciągłego zorientowania na klienta i biorąc pod uwagę specyfikę rynku, umacniamy świadomość naszej marki wśród turystów. Konsekwentnie wdrażamy strategię cyfryzacji.

Turyści z Azji płyną nie wszędzie równomiernie

Podróżowanie na świecie staje się coraz popularniejsze – przypomina DZT. W 2016 roku liczba turystów na świecie wzrosła o 4 procent, do 1,1 miliarda. W Azji, najdynamiczniej rosnącym pod względem turystyki regionie, zarejestrowano dwucyfrowy wzrost wewnątrzkontynentalnych podróży zagranicznych. Jednocześnie wzrost turystyki do Ameryki był z Azji jednocyfrowy. Równocześnie eksperci zanotowali stagnację w zakresie podróży do Europy.

Niemcy ze swoim wynikiem +3 procent wypadają w tym kontekście bardzo dobrze – zauważa DZT. Z 60,8 mln podróży do Niemiec 53,6 mln turystów przyjechało z innych krajów Europy, a 7,2 mln zza oceanu.

Dłuższe urlopy i turystyka miejska motorem wzrostu

Turystyka urlopowa z udziałem 55 procent we wszystkich podróżach z Europy do Niemiec pozostaje najsilniejszym segmentem rynku. Liczba wyjazdów na urlop wzrosła w 2016 roku w porównaniu z rokiem ubiegłym o 3 procent, do 29,7 miliona. Wewnątrz tego segmentu zyskuje na znaczeniu trend z lat poprzednich – dłuższe wyjazdy urlopowe z czterema i więcej noclegami wybrało 17,8 mln podróżnych (+6 procent). W wypadku krótkich urlopów zanotowano dwuprocentowy spadek do liczby 11,9 miliona. 12 mln wyjazdów do miast oznacza potężny wzrost, bo aż 23 procent w stosunku do roku poprzedniego.

Liczba wyjazdów urlopowych z pozaeuropejskich rynków źródłowych wzrosła o 1 procent, do 4,4 mln, podczas gdy segment podróży biznesowych przeżywa stagnację (wciąż 2 mln).

Jak biznes, to w Niemczech

Według IPK i World Travel Monitor w 2016 (w porównaniu z rokiem ubiegłym) spadła liczba zagranicznych podróży biznesowych w Europie o 1 procent, do 63,3 miliona. Jednocześnie w Niemczech zanotowano lekki spadek na tym rynku – z 12,8 do 12,7 mln podróży. Mimo tego Niemcy potwierdziły swoją pozycję pierwszego celu, jeśli chodzi o podróże biznesowe Europejczyków. Przy czym liczba tradycyjnych podróży służbowych spadła w 2016 roku o 2 procent. O ile w segmencie biznesowym wzrost podróży na kongresy i konferencje o 9 procent zrekompensował lekki spadek (10 procent) w podróżach na targi wystawy.

Jak zauważa DZT, coraz więcej turystów korzysta w planowaniu i rezerwowaniu wyjazdów z Internetu. Wśród Europejczyków planujących urlop w Niemczech wzrost ten wyniósł 5 punktów procentowych i osiągnął poziom 84 procent. W Ameryce nawet 88 procent turystów planując spędzić urlop w Niemczech, używa do tego sieci; z tego prawie 80 procent dokonuje rezerwacji online.

Rośnie ekonomiczne znaczenie turystyki przyjazdowej. Europejczycy wydali w Niemczech w 2016 roku 32,3 mld euro, a więc o 7 procent więcej niż rok wcześniej. Wydatki turystów zza oceanu wzrosły w tym czasie o 9 procent, do 20,2 mld euro.

Jak podaje World Travel Monitor (wg. analizy wykonanej przez Instytut Badań Rynkowych IPK International), Niemcy zajmują drugie miejsce wśród najpopularniejszych w Europie celów turystycznych z 53,6 mln gości (plus 3 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym). Na pierwszym miejscu umocniła się Hiszpania z 61,9 mln podróży (wzrost o 9 procent). Na trzecim miejscu pozostaje Francja ze spadkiem 4 procent, do 37,6 mln podróży. Na kolejnych miejscach uplasowały się kolejno Włochy (36,2 mln) i Austria (27,4 mln podróży) – zauważa w swoim komunikacie Niemiecka Centrala Turystyki (DZT).

Pozostało 85% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Gdzie turysta w wakacje nie wyda majątku? Brytyjsczycy mają swój ranking
Zanim Wyjedziesz
Strefa buforowa przy granicy zacznie obowiązywać w czwartek. Nie zaszkodzi turystyce?
Zanim Wyjedziesz
Zdrożały unijne wizy. Kto chce przyjechać do strefy Schengen, płaci więcej
Zanim Wyjedziesz
Polacy na Malcie trzecią nacją tursytów. Wypoczywają, zwiedzają i... się uczą
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Zanim Wyjedziesz
A może by tak zwiedzić Portugalię? Całą, na piechotę? W nagrodę „pakiet wrażeń”
Zanim Wyjedziesz
Turyści w Grecji zyskali asystenta. Pomoże w zwiedzaniu i ewakuacji w razie pożaru