To jedna ze zmian uchwalonej 2 grudnia przez Sejm nowelizacji ustawy „o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych”. Ustawa czeka jeszcze tylko na podpis Prezydenta – informuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.
Zarówno TFP, jak i TFG, są obsługiwane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Nowe przepisy przewidują, że składki na TFP będą zwracane przedsiębiorcom, gdy będzie on wykreślony z rejestru organizatorów turystyki, gdy zapłaci zbyt dużo, albo gdy wpłaci pieniądze, chociaz nie ma takiego obowiązku.
Przedsiębiorca może wystąpić o zwrot składek nie później niż 14 dni od dnia, w którym decyzja o wykreśleniu z rejestru stała się ostateczna, a wypadku wpłaty wyższej niż wysokość zobowiązania, albo dokonanej przez podmiot niezobowiązany względem TFP, termin ten wynosi 30 dni. Przedsiębiorcy zyskują również możliwość zarachowania wpłaconych składek na TFP na poczet następnych należnych do przekazania.
Te zmiany postulowała branża turystyczna, pierwotnie ustawa nie przewidywała, co robić w opisanych sytuacjach. Szczególnie touroperatorom zależało, żeby była jasna sytuacja, co do składek nadpłaconych.
TFP gromadzi środki przeznaczone na pomoc, z której bedą mogli skorzystać touroperatorzy w nadzwyczajnych sytuacjach. Na przykład, jeśli w wyniku jakichś katastrof staną przed koniecznością zwrócenia klientom dużej liczby zaliczek i wpłat za niezrealizowane imprezy. Tak jak to miało miejsce, kiedy epidemia covidu sparaliżowała ruch turystyczny.