Mniej rezerwacji w hotelach na jesień. „Prawdopodobnie efekt powodzi”

Wyniki września były na zadowalającym poziomie, choć hotele biznesowe wypadły poniżej oczekiwań przy jednoczesnym spodziewanym spadku obłożenia w obiektach wypoczynkowych z uwagi na koniec wakacji - pisze Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego w podsumowaniu najnowszej ankiety.

Publikacja: 21.10.2024 16:11

Mniej rezerwacji w hotelach na jesień. „Prawdopodobnie efekt powodzi”

Foto: Adobe Stock

We wrześniu, w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, hotele odnotowały mniejsze obłożenie. Zmalało też tempo wzrostu średnich cen.

Hoteli z frekwencją poniżej 30 procent było tylko 3 procent, a obłożenie powyżej 50 procent zanotowało 79 procent obiektów (6 punktów procentowych mniej niż w sierpniu), w tym 45 procent powyżej 70 procent (15 punktów procentowych mniej).

Trzy czwarte hoteli biznesowych uzyskało obłożenie powyżej 50 procent, w tym 35 procent powyżej 70 procent. To wyniki praktycznie takie same jak w sierpniu. Frekwencji 30-procentowej nie osiągnęło 2 procent hoteli.

Obiekty wypoczynkowe uzyskały słabsze wskaźniki niż w sierpniu, ale nadal należy je uznać za dobre: 77 procent zapełniło się w ponad 50 procentach, w tym połowa w ponad 70 procentach. Obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 procent, było 9 procent.

Czytaj więcej

Czy i jaka opłata turystyczna? Hotelarze zabierają głos

Wrzesień słabszy niż rok wcześniej

Wskaźniki obłożenia były niższe od zeszłorocznych. W prawie połowie (49 procent) hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do września ubiegłego roku, w tym 19 procent obiektów zanotowało obniżenie od 6 do 10 punktów procentowych. 29 procent hoteli poprawiło obłożenie w stosunku do września zeszłego roku, w tym 17 procent uzyskało frekwencję wyższą do 5 punktów procentowych. 22 procent miało wyniki na takie same jak rok wcześniej.

Hotele biznesowe wypadły lepiej od wypoczynkowych. W jednej trzeciej wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do września ubiegłego roku, z najwyższym udziałem 23 procent w grupie wzrostu do 5 punktów procentowych. 44 procent hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym jedną czwartą stanowiła grupa z frekwencją mniejszą w przedziale 6-10 punktów procentowych.

Dla 18 procent obiektów wypoczynkowych wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do września ubiegłego roku, w tym dwie równoliczne grupy po 9 procent miały wzrosty do 5 punktów procentowych i w przedziale 6-10 punktów procentowych. 59 procent obiektów miało gorsze obłożenie, z najliczniejszą grupą 27 procent hoteli z frekwencją mniejszą o więcej niż 10 punktów procentowych.

Czytaj więcej

Czy państwu potrzebne są hotele? Szef MSZ pyta o Polski Holding Hotelowy

Niższe tempo wzrostu cen w hotelach

Średnie ceny rosły, licząc rok do roku, ale tempo ich wzrostu znacznie zmniejszyło się w stosunku do poprzedniego miesiąca.

56 procent hoteli (o 14 punktów procentowych mniej niż w sierpniu) podniosło ceny w stosunku do września 2023 roku, w tym 45 procent odnotowało wzrost do 10 punktów procentowych. 44 procent hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 19 procent utrzymała te same ceny, a 17 procent zanotowało spadek do 10 procent.

Maleje liczba rezerwacji

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na październik są na wyraźnie niższym poziomie niż miesiąc temu dla września. Po części to prawdopodobnie efekt powodzi z połowy września, która spowodowała masowe odwoływanie rezerwacji w regionach dotkniętych kataklizmem, szczególnie w obiektach wypoczynkowych.

19 procent hoteli (o 2 punkty procentowe mniej niż we wrześniu) wykazuje aktualną frekwencję poniżej 30 procent. Natomiast obłożenie powyżej 50 procent ma 35 procent obiektów (o 15 punktów procentowych mniej niż we wrześniu). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 procent, jest najliczniejsza i wynosi 45 procent.

Jedna czwarta hoteli biznesowych nie przekracza frekwencji 30 procent, a powyżej 50 procent wykazuje również jedna czwarta. Najliczniejsza grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 procent stanowi połowę.

Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 41 procent z frekwencją powyżej 50 procent i 19 procent z obłożeniem poniżej 30 procent. Grupa hoteli „środka” stanowi 40 procent.

Czytaj więcej

Branża turystyczna przeciw opodatkowaniu turystów. Domaga się wyjaśnień od ministra

Hotelarze o rynku MICE

IGHP zapytała ankietowanych również o segment spotkań (konferencje, szkolenia, integracje, tzw. MICE). Prawie dwie trzecie (64 procent) hoteli potwierdza spadek zainteresowania organizacją szeroko rozumianych spotkań.

Wiodącymi terminami organizacji spotkań są robocze dni tygodnia i tylko 21 procent hoteli obserwuje trend zmiany tych terminów na weekendowe. Segment MICE stanowi średnio jedną czwartą obłożenia hoteli w skali roku.

Dla obiektów biznesowych udział jest wyższy, bo 30 procent, natomiast dla wypoczynkowych tylko 10 procent.

W ankiecie IGHP przeprowadzonej online od 7 do 11 października wzięło udział 119 hoteli ze wszystkich województw. 71 procent z nich to hotele miejskie, 25 procent sieciowe, 40 procent biznesowe, 19 procent specjalizujące się w turystyce wypoczynkowej, a 41 procent łączące segment biznesowy z turystycznym. 87 procent hoteli ma nie więcej niż 150 pokojów, 64 procent mniej niż 100 (średnio 88). 96 procent ankietowanych obiektów to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.

We wrześniu, w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, hotele odnotowały mniejsze obłożenie. Zmalało też tempo wzrostu średnich cen.

Hoteli z frekwencją poniżej 30 procent było tylko 3 procent, a obłożenie powyżej 50 procent zanotowało 79 procent obiektów (6 punktów procentowych mniej niż w sierpniu), w tym 45 procent powyżej 70 procent (15 punktów procentowych mniej).

Pozostało 93% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Hotele
Hotelarze oceniają, że październik był stabilny, ale listopad zapowiada się słabo
Hotele
Booking.com narzeka na koszty. Będzie zwalniał pracowników
Hotele
Grecka Grupa Mitsis zainwestuje ćwierć miliarda euro w odnowienie swoich hoteli
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Hotele
Prezes HOTREC: Atutem europejskiego hotelarstwa są tradycja i gościnność. Warto się ich trzymać