Z analizy INSETE, działu badań Greckiej Konfederacji Turystycznej SETE, wynika, że Grecja znajduje się na trzecim miejscu w rankingu najczęściej wybieranych krajów na typowy wypoczynek na plaży. Dane pochodzą z drugiej części analizy „Turystyka Grecji 2030. Plan działania” przygotowanej na zlecenie INSETE przez Deloitte-Remaco.

W 2019 roku wypoczynek nad morzem (cel nazwany w skrócie po angielsku sun&sea) był najczęstszym powodem wyjazdów turystów na świecie. Zadeklarowało go 22 procent ludzi, którzy wybrali się w podróż połączoną z co najmniej jednym noclegiem. Na drugim miejscu znalazły się wypady do miast (16 procent), a na trzecim turystyka kulturowa (10 procent). W tym pierwszym segmencie udział Grecji wynosi 7,4 procent, co daje jej trzecie miejsce na świecie pod względem popularności. INSETE w swojej informacji prasowej nie podaje, które państwa zajmują dwie pierwsze pozycje.

Czytaj więcej

Grecja najlepszym celem podróży w Europie w 2021 roku

W pozostałych kategoriach podróży kraj nie jest już tak często wybierany. INSETE zwraca uwagę, że biorąc pod uwagę jego dziedzictwo historyczne, szansą na dalszy rozwój sektora jest pozyskiwanie gości, którzy na wakacjach chcą zwiedzać i odkrywać.

Badanie pokazało, że Grecja już teraz cieszy się dużą popularnością turystów z największych światowych rynków źródłowych, jak Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Ameryka, Holandia i Rosja. Z drugiej strony duży potencjał stwarzają jeszcze Chiny, Kanada i Korea Południowa.

Autorzy analizy wskazują, na co należy zwracać uwagę tworząc strategie rozwoju dla poszczególnych grup podróżnych. I tak osoby, które wyjeżdżają na typowy wypoczynek na plaży, poszukują unikatowych wrażeń. Chcą łączyć różne rodzaje ofert i zwracają uwagę na kwestie zrównoważonego rozwoju. Tu potencjał wzrostu nadal jest duży – w 2019 roku takich podróży było 226 milionów, a w latach 2015-19 rosły o 9,4 procent rocznie.

Najwolniej rozwija się segment turystyki morskiej, bo o 6,2 procent rocznie (34 miliony wyjazdów w 2019 roku). W tym segmencie Grecji będzie jednak trudniej konkurować, ponieważ Hiszpania, Turcja, Chorwacja, Francja i Portugalia inwestują w rozwój infrastruktury dla żeglarzy, ale biorąc pod uwagę klimat i zróżnicowaną ofertę na wybrzeżach kraju, potencjał wzrostu jest znaczący.

Najszybciej rozwijającą się formą podróżowania są wypady do miast, których dwa lata temu zrealizowanych zostało 165 milionów. Tu zmiana rok do roku wynosi 11,6 procent. Również tę grupę klientów Grecja mogłaby pozyskiwać w większym zakresie.

Chwilowo mniejsze szanse na rozwój ma segment MICE, co związane jest z jednej strony z pandemią koronawirusa, z drugiej z postępem technologicznym firm powodującym zmianę strategii i produktów.

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Konkurs dla startupów i innowacyjnych firm

WEŹ UDZIAŁ

Czytaj więcej

Ceny w biurach podróży. Na wakacje 2022 potaniał tylko jeden kierunek

Na koniec INSETE wskazuje na turystykę kulturową, która z wyjątkiem 2016 roku, systematycznie rosła o 6,3 procent, osiągając w 2019 roku 108 milionów podróży.

Organizacja wskazuje, na co należy zwrócić uwagę rozwijając ofertę produktową. I tak w agroturystyce ludzie poszukują jakości, pytają o higienę, bezpieczeństwo i autentyczność, w ekoturystyce istotny jest zrównoważony rozwój, a w podróżach kulinarnych tradycja i wykorzystanie lokalnych produktów. Warto też uwzględnić elementy wellness w różnych produktach turystycznych, ale mieć również na uwadze, że wiele osób chce wypoczywać aktywnie, uprawiając sporty na łonie przyrody.

Organizacja widzi także duży potencjał wzrostu w podróżach seniorów i w odwiedzinach rodziny i znajomych.