Na Pętli Żuławskiej – nowe szlaki wodne, przystanie i mosty

Trasa żeglugowa na Tudze, powiększenie portu w Krynicy Morskiej, mariny w Pucku, Jastarni, Górkach Zachodnich i Świbnie – to nowe inwestycje planowane na Pętli Żuławskiej, popularnym szlaku wodnym na Pomorzu

Publikacja: 29.03.2017 14:43

Na Pętli Żuławskiej – nowe szlaki wodne, przystanie i mosty

Foto: petla-zulawska.pl

PAP

Pętla Żuławska to atrakcyjna turystycznie i przyrodniczo droga wodna o długości 303 km, łącząca ze sobą szlaki wodne Wisły, Martwej Wisły, Szkarpawy, Wisły Królewieckiej, Nogatu, Wisły Śmiałej, Wielkiej Świętej – Tugi, Motławy, Kanału Jagiellońskiego, rzeki Elbląg i Pasłęki, a także wody Zalewu Wiślanego. Jest częścią międzynarodowej trasy wodnej E70 Holandia – Litwa. Przebiega przez liczne obszary Natura 2000. Pomorski Urząd Marszałkowski podał, że w ubiegłym roku ze szlaku skorzystało 130 tysięcy żeglarzy.

Wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski przyznał, że modernizacja Pętli Żuławskiej to dla samorządu pomorskiego przedsięwzięcie strategiczne. – Realizując szereg nowych inwestycji, chcemy, aby akweny wodne Żuław i Zalewu Wiślanego stały się jeszcze bardziej atrakcyjne dla turystów: będziemy modernizować istniejące przystanie oraz zlikwidujemy bariery na szlakach wodnych – wyjaśnia.

Plan rozbudowy Pętli zakłada otwarcie trasy żeglugowej na Tudze, którą będzie można dopłynąć do Nowego Dworu Gdańskiego. Jak mówi Rafał Wasil z departamentu infrastruktury urzędu marszałkowskiego, powstaną mosty na Tudze, m.in. w Żelichowie i na Szkarpawie, a w Nowym Dworze Gdańskim – przystań żeglarska.

Rozbudowany ma być port jachtowy w Krynicy Morskiej. Dzięki budowie nowych pomostów pływających, liczba miejsc do cumowania jachtów zwiększy się do ponad 100, z obecnych ok. 80. Powstanie zaplecze sanitarne i socjalne, będzie też dźwig do wodowania jachtów.

W wielu miejscowościach nad Zatoką Gdańską powstaną nowe lub zostaną rozbudowane istniejące mariny. Nowa przystań posiadająca sto miejsc do cumowania ma powstać w Pucku. Mariny mają też powstać w Jastarni, Sopocie, Rzucewie i Rewie. W Gdańsku planowana jest rozbudowa przystani w Górkach Zachodnich, gdzie ma być ok. 200 miejsc do cumowania, o ok. 30 procent więcej niż jest obecnie oraz w Świbnie i w Sobieszewie.

Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 92 mln złotych. Pieniądze pochodzą głównie z Regionalnego Programu Operacyjnego woj. Pomorskiego na lata 2014-2020. Obiekty mają być oddane do użytku przed sezonem w 2019 roku.

Sieć portów, przystani żeglarskich i pomostów cumowniczych, które powstały w ramach projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I”, został uznany za jedno z kluczowych przedsięwzięć turystycznych o znaczeniu ponadregionalnym w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007–2013. Projekt realizowany jest przez partnerów samorządowych z województwa pomorskiego i warmińsko-mazurskiego oraz Regionalny Zarząd Gospodarki wodnej w Gdańsku.

Pętla Żuławska to atrakcyjna turystycznie i przyrodniczo droga wodna o długości 303 km, łącząca ze sobą szlaki wodne Wisły, Martwej Wisły, Szkarpawy, Wisły Królewieckiej, Nogatu, Wisły Śmiałej, Wielkiej Świętej – Tugi, Motławy, Kanału Jagiellońskiego, rzeki Elbląg i Pasłęki, a także wody Zalewu Wiślanego. Jest częścią międzynarodowej trasy wodnej E70 Holandia – Litwa. Przebiega przez liczne obszary Natura 2000. Pomorski Urząd Marszałkowski podał, że w ubiegłym roku ze szlaku skorzystało 130 tysięcy żeglarzy.

Materiał Promocyjny
Boeing stawia na polskich inżynierów
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty