Hotelarze krytykują pakiet pomocowy dla turystyki

Fot. AFP

Przedstawione przez rząd pomysły na ratowanie branży turystycznej nie rozwiązują naszych problemów – pisze w liście do rządu konsorcjum marketingowe Harmony Polish Hotels. I prosi o umorzenie składek ZUS i podatków.

Tak zwana tarcza antykryzysowa, przedstawiona we środę przez rząd, ma pomóc przedsiębiorcom przetrwać kryzys, który wywołała epidemia koronawirusa. Wśród proponowanych rozwiązań znalazły się między innymi dopłaty do pensji, wypłata 80 procent minimalnego wynagrodzenia zatrudnionym na umowach cywilno-prawnych, odroczenie składek ZUS, podatków PIT, CIT i VAT oraz płatności za media czy kredyty na preferencyjnych warunkach. Cały pakiet ma kosztować ponad 212 miliardów złotych, co stanowi ponad 9 procent polskiego PKB.

CZYTAJ: Tarcza Antykryzysowa punkt po punkcie

Czy to wystarczy? Po ogłoszeniu tarczy antykryzysowej pojawiły się głosy, że koło ratunkowe rzucone przedsiębiorcom jest dziurawe. Kontrowersje budzi miedzy innymi kwestia składek ZUS. Na środowej konferencji rząd poinformował, że chce je zawiesić do czerwca. Od lipca przedsiębiorcy musieliby więc płacić nie tylko bieżące, ale także zaległe składki. Zdaniem wielu rząd nie powinien odraczać składek, ale całkowicie znieść obowiązek ich płacenia. Petycję w tej sprawie, która pojawiła się w internecie, podpisało do dziś do południa ponad 91 tysięcy mikroprzedsiębiorców.

Z zaproponowanych rozwiązań nie jest zadowolone konsorcjum marketingowe Harmony Polish Hotels. W liście do Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Finansów i Kancelarii Premiera pisze, że bez realnej i natychmiastowej pomocy państwa w najbliższym czasie wiele przedsiębiorstw turystycznych zbankrutuje, co negatywnie odbije się też na firmach z innych branż, na przykład dostawcach produktów i usług do hoteli. Oferowana obecnie forma pomocy jest niewystarczająca i z pewnością nie ocali przedsiębiorców i pracowników – alarmują hotelarze.

Odraczanie płatności nie rozwiązuje naszych problemów, tylko przesuwa je w czasie. Obecnie nie mamy gości ani przychodów, nasze hotele są zamknięte. W lipcu czy sierpniu nie zarobimy przecież dwa razy więcej – mówi w rozmowie z Turystyką.rp.pl prezes Harmony Polish Hotels Elżbieta Lendo. – Stoimy nad przepaścią, ale staramy się za wszelką cenę utrzymać miejsca pracy, żeby w każdej chwili być gotowym na przyjęcie gości. Jeśli jednak dzisiaj nie otrzymamy pomocy, wielu z nas ogłosi upadłość. Na powierzchni utrzymamy się jeszcze najwyżej dwa tygodnie – dodaje.

ZOBACZ TAKŻE: Koronawirus wypłoszył gości z hoteli

Olbrzymi udział w biznesie kosztów stałych przy braku wsparcia publicznego sprawia, że firmy turystyczne mają niewielkie szanse na przetrwanie i utrzymanie miejsc pracy – wskazują autorzy listu. Przychody przedsiębiorców spadły do zera, jak więc w kolejnych miesiącach mają wypłacać wynagrodzenia, płacić rachunki, raty kredytów i leasingów i regulować zobowiązania publiczno-prawne? – pyta konsorcjum.

„Postulujemy zatem ponownie o jak najszybsze umorzenie, a nie odroczenie składek ZUS, umorzenie podatków PIT i CIT, skrócony zwrot podatku VAT, ale przede wszystkim przejęcie przez ZUS wypłaty wszystkich zasiłków oraz przejęcie przez Gwarantowany Fundusz Świadczeń Pracowniczych wynagrodzeń pracowników w czasie niewykonywania działalności operacyjnej, tak zwanego postoju, by uchronić miejsca pracy” – czytamy w liście. Znalazł się w nim także apel do dostawców mediów o umorzenie stałych składowych rachunków, na przykład opłaty przesyłowej. Pierwsi przedsiębiorcy powinni skorzystać z pakietu pomocowego najpóźniej w kwietniu, w przeciwnym razie można się spodziewać fali upadłości.

– Nie chcemy, żeby państwo przejęło wszystkie nasze zobowiązania, chcemy tylko, by nam pomogło, bo sytuacja jest nadzwyczajna. Potrzebujemy punktu zaczepienia, żeby zacząć szukać rozwiązań i utrzymać miejsca pracy – mówi Elżbieta Lendo.

CZYTAJ TEŻ: Hotelarze znad morza proszą rząd o ratunek

Harmony Polish Hotels zrzesza ponad 40 niezależnych obiektów, które utrzymują ponad 2 tysiące miejsc pracy.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Niemieccy agenci: Nie stać nas na nowe technologie

49,3 procent niemieckich agentów turystycznych brakuje środków na cyfryzację, a 66 procent nie ma ...

Dym w kabinie samolotu British Airways. Ewakuacja pasażerów

Pasażerowie samolotu British Airways zostali ewakuowani po tym, jak dym wypełnił kabinę, na krótko ...

Ryanair zapowiada ekspansję we Francji

Ryanair chce tworzyć we Francji bazy i podwoić liczbę pasażerów. Jako rewolucyjną prasa francuska ...

Rusza baza wiedzy o Chorwacji

Baza wiedzy o Chorwacji to najnowszy projekt przedstawicielstwa Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce, stworzony ...

Pasażerowie mogą opuścić Costę Smeraldę. Nie było zakażonych

Ponad 6 tysięcy pasażerów nie mogło zejść z włoskiego statku wycieczkowego Costa Smeralda przez ...

Islandia mocno odczuwa zapaść w turystyce

Islandzki Bank Centralny kolejny raz obniżył stopy procentowe z powodu pogorszenia koniunktury gospodarczej wywołanej ...