Bonów turystycznych można używać od 1 sierpnia 2020 roku. Na każde dziecko przysługuje 500 złotych, a na dziecko z niepełnosprawnością 1000 złotych. Bony mają formę cyfrową. Rodzice muszą sami je aktywować w systemie PUE ZUS.

Dotąd zrobili to rodzice 5,8 miliona dzieci, czyli około 80 procent z 7,2 miliona uprawnionych. 82 procent z nich użyło bonu do płacenia za usługi turystyczne. Dzięki temu do przedsiębiorców trafiło 2,3 miliarda złotych. Ale w bonach aktywowanych, choć jeszcze niewykorzystanych, pozostało jeszcze prawie 750 milionów złotych, a ponieważ w sumie rząd, projektując wydatki na ten cel, oszacował je na 4,4 miliarda złotych, zostało jeszcze do wykorzystania ponad 2 miliardy złotych.

Czytaj więcej

Debata. Dzięki bonowi turystycznemu Polacy na nowo odkryli swój kraj

Wszystko wskazuje jednak, że to kwota teoretyczna. Po pierwsze naliczona z pewnym zapasem (każde dziecko, które urodzi się do 30 września automatycznie staje się beneficjentem bonu), a po drugie nie wszyscy beneficjenci skorzystają z bonu. Na przykład rodzice około 300 tysięcy dzieci, którzy mieszkają i pracują za granicą i nie są zainteresowani dopłatą do wakacji lub wycieczki szkolnej w kraju.

Wskazywała na to podczas konferencji poświęconej bonowi turystycznemu, jaką zorganizowały redakcja „Rzeczpospolitej” i serwisu Turystyka.rp.pl wspólnie z Polską Organizacją Turystyczną 21 czerwca w Warszawie, wiceprezes POT Anna Salamończyk-Mochel. - Jeśli osiągniemy wykorzystanie bonu na poziomie 3,5 miliarda złotych, to będzie bardzo dobry wynik- oceniła.

Bon turystyczny w rozliczeniach mogą przyjmować tylko przedsiębiorcy, którzy wcześniej zarejestrowali się w systemie ZUS. Jest ich obecnie około 28 tysięcy. Jak pokazują dane POT, największą grupę wśród nich stanowią firmy z województw pomorskiego, małopolskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego i śląskiego. Najmniej zarejestrowało się przedsiębiorstw z województw świętokrzyskiego,lubuskiego i opolskiego.

Polska Organizacja Turystyczna

Najwięcej pieniędzy popłynęło dotąd do firm w Małopolsce, na Pomorzu, Pomorzu Zachodnim, Mazowszu i Dolnym Śląsku.

Polska Organizacja Turystyczna

Zyskali głównie gestorzy obiektów noclegowych – trafiło do nich 62,7 procent wszystkich wydanych przez rodziców w imieniu dzieci pieniędzy (w tym 55,7 procent to usługi hotelowe zakupione bezpośrednio, a 7,7 procent w pakiecie z innymi usługami turystycznymi). 35,9 procent zyskali organizatorzy imprez turystycznych, a 0,7 procent organizacje pożytku publicznego (np. organizacje harcerskie, kluby sportowe).

Polska Organizacja Turystyczna

POT zbadał opinie przedsiębiorców turystycznych, którzy wprowadzili płatność bonem. 85 procent oceniło Polski Bon Turystyczny (oficjalna nazwa z ustawy) pozytywnie, 76 procent zadeklarowało, że dzięki bonowi zyskało nowych klientów. Co trzecia firma przyznała, że bon pomógł jej w kryzysie poprawić płynność finansową (w co piątym podmiocie co najmniej 26 procent przychodów pochodziło z bonu).

Polska Organizacja Turystyczna

Polska Organizacja Turystyczna

99 procent przedsiębiorców zadeklarowało, że jeśli bon będzie istniał po 30 września, chętnie weźmie udział tym programie.

POT zwraca też uwagę, że bon przyniósł korzyści społeczne. Pomógł dzieciom i całym rodzinom otrząsnąć się z negatywnych skutków pandemii (wielomiesięczne ograniczenie kontaktów społecznych, zmniejszona aktywność fizyczna), umożliwił wielu rodzinom wysłanie dzieci pierwszy raz na wypoczynek, spowodował dostosowanie obiektów turystycznych do potrzeb dzieci, w tym dzieci z niepełnosprawnościami.

POT podkreśla też w swoim raporcie pozytywne efekty akcji, jaką podjął z własnej inicjatywy – certyfikowania obiektów przyjmujących turystów. Na ogłoszenie warunków otrzymania certyfikatu dobrych praktyk odpowiedziało 2500 tysiąca podmiotów. Pracownicy POT odwiedzili 1556 z nich, by zweryfikować, czy rzeczywiście spełniają one wskazane kryteria. Przyznali 1548 certyfikatów – najwięcej kwaterom prywatnym i apartamentom (26,7 procent), a w dalszej kolejności hotelom (20,5 procent), willom (8,9 procent) i obiektom agroturystycznym (8,5 procent). Certyfikat dobrych praktyk dostało też 90 biur podróży (5,7 procent).

100 procent obiektów z certyfikatem ma udogodnienia lub ofertę dla dzieci.

Czytaj więcej

Certyfikat potwierdzi dobre praktyki przedsiębiorców turystycznych

Równo 50 procent oceniło pozytywnie program certyfikacji (oceny 4 i 5 w skali od 1 do 5), przyznając, że dzięki certyfikatowi mieli więcej klientów. Tylko 15 procent oceniło go negatywnie (1/5). projekt będzie kontynuowany, a nawet rozszerzony – zapowiada POT.

W zeszłym roku POT zainicjował też akcję Mobilne Centrum Edukacji – Turystyczna Szkoła. Polegało to na odwiedzaniu szkół, głównie szkół zawodowych o profilu turystycznym i hotelowym, z pokazem technologicznych nowinek (gogle VR) i innych sprzętów (trenaże, apteczki, interaktywne maty). Za ich pomocą instruktorzy i animatorzy poprzez pokazy, prezentacje i konkursy próbowali zainteresować młodzież turystyką– zarówno, jeśli chodzi o wybór przyszłego zawodu, jak i o podejmowanie wycieczek w bliższej i dalszej okolicy.

W sumie Turystyczna Szkoła odwiedziła 24 miejscowości w całej Polsce, w pokazach wzięło udział 14 tysięcy uczniów ze 100 szkół.

Czytaj więcej

POT: Turystyczna Szkoła - wychowuje turystów i przyszłe kadry turystyki