Pętla Żuławska to atrakcyjna turystycznie i przyrodniczo droga wodna o długości 303 km, łącząca ze sobą szlaki wodne Wisły, Martwej Wisły, Szkarpawy, Wisły Królewieckiej, Nogatu, Wisły Śmiałej, Wielkiej Świętej – Tugi, Motławy, Kanału Jagiellońskiego, rzeki Elbląg i Pasłęki, a także wody Zalewu Wiślanego. Jest częścią międzynarodowej trasy wodnej E70 Holandia – Litwa. Przebiega przez liczne obszary Natura 2000. Pomorski Urząd Marszałkowski podał, że w ubiegłym roku ze szlaku skorzystało 130 tysięcy żeglarzy.
Wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski przyznał, że modernizacja Pętli Żuławskiej to dla samorządu pomorskiego przedsięwzięcie strategiczne. – Realizując szereg nowych inwestycji, chcemy, aby akweny wodne Żuław i Zalewu Wiślanego stały się jeszcze bardziej atrakcyjne dla turystów: będziemy modernizować istniejące przystanie oraz zlikwidujemy bariery na szlakach wodnych – wyjaśnia.
Plan rozbudowy Pętli zakłada otwarcie trasy żeglugowej na Tudze, którą będzie można dopłynąć do Nowego Dworu Gdańskiego. Jak mówi Rafał Wasil z departamentu infrastruktury urzędu marszałkowskiego, powstaną mosty na Tudze, m.in. w Żelichowie i na Szkarpawie, a w Nowym Dworze Gdańskim – przystań żeglarska.
Rozbudowany ma być port jachtowy w Krynicy Morskiej. Dzięki budowie nowych pomostów pływających, liczba miejsc do cumowania jachtów zwiększy się do ponad 100, z obecnych ok. 80. Powstanie zaplecze sanitarne i socjalne, będzie też dźwig do wodowania jachtów.
W wielu miejscowościach nad Zatoką Gdańską powstaną nowe lub zostaną rozbudowane istniejące mariny. Nowa przystań posiadająca sto miejsc do cumowania ma powstać w Pucku. Mariny mają też powstać w Jastarni, Sopocie, Rzucewie i Rewie. W Gdańsku planowana jest rozbudowa przystani w Górkach Zachodnich, gdzie ma być ok. 200 miejsc do cumowania, o ok. 30 procent więcej niż jest obecnie oraz w Świbnie i w Sobieszewie.