Z okazji jubileuszu 10-lecia serwisu dla branży turystycznej Turystyka.rp.pl w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku pod Warszawą odbyło się Spotkanie Liderów Turystyki. W konferencji wypełnionej prezentacjami i debatami wzięło udział ponad stu touroperatorów, agentów turystycznych, hotelarzy, reprezentantów lotnisk, linii lotniczych, Polskiej Organizacji Turystycznej, regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, firm ubezpieczeniowych, ekspertów. Gościem spotkania był również sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Andrzej Gut-Mostowy.

Czytaj więcej

Powrót Ministerstwa Sportu i Turystyki. Na czele Kamil Bortniczuk

Konferencję zwieńczyło wręczenie przez redaktora serwisu Turystyka.rp.pl Filipa Frydrykiewicza specjalnie ustanowionych z tej okazji nagród za szczególne osiągnięcia w biznesie turystycznym i promowania polskiej turystyki, a także za działalność na rzecz branży turystycznej – Orłów Turystyki „Rzeczpospolitej”.

- 10-lecie naszego serwisu natchnęło nas myślą, by ustanowić tytuł Orły Turystyki „Rzeczpospolitej” - mówił Frydrykiewicz. - Zdaliśmy sobie sprawę, że w środowisku ludzi tworzących polską turystykę jest wielu znakomitych menedżerów, przedsiębiorców, ludzi zajmujących się promocją, o których istnieniu opinia publiczna nie zawsze wie, a na pewno rzadko zdaje sobie sprawę, jak wiele im ta gałąź gospodarki zawdzięcza.

Wynika to po części z pokutującej – mimo 30 lat intensywnego rozwoju tego sektora – opinii o turystyce, jako o dziedzinie życia, w której praca musi być z zasady łatwa i przyjemna.

Dlatego mamy nadzieję, że Orły Turystyki „Rzeczpospolitej” przyczynią się do wyrażenia tym ludziom uznania i będą formą podziękowania dla nich. Jednocześnie liczymy, że Orły zwrócą uwagę opinii publicznej na całą turystykę, jej wysoką jakość i znaczące miejsce w gospodarce - ciągnął Frydrykiewicz.

Ten aspekt ekonomiczny podkreślamy, ponieważ jest on bliski redakcji „Rzeczpospolitej”, a szczególnie serwisowi Turystyka.rp.pl, który powstał przecież, by śledzić z życzliwością dokonania tego sektora i być blisko jego problemów.

Tak więc wyróżniamy dzisiaj tytułami Orły Turystyki „Rzeczpospolitej” osoby, dzięki którym turystyka Polska prezentuje wysoki europejski poziom, którzy swoją pracą, kreatywnością, osobowością wyrastają ponad codzienność, ponad średnią, a ich sukcesy pociągają sukcesy innych, wyznaczają kierunki i powodują, że turystyka się rozwija.

Ich wpływ na polską turystykę nie był chwilowy, żeby nie powiedzieć - odnosząc się do terminu często w turystyce używanego - sezonowy. Kapituła spojrzała na ich dokonania w ostatnich dziesięciu latach, a przeważnie w dłuższej nawet perspektywie.

Jak wyjaśnił redaktor Turystyka.rp.pl, w redakcji celowo nie powołano kapituły z udziałem przedstawicieli samej branży turystycznej. - Nie chcieliśmy, by była to nagroda branży dla branży. Odwołaliśmy się do sądu uważnych obserwatorów rynku, oceniających go chłodno, z boku – doświadczonych dziennikarzy ekonomicznych „Rzeczpospolitej”.

W skład kapituły weszli więc:

Danuta Walewska, komentator w dziale ekonomicznym „Rzeczpospolitej”,

Adam Woźniak, dziennikarz ekonomiczny „Rzeczpospolitej”,

Marcin Piasecki, dziennikarz i publicysta ekonomiczny „Rzeczpospolitej”,

Filip Frydrykiewicz, dziennikarz ekonomiczny, redaktor serwisu Turystyka.rp.pl.

Kogo nagrodzono? W kolejności alfabetycznej byli to:

Grzegorz Baszczyński, prezes biura podróży Rainbow. Założyciel i twórca sukcesu pierwszego i jedynego biura podróży na polskiej giełdzie.

Znakiem rozpoznawczym Rainbowa są wycieczki objazdowe, których trasy wiodą po najdalszych zakamarkach kuli ziemskiej, a także z bogatego programu kierunków egzotycznych. W ostatnich latach touroperator inwestuje też we własne hotele w Grecji.

Działalność Baszczyńskiego nie ogranicza się do prowadzenia firmy, angażuje się on też w rozwiązywanie problemów całego środowiska ludzi zawodowo związanych z turystyką – pełni funkcję wiceprezesa Polskiej Izby Turystyki.

Maciej Szczechura, Rainbow

Maciej Szczechura, Rainbow

Fotorzepa, Robert Gardziński

Andrzej Bartkowski i Andrzej Hulewicz, twórcy Mazurkas Travel.

Obaj menedżerowie to wzór elegancji, spokoju i sukcesu w biznesie, a przy tym jeden to mecenas sztuki, a drugi poeta. Często określani mianem ambasadorów polskiej turystyki, a to ze względu na specjalizację, jaką ma Mazurkas Travel – turystykę przyjazdową, a więc obsługę odwiedzających Polskę turystów zagranicznych.

Dodajmy, że są również tej turystyki nestorami – zaczynali pracę w Orbisie, przed transformacją ustrojową.

W 1990 założyli popularnego dzisiaj „Mazurkasa”, a potem jeszcze Biuro Kongresów i Konferencji i Mazurkas DMC Poland.

W 2001 roku postawili w Ożarowie Mazowieckim Hotel Mazurkas, potem rozbudowany i znany dzisiaj jako Centrum Konferencyjne Mazurkas.

Ich firma jest członkiem Forum Turtystyki Przyjazdowej, Polskiej Izby Turystyki, Society for Incentive Travel Excellence (SITE), Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel (SOIT), EUROMIC i Rady Programowej THINK MICE.

Andrzej Hulewicz, Mazurkas Travel

Andrzej Hulewicz, Mazurkas Travel

Fotorzepa, Robert Gardziński

Jan Mazurczak, prezes Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej (PLOT). Niezwykle energiczny i kreatywny organizator promocji turystycznej Poznania. Inicjatorowi akcji „Poznań za pół ceny” (rok 2008), która później znalazła naśladowców w wielu miejscach w kraju.

Za jego prezesury trwającej od 2008 roku PLOT zwielokrotnił liczbę członków (z 25 do 80) i budżet – ze 100 tysięcy do 3 milionów złotych. Poszerzył działalność o badania (Poznański Barometr Turystyczny), prowadzenie informacji turystycznej i o działalność gospodarczą, przynoszącą PLOT zyski ze sprzedawania pamiątek w sklepie stacjonarnym i internetowym.

Zjednoczył z PLOT Poznań Convention Bureau. Integrował działania z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi i poznańskimi uczelniami, dzięki czemu Poznań przyciąga duże, prestiżowe międzynarodowe kongresy i konferencje. Rozwija Poznańską Kartę Turystyczną (około 100 podmiotów).

Jan Mazurczak, PLOT

Jan Mazurczak, PLOT

Fotorzepa, Robert Gardziński

Paweł Niewiadomski, trzecią kadencję prezes Polskiej Izby Turystyki i drugą kadencję prezes European Travel Agents and Tour Operators Associations (ECTAA). Zaangażowany w działania na rzecz całej branży turystycznej. Lobbujący za rozwiązaniami dla niej korzystnymi, zarówno u polskich, jak i europejskich władz.

Współautor wielu aktów prawnych dotyczących turystyki: unijnych dyrektywy, krajowej ustawy o imprezach turystycznych, Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, a ostatnio odroczenia przez biura podróży o 180 dni zwrotu zaliczek, co ratowało wiele firm przed upadkiem, vouchery, Turystyczny Fundusz Zwrotów i Turystyczny Fundusz Pomocowy.

Paweł Niewiadomski, PIT

Paweł Niewiadomski, PIT

Fotorzepa, Robert Gardziński

Grzegorz Polaniecki z zespołem Enter Aira. W stosunkowo krótkim, bo 11-letnim, czasie osiągnęli status największej linii czarterowej w Polsce. W najlepszym roku przewieźli 3 miliony pasażerów. Świadczą też usługi w innych krajach europejskich i w Azji. A w 2018 roku weszli na warszawską Giełdę Papierów Wartościowych.

Grzegorz Polaniecki, Enter Air

Grzegorz Polaniecki, Enter Air

Fotorzepa, Robert Gardziński

Rafał Szmytke, obecnie prorektor Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula, wcześniej najdłużej (lata 2007 – 2016) urzędujący prezes Polskiej Organizacji Turystycznej. POT za jego czasów wprowadził polską promocję turystyczną na światowe rynki.

Wśród osiągnięć jego prezesury trzeba wymienić promujący polską turystykę rejs żaglowca Fryderyk Chopin dookoła Europy (2010 r.), partnerstwo Polski podczas największych targów turystycznych na świecie, ITB Berlin (2011 r.), pionierskie powiązanie promocji turystycznej z dużymi wydarzeniami sportowymi, jak Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej Euro 2012, i gospodarczymi, jak EXPO 2015 w Mediolanie.

Rafał Szmytke, Vistula

Rafał Szmytke, Vistula

Fotorzepa, Robert Gardziński

Izabela Stelmańska, współzałożycielka i prezeska Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, zastępczyni dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego.

Izabela Stelmańska, MROT

Izabela Stelmańska, MROT

Fotorzepa, Robert Gardziński

Stelmańska jest współautorką strategii promocji Mazowsza. Niezwykle energiczną promotorką walorów turystycznych tego regionu, przemierzającą w każdy weekend jego zakątki.

Wiele zawdzięcza jej także turystyka wyjazdowa. Jako urzędnik kierowała akcjami sprowadzania z zagranicy klientów bankrutujących biur podróży. Można powiedzieć, że przecierała w tym względzie szlaki i ustalała standardy. Jej talenty organizacyjne i opanowanie przyczyniły się do zminimalizowania strat wizerunkowych tego segmentu turystyki. W sumie do kraju wróciło dzięki temu 10 tysięcy osób.

Ireneusz Węgłowski, prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, pełniący tę funkcję od roku 2014. Współtwórca jej pozycji – największego samorządu gospodarczego w branży hotelarskiej. Wprowadził IGHP do międzynarodowej organizacji HOTREC.

Od tego roku przewodniczący rady Polskiej Organizacji Turystycznej, a od 2020 roku przewodniczący rady nadzorczej Orbisu.

Wcześniej wiceprezes Orbisu, za jego czasów firma przeszła restrukturyzację, by zająć się wyłącznie działalnością hotelową.

Jak zauważa magazyn „Hotelarz”, twarz i głos polskiej branży hotelarskiej. Dodajmy, że zawsze obecny tam, gdzie trzeba ją reprezentować lub zabiegać o jej interesy.

Ireneusz Węgłowski, IGHP

Ireneusz Węgłowski, IGHP

Fotorzepa, Robert Gardziński

Andrzej Gut-Mostowy i zespół Departamentu Turystyki w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.

Andrzej Gut-Mostowy jest od stycznia 2020 roku sekretarzem stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, pełnomocnikiem prezesa rady ministrów do spraw promocji polskiej marki.

Zaangażowany w ratowanie branży turystycznej w kryzysie pandemicznym. Zawsze otwarty na spotkania, rozmowy, merytoryczne argumenty. Autor pomysłu na bon turystyczny.

Przedsiębiorca turystyczny z Zakopanego, całe życie zawodowe związany z turystyką. Współtwórca Małopolskiej Organizacji Turystycznej, poseł na Sejm czterech kadencji (od 2005 roku), aktywny członek komisji kultury fizycznej, sportu i turystyki.

Na czele Departamentu Turystyki stoi dyrektor dr Dominik Borek, znakomity prawnik i legislator. Nie raz dzięki jego zawodowym umiejętnościom udawało się znaleźć najlepsze rozwiązania w tarczach pomocowych dla turystyki, współautor projektów ustaw o bonie turystycznym i o imprezach turystycznych, a także założeń do projektowanej ustawy „hotelarskiej”, o krótkim najmie i o opłacie turystycznej.

Andrzej Gut-Mostowy, MRiT

Andrzej Gut-Mostowy, MRiT

Fotorzepa, Robert Gardziński

Nagrodę specjalną kapituła przyznała Mariuszowi Jańczukowi, twórcy biura podróży Itaka, wizjonerowi, charyzmatycznemu szefowi i liderowi.

Założona 32 lata temu Itaka od 2008 roku jest największym polskim biurem podróży.

Wyznacza kierunki w turystyce wyjazdowej – symbolicznie i dosłownie. Itaka wprowadzała na polski rynek między innymi oferty lotniczych wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie, do Sri Lanki, na Wyspy Zielonego Przylądka, Maderę, Ibizę, Minorkę, do Goa, a w ostatnich latach na Zanzibar, Madagaskar i do Curacao.

Jańczuk rozwija też biznes turystyczny, kupując działające firmy (Čedok) lub zakładając własne, za granicą – w Czechach, Hiszpanii, Turcji, Grecji i na Litwie.

W 2019 roku touroperator osiągnął rekordowe wyniki - ponad 3,3 miliarda złotych obrotów i prawie milion klientów.

W imieniu nieobecnego Mariusza Jańczuka nagrodę odebrał wiceprezes Itaki Piotr Henicz

W imieniu nieobecnego Mariusza Jańczuka nagrodę odebrał wiceprezes Itaki Piotr Henicz

Fotorzepa, Robert Gardziński

Chociaż statuetki wręczono pierwszy raz, redakcja serwisu zamierza od tej pory co roku wyróżniać nagrodą Orłów Turystyki "Rzeczpospolitej" wybitnych menedżerów i firmy z sektora turystyki.

rp.pl