Lex Kamilek u drzwi hotelu, a branża noclegowa wciąż niegotowa

Od 15 sierpnia na zarządców obiektów noclegowych mogą posypać się kary za nieprzestrzeganie nowego prawa - lex Kamilek. Tymczasem wciąż wielu z nich nie wie, jak wdrożyć nowe przepisy, za co będzie odpowiadać i jak sprawdzać pokrewieństwo gości z towarzyszącymi im dziećmi – wynika z ankiety Nocowanie.pl.

Publikacja: 22.07.2024 11:04

W hotelach dla rodzin z dziećmi nawet recepcja musi mieć specjalne wyposażenie.

W hotelach dla rodzin z dziećmi nawet recepcja musi mieć specjalne wyposażenie.

Foto: shutterstock

Tzw. „Lex Kamilek” wymaga od hotelarzy opracowania i wdrożenia procedur zapewniających bezpieczne relacje między dziećmi a personelem obiektów noclegowych i zasad interweniowania w wypadku podejrzenia zagrożeń. Nowe przepisy mające przeciwdziałać przestępczości na tle seksualnym obowiązują od 15 lutego, a datę 15 sierpnia wyznaczono jako graniczną dla ich wdrożenia. Chociaż nad właścicielami obiektów noclegowych zawisło widmo kar w wypadku braku procedur, to wielu z nich wciąż nie wie, co mają zrobić.

Czytaj więcej

„Lex Kamilek” już obowiązuje, a wielu hotelarzy nawet o nim nie słyszało

Lex Kamilek? A co to takiego?

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez portal Nocowanie.pl, w której udział wzięło 500 przedstawicieli obiektów noclegowych różnego typu, tylko nieco ponad połowa badanych (52 procent) wprowadziła w swoim obiekcie wymagane zmiany wynikające z "ex Kamilek". Kolejne 4 procent zapewnia, że jest w trakcie przygotowania się do pełnego dostosowania do wymogów ustawy.

– Ale wciąż są też tacy, do których najwyraźniej nadal nie dotarła informacja, że dla obiektów noclegowych zapisy nowej ustawy są obowiązkowe – zauważa ekspert Nocownie.pl Agnieszka Rzeszutek, cytowana w komunikacie podsumowującym wyniki ankiety. – Jeden z ankietowanych wprost twierdzi, że jego zdaniem ustawa dotyczy tylko placówek szkolnych, a on prowadzi ośrodek wypoczynkowy, a nie placówkę szkolną, więc nie interesuje się tym tematem.

Ekspertka podkreśla, że sprawy nie ułatwia brak oficjalnych wytycznych wskazujących narzędzia dla hotelarzy czy schematów wymaganych procedur. To ważne przede wszystkim dla mniejszych podmiotów, które w przeciwieństwie do dużych sieci hotelowych, nie korzystają z porad prawników i nie mają dostępu do szkoleń.

„Lex Kamilek” był jednym z tematów pierwszego spotkania branży turystycznej z nowym wiceministrem sportu i turystyki Piotrem Borysem.

Procedury identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w obiekcie wprowadziło 50 procent uczestników badania, a 42 procent opracowało i wdrożyło procedury reagowania na przypadki przemocy wobec dzieci. Szkolenia dla personelu z zakresu ochrony małoletnich przeprowadził co czwarty ankietowany, a 12 procent nawiązało współpracę z lokalnymi instytucjami zajmującymi się ochroną dzieci.

Najwięcej kłopotu z opracowaniem standardów

Więcej trudności przysparza stworzenie odpowiednich dokumentów. Samodzielnego opracowania Standardów Ochrony Małoletnich w obiekcie podjęło się tylko 38 procent respondentów. Z darmowych wzorów wyszukanych w internecie skorzystało 28 procent badanych, a do pomocy prawników w tej sprawie odwołało się 5 procent. Również 5 procent skorzystało ze szkoleń przygotowanych przez organizacje turystyczne i instytucje pozarządowe, ale 32 procent przyznaje, że nie ma jeszcze takiego dokumentu.

Na pytanie, czy od 15 lutego tego roku legitymują gości z dziećmi w swoim obiekcie, tylko 54 procent odpowiada twierdząco (przy czym 14 procent ankietowanych zaznacza, że od chwili wejścia ustawy nie mieli małoletnich gości).

„Nie mam pojęcia, jak można formalnie ustalić czy osoba przyjeżdżająca z dzieckiem jest jego prawnym opiekunem, dzieci w dowodzie nie ma”, „wiem, że powinienem, ale nie wiem, jak to robić” – odpowiadali ankietowani, chociaż rola „identyfikacji relacji” między dziećmi a dorosłymi przebywającymi w obiekcie noclegowym została szczególnie podkreślona w nowych przepisach. W praktyce zapisy ustawy wymagają, by pracownicy obiektu zadawali pytania, upewniali się co do pokrewieństwa i obserwując relacje sprawdzali, że nie dzieje się nic niepokojącego - opisuje sytuację Nocowanie.pl.

Akceptacja, agresja, negacja — różne reakcje branży i klientów

– Ci, którzy wypytywali gości o relację z małoletnim, podkreślają, że spotykali się z oporem turystów, a niektórzy goście czują się wręcz urażeni takim wywiadem. Pojawiły się też głosy, że to oczywiste, że na krzywdę dziecka trzeba zawsze stanowczo reagować, a do wszelkiego typu podejrzanych zachowań podchodzić ze wzmożoną czujnością, ale nie w takiej formie, jak oczekuje tego ustawodawca – relacjonuje wyniki zebranych opinii Rzeszutek.

Gospodarze widzą, że stosowanie nowych procedur stanowi niedogodność dla ich gości. Jednak z prawnego punktu widzenia nawet agresywna reakcja klienta nie zwalnia z tego obowiązku, a w wypadku jakichkolwiek wątpliwości, co do bezpieczeństwa dziecka, pracownicy obiektu mają obowiązek podjąć kroki, w tym powiadomić odpowiednie organy.

Co do sensowności samej ustawy zdania są podzielone. „Potrzebna dla ochrony dzieci”, „bardzo dobra” – pisali ankietowani. „Koszty i niepotrzebne komplikacje”, „jako mały przedsiębiorca uważam, że jest to zbędne, tylko duże obiekty hotelowe powinny to robić” – uważają inni, a część zwraca uwagę, że w dużej części rynku, jaką są apartamenty, właściciele często nawet nie mają kontaktu z gośćmi – transakcje realizowane są online, a przekazanie kluczy następuje z użyciem skrytki.

Problemy proceduralne, brak jasnych odniesień i gotowych wzorów postępowania spowodowały, że jedynie 16 procent ankietowanych ocenia dobrze wsparcie, jakie właściciele obiektów otrzymali podczas wprowadzania zmian, np. ze strony instytucji rządowych.

Tzw. „Lex Kamilek” wymaga od hotelarzy opracowania i wdrożenia procedur zapewniających bezpieczne relacje między dziećmi a personelem obiektów noclegowych i zasad interweniowania w wypadku podejrzenia zagrożeń. Nowe przepisy mające przeciwdziałać przestępczości na tle seksualnym obowiązują od 15 lutego, a datę 15 sierpnia wyznaczono jako graniczną dla ich wdrożenia. Chociaż nad właścicielami obiektów noclegowych zawisło widmo kar w wypadku braku procedur, to wielu z nich wciąż nie wie, co mają zrobić.

Pozostało 91% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Hotele
Booking.com narzeka na koszty. Będzie zwalniał pracowników
Hotele
Grecka Grupa Mitsis zainwestuje ćwierć miliarda euro w odnowienie swoich hoteli
Hotele
Prezes HOTREC: Atutem europejskiego hotelarstwa są tradycja i gościnność. Warto się ich trzymać
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Hotele
Mniej rezerwacji w hotelach na jesień. „Prawdopodobnie efekt powodzi”
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje