Spór Itaki z Wakacje.pl: Kiedy integracja systemów rezerwacyjnych?

Nie milknie spór między największym polskim touroperatorem, Itaką, a największym w kraju agentem turystycznym, siecią Wakacje.pl. Chodzi o przebieg trwającego od dwóch lat, ale wciąż niezakończonego, procesu integrowania systemów rezerwacyjnych obu firm. Otrzymaliśmy nowe stanowiska obu firm.

Publikacja: 16.04.2024 13:33

System rezerwacyjny Resabee powstał na potrzeby touroperatora. Przygotował go zespół spółki Axabee,

System rezerwacyjny Resabee powstał na potrzeby touroperatora. Przygotował go zespół spółki Axabee, należącej do Itaki

Foto: Axabee

Sygnałem, że między partnerami biznesowymi nie ma zgodnej współpracy, był głos wiceprezesa Itaki Piotra Henicza, który w rozmowie z Turystyka.rp.pl ujawnił w zeszłym tygodniu listę zastrzeżeń swojej firmy wobec agenta. Jego zdaniem agresywna ekspansja Wakacje.pl (rozbudowa sieci salonów franczyzowych, czasem kosztem biur podróży) i nieliczenie się z interesami wieloletniego partnera (niewykonywanie planów sprzedaży), powoduje, że Itaka ma coraz mniej powodów do podtrzymywania współpracy z tym sprzedawcą wycieczek.

Czytaj więcej

Agenci turystyczni: Nie rekomendujemy współpracy z biurami podróży Anex i Join UP!

Do tego dochodzi brak porozumienia w kwestii integrowania systemów rezerwacyjnych. Zdaniem Henicza, Wakacje.pl celowo tego unikają, co między innymi zaowocowało zastrzeżeniami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nałożeniem na Wakacje.pl kary miliona złotych za wprowadzające w błąd klientów prezentowanie cen wyjazdów.

Jak zauważa Henicz, Wakacje.pl zainteresowane są jedynie zintegrowaniem systemów na etapie, który daje im dostęp do bazy klientów Itaki (tak zwany etap posprzedażowy), by na przykład rozsyłać im swoje oferty na kolejne wyjazdy. Ale nie chce zintegrowania, które wzmocniłoby z punktu widzenia touroperatora etap samej sprzedaży wycieczek.

W polemice przesłanej do naszej redakcji, prezes Wakacje.pl Dariusz Górzny odpowiadał: zarzucanie nam braku chęci pełnego zintegrowania systemu rezerwacyjnego z systemem Itaki jest nieprawdziwy. „Od 4 miesięcy jesteśmy w procesie takiej właśnie integracji z Itaką, a pierwsze rozmowy w tym temacie rozpoczęliśmy znacznie wcześniej. Nadużyciem jest sugerowanie Wakacje.pl braku szczerych intencji na bazie oczywistego prawa do kontaktu posprzedażowego z naszymi własnymi klientami” - pisał.

Itaka: Robimy, co możemy, ale do integracji potrzeba dwóch stron

„Aby zamknąć ten temat i nie wprowadzać opinii publicznej w błąd przedstawiam oficjalne stanowisko Biura Podróży Itaka w tej przedmiotowej sprawie, niezmiernie istotnej dla rynku konsumenckiego i agencyjnego” - odpowiada Piotr Henicz. I prezentuje wyjaśnienie dyrektora działu IT w Itace, Arkadiusza Olchawy. Publikujemy je poniżej w całości.

„Itaka zawsze wykazywała się dbałością o jakość i aktualność danych - zarówno w naszych systemach, jak i w systemach naszych partnerów. Niezależnie od wymagań regulatorów rynku [UOKiK – red.], kwestia jakości danych ma bezpośrednie przełożenia na satysfakcję Klientów i sprzedaż oferty touroperatora. Od niemal dwudziestu lat, wspólnie z naszymi partnerami budowaliśmy innowacyjne rozwiązania, których głównym celem było umożliwienie przeszukiwania kompletnej oferty biura podróży w jak najkrótszym czasie.

Czytaj więcej

Anex: Kończymy z ofertami dedykowanymi. Każdy agent turystyczny tak samo ważny

System rezerwacyjny Resabee [system używany przez Itakę – red.] jest zintegrowany z kilkudziesięcioma zewnętrznymi partnerami w zakresie udostępniania, pobierania i rezerwowania całych pakietów i poszczególnych usług turystycznych. Na podstawie własnych doświadczeń, opinii naszych partnerów i wyników sprzedaży możemy stwierdzić, że wyróżniamy się pozytywnie w tym zakresie na tle konkurencji, szczególnie jeżeli weźmiemy pod uwagę skalę naszej działalności i dynamikę rozwoju. Prace w tym obszarze są realizowane w trybie ciągłym i zawsze mają wysoki priorytet.Z portalem Wakacje.pl poważne rozmowy o integracji bezpośredniej systemów rozpoczęliśmy w marcu 2022 roku. Do października 2022 roku trwały rozmowy, spotkania robocze i wymiana informacji, które doprowadziły do udostępnienia dokładnie tych samych API (ang. Application Programming Interface) systemu rezerwacyjnego Resabee, z których korzystają strony internetowe i aplikacje mobilne Itaki, co zostało potwierdzone przez Wakacje.pl.

Od tego czasu do chwili obecnej były podejmowane i przerywane próby integrowania systemów. W związku z niezadowalającym postępem prac, w lutym 2023 r. oddelegowaliśmy zespół informatyków do wsparcia integracji, z propozycją zakończenia prac nie później niż do końca kwietnia 2023 r. Mimo to integracji nie udało się przeprowadzić.

W grudniu 2023 r. kolejny raz potwierdziliśmy z Wakacje.pl zakres integracji i jej metodę (z pominięciem eksportów XML, które nie gwarantują odpowiedniej aktualności danych).

W marcu 2024 r. Wakacje.pl potwierdziły gotowość do uruchomienia integracji, ale wyłącznie w zakresie procesów posprzedażowych, co niestety nie realizuje głównego celu projektu, czyli poprawienia aktualności cen i dostępności oferty Itaki w portalu Wakacje.pl.

Arkadiusz Olchawa, dyrektor IT, Itaka”

Czytaj więcej

Join UP!: Koniec ofert dedykowanych. 41 hoteli wraca do wszystkich agentów

Wakacje.pl: Zależy nam na pełnej integracji

Poprosiliśmy też o stanowisko Wakacje.pl. Oto odpowiedź dyrektora technicznego Macieja Rynkiewicza.

„Nawiązując do prośby o ustosunkowanie się do części informacji zawartych w piśmie dotyczącym integracji systemów Wakacje.pl oraz Itaki, przesyłam poniższe oświadczenie.

• Mam wrażenie, że mamy do czynienia z jakimś nieporozumieniem. Przedstawiciele Itaki wydają się myśleć, że nie zależy nam na pełnej integracji. Nic bardziej mylnego. Dodatkowo używają zarzutu, że zależy nam na kontakcie z turystami po sprzedaży. My tego nie traktujemy jako zarzut. Oczywiście, że zależy nam na kontaktach z naszymi klientami, również po sprzedaży.

• Jednocześnie chcemy stanowczo podkreślić, że nikomu bardziej aniżeli spółce Wakacje.pl nie zależy na pełnej integracji, tak aby prezentowana oferta, w tym ceny, zawsze były aktualne. Dobrym powodem są chociażby wypowiedzi przedstawicieli Itaki, w których podkreślają, że na ich stronie ceny są bardziej aktualne niż te otrzymywane przez agentów. Dla nas taki stan rzeczy jest nieakceptowalny i chyba nie musimy nikogo do tego przekonywać.

Maciej Rynkiewicz, Chief Technology Officer, Wakacje.pl”.

Czytaj więcej

300 x Wakacje.pl. Największy agent turystyczny otworzył kolejny salon

Sygnałem, że między partnerami biznesowymi nie ma zgodnej współpracy, był głos wiceprezesa Itaki Piotra Henicza, który w rozmowie z Turystyka.rp.pl ujawnił w zeszłym tygodniu listę zastrzeżeń swojej firmy wobec agenta. Jego zdaniem agresywna ekspansja Wakacje.pl (rozbudowa sieci salonów franczyzowych, czasem kosztem biur podróży) i nieliczenie się z interesami wieloletniego partnera (niewykonywanie planów sprzedaży), powoduje, że Itaka ma coraz mniej powodów do podtrzymywania współpracy z tym sprzedawcą wycieczek.

Pozostało 93% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"