Ustawę o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców opublikowano 26 października. Termin rozpoczęcia spłacania rat do TFZ został przesunięty w niej z 31 grudnia 2021 roku na 31 grudnia 2022 roku (zastosowano działanie prawa wstecz). Kolejne raty mają być spłacane do 21. dnia każdego kolejnego miesiąca, począwszy od stycznia 2023 roku.
Zmiana terminu nie dotyczy jednak wszystkich organizatorów turystyki, lecz tylko tych, którzy nie odzyskali jeszcze w biznesie ruchu sprzed pandemii i liczba ich klientów w okresie styczeń-grudzień 2021 roku wyniosła 40 procent lub mniej w porównaniu z okresem styczeń-grudzień 2019 roku.
Czytaj więcej
Po pierwszych siedmiu miesiącach tego roku pojawiła się pierwsza nadwyżka klientów w biurach podróży, w porównaniu z rokiem 2019. O 1,5 procent więcej wykupiło wyjazd czarterem – pokazują dane Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.
Jak wyjaśnia członek zarządu Ubezpieczeniowego Fundusz Gwarancyjnego odpowiedzialny za TFG Marek Niechciał, przedsiębiorcy spełniający te kryteria dostaną nowy harmonogram spłat. Terminy w nim będą przesunięte zgodnie z nowymi wytycznymi, a odsetki "naliczone w związku z nieterminową spłatą rat w ramach dotychczas obowiązujących przepisów będą podlegały anulowaniu, a uiszczone do tej pory wpłaty zostaną w całości zaliczone na poczet spłaty rat zgodnie z nowym harmonogramem".
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) obsługiwał wypłaty w ramach Turystycznego Funduszu Zwrotów, które stanowiły pomoc ze środków publicznych udzieloną organizatorom turystyki w związku z odwołaniem imprez z powodu pandemii. Wartość wypłat z TFZ wyniosła w sumie ponad 226 milionów złotych, a z pożyczki skorzystało około 200 firm.