Grupa TUI: Poprawiamy wyniki i odkładamy pieniądze na spłatę długu

Lepsze przychody, więcej gości, ale też nadal utrzymująca się strata netto – Grupa TUI podsumowała wyniki pierwszego kwartału roku obrachunkowego 2022. Prezes firmy zakłada, że sezon letni nie będzie się już wiele różnił od tego sprzed pandemii.

Publikacja: 08.02.2022 10:23

Prezes Grupy TUI Fritz Joussen zapowiada, że sezon 2022 będzie tylko niewiele gorszy od tego sprzed

Prezes Grupy TUI Fritz Joussen zapowiada, że sezon 2022 będzie tylko niewiele gorszy od tego sprzed pandemii

Foto: Bloomberg

W pierwszym kwartale bieżącego roku rozliczeniowego, który w Grupie TUI rozpoczął się 1 października 2021 roku a zakończy 30 września 2022 roku, z usług firmy skorzystało czterokrotnie więcej gości niż przed rokiem. To pozwoliło zwiększyć przychody pięć razy, do 2,37 miliarda euro. Najlepszy wynik zanotował segment „hotele i resorty” – tu zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 61,1 miliona euro wobec minus 95,6 miliona przed rokiem. Średnia cena pokoju wzrosła licząc rok do roku o 12 euro, do 72 euro.

Czytaj więcej

Betlej: TUI Poland ujawnia, ile kosztowała go pandemia

W pozostałych segmentach w dalszym ciągu widoczne są straty – dla „rynków i linii lotniczych”, czyli tej części działalności Grupy TUI, która obejmuje touroperatorów i przewoźników lotniczych, skumulowana strata operacyjna to 259 milionów euro. W regionie centralnym, do którego należą Niemcy, Polska, Szwajcaria i Austria, jest to minus 55 milionów euro (przed rokiem strata wynosiła 149,4 miliona euro).

Sytuacja poprawiła się też w rejsach wycieczkowych. W analizowanym okresie po morzach i oceanach pływało 14 z 16 statków z floty należącej do Grupy TUI, dla porównania - rok temu służyło pięć z 15. W rezultacie liczba dni/pasażerów wzrosła czterokrotnie, do miliona. EBIT segmentu poprawił się do minus 32 mln euro (rok temu wynosił minus 98 mln euro).

Także TUI Musement (sprzedaż wycieczek, biletów do atrakcji turystycznych i usług dodatkowych) zmniejszył kwartalną stratę sezonową – strata operacyjna wyniosła 13 milionów euro wobec 33 milionów euro przed rokiem. W ciągu trzech pierwszych miesięcy tego roku firma sprzedała 1,1 miliona wycieczek dodatkowych i atrakcji oraz 3,3 miliona transferów, czyli trzy razy więcej niż rok wcześniej.

Koncern szacuje, że w sezonie zimowym zrealizuje między 60 a 80 procent przedpandemicznej wielkości programu. Dotąd udało mu się pozyskać 2,3 miliona klientów, a turyści przeciętnie płacili o 15 procent więcej niż przed rokiem.

Widać też, że popyt na wyjazdy rośnie, choć w dalszym ciągu utrzymuje się trend do zamawiania wycieczek w ostatniej chwili – komentuje firma w komunikacie. Średnia cena notowana w sprzedaży wyjazdów na lato jest jednak o 22 procent większa niż rok wcześniej, co wynika z większej gotowości klientów do rezerwowania hoteli lepszej kategorii lub pokojów o wyższym standardzie.

Czytaj więcej

TUI Deutschland redukuje dział podróży służbowych. „Długo się nie odrodzą”

Do 30 stycznia wyjazd na lato zarezerwowało 3,5 miliona klientów, co odpowiada około 72 procentom poziomu ze sprzedaży trzy lata temu. Zdaniem cytowanego w komunikacie prezesa Grupy TUI Fritza Joussena sezon będzie bardzo zbliżony wynikiem do tego z roku 2019. Rosnący popyt widać na wszystkich rynkach, na których działają biura podróży TUI.

Firma poinformowała również, że 4 lutego 2022 roku posiadała środki pieniężne i ich ekwiwalenty w wysokości 3,3 miliarda euro. Dzięki drugiemu podwyższeniu kapitału o 1,1 miliarda euro, kapitał własny TUI AG wzrósł pro forma z 3 miliardów do ponad 4 miliardów euro. Zgodnie z założeniami, roczne oszczędności począwszy od 2023 roku mają wynieść 400 mln euro. 1 kwietnia koncern zamierza zwrócić 700 milionów euro z pożyczki zaciągniętej w skarbie państwa. Jego zadłużenie netto na 31 grudnia 2021 roku wynosiło 5,07 miliarda euro.

W pierwszym kwartale bieżącego roku rozliczeniowego, który w Grupie TUI rozpoczął się 1 października 2021 roku a zakończy 30 września 2022 roku, z usług firmy skorzystało czterokrotnie więcej gości niż przed rokiem. To pozwoliło zwiększyć przychody pięć razy, do 2,37 miliarda euro. Najlepszy wynik zanotował segment „hotele i resorty” – tu zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 61,1 miliona euro wobec minus 95,6 miliona przed rokiem. Średnia cena pokoju wzrosła licząc rok do roku o 12 euro, do 72 euro.

Pozostało 87% artykułu
Biura Podróży
Za dużo turystów? Biura podróży mają z tym problem
Biura Podróży
TUI organizuje się na nowo. Cel: więcej klientów, produktów, usług i kierunków
Biura Podróży
PIT: Turystyczny Fundusz Pomocowy zamiast pożyczać pieniądze będzie je wypłacać
Biura Podróży
Prezes PIT: Ceny wycieczek mogą się dynamicznie zmieniać. Potwierdził to sąd
Biura Podróży
Fostertravel.pl: Touroperatorzy wiedzą, że mogą na nas polegać, to buduje zaufanie