Hotelarze chronią się za tarczą i liczą na gości już w czerwcu

Co trzeci hotelarz zwolnił już część pracowników. Zdecydowana większość sięga po rozwiązania z tarczy antykryzysowej. Dwie trzecie liczy, że ruch turystyczny w kraju ruszy już w czerwcu lub lipcu.

Publikacja: 23.04.2020 15:12

Hotelarze chronią się za tarczą i liczą na gości już w czerwcu

Foto: Fot. materiały promocyjne, Piętka Mieszko/AKPA

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego przeprowadziła wśród swoich członków ankietę, chcąc zbadać „Działania hoteli w związku z pandemią koronawirusa”. Na pytania odpowiedziało 279 firm hotelarskich. Kilka z nich to firmy wielohotelowe, zdecydowana większość jednak to mikro, mali i średni przedsiębiorcy – łącznie prawie 88 procent procent. 78,5 procent z nich przyznało, że ich obiekty są teraz zamknięte, a 2,8 procent, że zostały zamienione na izolatoria lub hotele dla medyków. Te ostatnie najczęściej wykazują bardzo małe obłożenie, chociaż ich funkcjonowanie wiąże się z koniecznością utrzymywania w gotowości całego obiektu.

CZYTAJ TEŻ: Co miesiąc hotele tracą miliard złotych

38 procent pytanych odpowiedziało, że zwolniło w marcu pracowników etatowych, a 43 procent, że planuje przeprowadzić zwolnienia w kwietniu. Co drugi obiekt (51 procent) wysyłał ludzi w marcu na postojowe, a 86 procent na zaległe i bieżące urlopy. W kwietniu i maju część z nich już nie wróci do pracy (zostali zwolnieni, czyli są już wliczeni do grupy pierwszej, 38 procent).

81 procent przedsiębiorców planuje uzyskać przewidziane w tarczy antykryzysowej dofinansowanie wynagrodzeń pracowników. Jak deklarują, ich celem nadrzędnym jest utrzymanie zespołu pracowników niezbędnych do ponownego uruchomienia hoteli.

Odpowiedzi na pytanie o zatrudnionych na umowy zlecenia pokazują inną dynamikę. Zleceniobiorcy są pracownikami koniecznymi do uzupełnienia podstawowej kadry pracowników, a więc nie są niezbędni w obecnej sytuacji. Stąd wyższy wskaźnik rozwiązania takich umów w marcu i jednocześnie znacznie mniejszy odsetek kierowanych na urlopy (tej grupie zatrudnionych urlopy zwykle nie przysługują) oraz wniosków o dofinansowanie. I tak 54 procent pytanych zwalniało zleceniobiorców w marcu, a 28 procent planuje zwalniać w kwietniu. 27 procent respondentów wysyłało zleceniobiorców w marcu na postojowe, a tylko 15 procent wysłało ich na zaległe i bieżące urlopy. Tylko jedna trzecia pytanych (35 procent) planuje wystąpić o dofinansowanie dla wsparcia zleceniobiorców.

Większa liczba hoteli wprowadza program zmniejszenia etatów (69 procent pytanych) niż postojowego (47 procent pytanych), ponieważ wiąże się to z większą kwotą dofinansowania, biorąc pod uwagę przeciętną siatkę płac w hotelarstwie. Szczególnie dotyczy to podstawowych stanowisk pracowników etatowych, których jest najwięcej w strukturze organizacyjnej hotelu.

Stosunkowo nieduży odsetek (42 procent pytanych) deklaruje wystąpienie o dofinansowanie starosty. „Tłumaczyć to należy tym, że w wielu regionach Polski jest ono jeszcze niedostępne, bez gwarancji uzyskania pieniędzy, a jednocześnie wyklucza dofinansowanie postojowego lub zmniejszonego wymiaru czasu pracy” – komentuje IGHP w komunikacie omawiającym wyniki badania.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: IGHP radzi hotelarzom, jak działać w sytuacji kryzysowej

O wiele większy udział w odpowiedziach mają przewidziane specustawą odroczenia i umorzenia danin państwowych. Po umorzenie ZUS i PIT sięgnęło 72 procent pytanych, ale już po odroczenie VAT 70 procent, po odroczenie ZUS 63 procent, a po odroczenie CIT – 59 procent. Jak interpretują to autorzy opracowania, te liczby wskazują „na ogromną potrzebę utrzymania bieżącej płynności finansowej, nawet za cenę kumulacji (poza umorzeniem) opłat w przyszłości lub konieczności spłacania ich w ratach”.

Odpowiedzi na pytania dotyczące pomocy samorządu wskazują na nikły jej zasięg i znaczenie lub na brak nadziei, że się ją uzyska. Nie bez racji, bo okazuje się, że na 21 procent hotelarzy, którzy wystąpili o umorzenie opłaty za dzierżawę gruntu, tylko 3 procent uzyskało wynik pozytywny.

„Wpływają na to również ograniczenia w przepisach (…). Specustawa jest w tym zakresie tylko deklaratywna”.

Podobnie, jeśli chodzi o podatek od nieruchomości. 67 procent osób zadeklarowało, że złożyło prośbę o umorzenie, ale tylko 9 procent przyznaje, ze uzyskało taką pomoc. Lepiej było z opłatami za wywóz śmieci – 48 procent złożonych podań i 20 procent ich skuteczności.

Wyniki ankiet wskazują, że banki bardziej są skłonne restrukturyzować już udzielone kredyty niż udzielać nowych. Spośród 47 procent przedsiębiorstw hotelowych, które ubiegały się o odroczenie rat 29 procent otrzymało zgodę banków. 20 procent badanych hoteli ubiegało się natomiast o nowe finansowanie i tylko 5 procent je dostało. „W większości banków PKD hotelowe jest obecnie „niekredytowalne” – komentuje raport.

Na tym tle lepiej wypadają instytucje leasingowe, chociaż nadal poziom pomocy jest bardzo niski – spośród 37 procent hoteli występujących o  odroczenie rat leasingu 24 procent dostało na to zgodę.

Trwa w hotelach akcja zamieniania zaliczek na vouchery. 73 procent hoteli wystawiło już vouchery, a 70 procent odroczyło zwrot zaliczek o 180 dni. Jednocześnie aż 86 procent hoteli anulowało rezerwacje i oddało klientom zaliczki, w tym 65 procent zrobiło to za pośrednictwem przez OTA.

Hotelarze z nadzieją patrzą na najbliższe tygodnie: 49 procent hoteli oczekuje, że ruch turystyczny zacznie się już w czerwcu lub lipcu z wykorzystaniem voucherów, a 67 procent że w tym samym czasie ruszy też ruch turystyki bez voucherów.

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego przeprowadziła wśród swoich członków ankietę, chcąc zbadać „Działania hoteli w związku z pandemią koronawirusa”. Na pytania odpowiedziało 279 firm hotelarskich. Kilka z nich to firmy wielohotelowe, zdecydowana większość jednak to mikro, mali i średni przedsiębiorcy – łącznie prawie 88 procent procent. 78,5 procent z nich przyznało, że ich obiekty są teraz zamknięte, a 2,8 procent, że zostały zamienione na izolatoria lub hotele dla medyków. Te ostatnie najczęściej wykazują bardzo małe obłożenie, chociaż ich funkcjonowanie wiąże się z koniecznością utrzymywania w gotowości całego obiektu.

Pozostało 87% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Hotele
Hotelarze oceniają, że październik był stabilny, ale listopad zapowiada się słabo
Hotele
Booking.com narzeka na koszty. Będzie zwalniał pracowników
Hotele
Grecka Grupa Mitsis zainwestuje ćwierć miliarda euro w odnowienie swoich hoteli
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Hotele
Prezes HOTREC: Atutem europejskiego hotelarstwa są tradycja i gościnność. Warto się ich trzymać