Rok 2022 program Polski Bon Turystyczny kończy wynikiem 3 558 618 zrealizowanych przez beneficjentów płatności na kwotę 2 953 921 213 złotych - podaje w komunikacie Polska Organizacja Turystyczna.

Ponad 30 procent tej kwoty turyści wykorzystali w 2022 roku. Najwięcej pieniędzy trafiło do podmiotów turystycznych z województw małopolskiego (625 milionów złotych), pomorskiego (519 milionów złotych) i zachodniopomorskiego (456 milionów złotych). Nie ma w tym jednak nic zaskakującego, bo przodujące w rankingu województwa mają najwięcej podmiotów turystycznych zarejestrowanych w bazie Polskiego Bonu Turystycznego i oferują łącznie prawie 16 tysięcy obiektów i atrakcji turystycznych.

Aktywowanie i wykorzystanie Polskiego Bonu Turystycznego w 2022 roku rosło w okresie ferii, majówki i wakacji. Sezon zimowy 2021/2022 był szczególnie udany dla regionów górskich, które odwiedziło 5,8 miliona gości, z czego tylko 2,8 procent stanowili goście z zagranicy. Najliczniej odwiedzanymi zimą regionami były Małopolska i Dolny Śląsk. Od 17 stycznia do 28 lutego 2022 roku do przedsiębiorców turystycznych z tych regionów trafiło 56,5 miliona złotych. W całej Polsce do końca lutego kwota płatności wyniosła 2,1 miliarda złotych.

- Ferie zimowe w 2022 roku okazały się idealnym momentem do skorzystania z Polskiego Bonu Turystycznego i pozwoliły przedsiębiorcom złapać oddech po trudnych poprzednich miesiącach - mówi cytowany w komunikacie wiceminister sportu i turystyki Andrzej Gut-Mostowy.

- Polska baza do uprawiania sportów zimowych i turystyki aktywnej zachęciła turystów do wybrania polskich gór i rozwijających się z każdym rokiem ośrodków sportów górskich, które mogą konkurować z tymi najbardziej znanymi w Europie. Wielu Polaków postanowiło opłacić bonem wypoczynek w gronie rodziny lub pobyty najmłodszych na obozach i zimowiskach. Pozytywne głosy napływały także z branży. Przedsiębiorcy wyraźnie odczuli korzyści - kwota, jak dzięki temu  trafiła do nich podczas ostatnich ferii była ponad dwukrotnie wyższa niż w 2021 roku. Wierzę, że kolejne ferie będą równie udane zarówno dla beneficjentów, jak i przedsiębiorców turystycznych - wskazuje Gut-Mostowy.

Czytaj więcej

Debata. Bon turystyczny powinien pozostać w polskiej turystyce na stałe

Przez wojnę w Ukrainie wzrost liczby zagranicznych turystów w mijającym roku okazał się znacznie mniejszy niż prognozowano i kolejny sezon upłynął głównie pod znakiem turystyki krajowej. Dzięki przedłużeniu programu do końca września 2022 roku beneficjenci i przedsiębiorcy turystyczni zyskali możliwość jeszcze pełniejszego spożytkowania środków zabezpieczonych w ramach programu - podkreśla POT. W połowie czerwca wykorzystanych zostało 80 procent aktywnych bonów, a kwota płatności wzrosła do ponad 2,3 miliarda złotych.

Jak wynika z badania przeprowadzonego pod koniec maja 2022 roku przez Polską Organizację Turystyczną, aż 71 procent Polaków zadeklarowało, że planuje spędzić wakacje w kraju, a ponad 37 procent z nich zamierzało skorzystać w tym czasie z Polskiego Bonu Turystycznego. Tuż przed wakacjami i podczas nich zauważalny był wyraźny wzrost aktywacji i wykorzystania bonu. Na przełomie lipca i sierpnia liczba aktywacji przekroczyła 3,7 miliona z 4,5 milionów dostępnych w ramach programu.

Chociaż latem Polacy wypoczywali głównie nad morzem i w górach, to statystyki wykorzystania bonu pokazują, że znacznie częściej wybierali także Dolny i Górny Śląsk, Mazowsze, Warmię i Mazury, Podkarpacie i Wielkopolskę.

W każdym letnim tygodniu aktywacji przybywało i nawet ci, którzy nie planowali dłuższych wakacyjnych wyjazdów, wykorzystywali bon do płacenia za kolonie, obozy, krótsze wycieczki bliżej domu i wizyty z dziećmi w parkach rozrywki. Sezon wakacyjny zamknął się więc wynikiem 3,8 miliona aktywowanych bonów i 2,8 miliarda złotych na kontach przedsiębiorców turystycznych. Najwięcej pieniędzy trafiło do obiektów noclegowych (56,6 procent) i organizatorów imprez turystycznych (35 procent).

- Polacy chętnie odkrywają nowe, mniej znane zakątki kraju, wzrasta też zainteresowanie krótkimi, lokalnymi podróżami. Podróżni coraz chętniej wybierają nieprzetarte jeszcze szlaki, nowe marki i produkty turystyczne i wpływają w ten sposób na rozwój krajowej oferty - przekonuje w komunikacie wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej Anna Salamończyk-Mochel.

- Polski Bon Turystyczny spełnia swoją rolę nie tylko jako wsparcie rodzin i branży, ale także narzędzie popularyzujące poznawanie własnego kraju i stymulujące popyt na krajową, regionalną i lokalną turystykę. Według najnowszych badań POT z września zeszłego roku od początku obowiązywania programu tylko do 1 procenta obiektów turystycznych nie zawitali klienci z bonem. Z kolei dla 41 procent z nich to właśnie bon turystyczny był bodźcem do zorganizowania wypoczynku, a jedna trzecia krajowych turystów wybrała się z nim w miejsca dotychczas nieodwiedzane, często w swojej najbliższej okolicy. Klienci, którzy pierwszy raz zdecydowali się na rodzinny wyjazd, deklarują też, że skorzystają z tych ofert ponownie. Najaktywniej z Polskiego Bonu Turystycznego korzystali dotychczas mieszkańcy województwa śląskiego, wielkopolskiego, małopolskiego, kujawsko-pomorskiego i łódzkiego. Ostatnie trzy miesiące programu to czas, który pozwoli skorzystać z niego jeszcze większej liczbie beneficjentów, a przedsiębiorcy mogą jeszcze starać się, aby na zimowy wypoczynek wybrali właśnie ich obiekty - mówi Salamończyk-Mochel.

Czytaj więcej

Debata. Dzięki bonowi turystycznemu Polacy na nowo odkryli swój kraj

Program Polski Bon Turystyczny potrwa do 31 marca. Do wykorzystania pozostają około 393 miliony złotych w bonach już aktywowanych. Bonem można zapłacić za pobyt w hotelu, pensjonacie, gospodarstwie agroturystycznym czy na kempingu lub za imprezy turystyczne, zimowiska i jednodniowe wycieczki bez noclegu. Możliwe jest także opłacenie nim zaliczki na usługi turystyczne, które odbędą się w późniejszym terminie, na przykład w wakacje.

- Przedłużenie terminu obowiązywania programu do 31 marca przyszłego roku jest dodatkowym wzmocnieniem ekonomicznym branży turystycznej, szczególnie małych i średnich przedsiębiorstw, których sytuacja ekonomiczna nie powróciła do stanu sprzed restrykcji obowiązujących w czasie epidemii i którym konflikt w Ukrainie dodatkowo utrudnił odbudowę ruchu turystycznego - mówi Andrzej Gut-Mostowy.

- Nadal jest grupa osób, która nie skorzystała z przysługującego im świadczenia lub nie wykorzystała w całości przysługujących środków i właśnie teraz chętnie dofinansuje w ten sposób rodzinny wypoczynek. Muszą jednak wiedzieć, że w najbliższej okolicy mają dostępną ofertę atrakcji, wycieczek lub zimowisk, z których mogą skorzystać. Zachęcam do tworzenia specjalnych ofert i podejmowania przez samorządy, podmioty turystyczne i lokalne społeczności współpracy, dzięki czemu w ostatnich miesiącach obowiązywania programu goście podróżujący z Polskim Bonem Turystycznym będą mogli skorzystać z lokalnej oferty i tym samym wesprzeć lokalną gospodarkę - podsumowuje wiceminister.

Bon można aktywować poprzez platformę PUE ZUS. Wszystkie informacje dotyczące programu i mapa obiektów przyjmujących płatności Polskim Bonem Turystycznym dostępne są na stronie internetowej bonturystyczny.polska.travel.