Podczas zamkniętych obrad walnego zgromadzenia członkowie Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego dyskutowali o tematach poruszonych dzień wcześniej na Forum Hotelarstwa. Oprócz praw autorskich i ochrony danych osobowych omówiono też współpracę w ramach Hotrec, największej w Europie organizacji zrzeszającej obiekty noclegowe.
– Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego jest aktywnym członkiem Hotrec od trzech lat. Hotrec zajmuje się na co dzień lobbingiem, promocją i obroną interesów branży. Oni to robią bardzo skutecznie – ocenia Ireneusz Węgłowski, nowy prezes IGHP. – Sekretariat Hotrec jest w nieustannym kontakcie z instytucjami UE – dodaje.
Dwa razy do roku w różnych krajach odbywa się zebranie Hotrecu i sekretariat referuje na nich postęp we wszystkich sprawach, które się toczą. Hotrec stwarza możliwość nawiązania kontaktów i wymiany dobrych praktyk działania w kwestiach newralgicznych dla swoich członków. Tematy, którymi się Hotrec zajmuje, to: dostępność usług dla osób niepełnosprawnych, ekonomia współdzielenia, prawa osób podróżujących, ochrona danych osobowych, cyfryzacja, fundusze unijne, jakość usług, sprawy socjalne, standard usług hotelowych, zrównoważony rozwój, podatki, turystyka, żywność i alkohol.
Nie zapomnieć o lobbingu
Dla przykładu – w lipcu tego roku Stały Komitet ds.Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz przyjął regulację określającą dopuszczalny poziom obecności akrylamidu w żywności. Duże jego ilości powstają podczas smażenia w głębokim tłuszczu lub pieczenia produktów zawierających skrobię: frytki, chipsy, ciastka. Akrylamid zwiększa jednak zagrożenie nowotworami przewodu pokarmowego i jako neurotoksyna uszkadza układ nerwowy. – Te tematy się zmieniają w zależności od tego, którymi z nich zajmują się właśnie instytucje unijne i jak duży wpływ mają one na branżę – zaznacza Ireneusz Wegłowski.
W lipcu 2017 roku odbyło się też spotkanie przewodniczącego Parlamentu Europejskiego, Antonia Tajaniego z szefem Hotrec-u Christianem de Barrinem. Zaprezentowano na nim pięć spraw najważniejszych dla branży turystycznej w Europie, wymagających wsparcia UE. Są to: przyjęcie długofalowej polityki obniżania stawki VAT, uczciwa konkurencja i równe zasady gry, wprowadzenie przepisów elastycznego czasu pracy, promocja praktyk zawodowych dla uczniów i zapewnienie środków unijnych na masowe szkolenia w branży.